Shettistråden del II

Har tråden glömts bort?
Jag har ju ingem shettis nu, men hade nig förväntat mig att kunna smyga här och läsa och se bilder på era småttingar 😇.

Kan bjuda på en bild på min grabb för att liva upp tråden lite, snart fyller han två år och han blir bara finare för varje dag. Att stå uppbunden för första gången och bli borstad gick jättebra 🥰

20250314_115832~2.webp

Ett sådant ljuvligt litet bus :love: !
Ja han är helt underbar, precis som sin mamma 🥰

I vintras släppte vi henne i en av de större hagarna för att ta lite bilder och jag höll på att svimma när jag såg hur hon rörde sig, hon hade mer swung i steget än alla islandshästarna tillsammans och vilka bakben! 😂😍

Planen är att komma iväg på utställning med henne i maj, hon är inte visad sedan hon kom till mig så det ska bli jättekul att se hur det går.

IMG_9439~2.webp

Vad ljus han börjar bli.
Jag vill egentligen att de avblekbara ska behålla den grå färgen istället 😅.
Gissar på att han kommer ljusna snabbt precis som Vega och jag föredrar nog det, drömmer om en vit hingst med mycket man och yvig svans framför vagnen 😍
Eller två vita i par om kulorna ryker 😅

Frågar igen, i ett försök att hålla liv i tråden, vad ni har för planer med era små i år?

Vega är mest barnponny just nu men kanske tar tag i körningen nu när våren kommer igång ordentligt. Björne ska få åka iväg på inkörning till hösten, eftersom han är så ung och målet är avelsvärdering med bruksprov känns det viktigt att han får en riktigt bra grund av en person med erfarenhet.

Frågar igen, i ett försök att hålla liv i tråden, vad ni har för planer med era små i år?
Inga större planer men min lilla grabb (1,5 år snart) ska nog börja rida. Kommer antagligen börja klickerträna också, jag går en kurs i det :)

Min vita är egentligen flugskimmel men helt vit på vintern, och häromdagen när hon kom galopperade med solen i ryggen var hon bara så magiskt fin :love:

Jag har hittills inte varit så aktiv i denna tråden, men jag har två svarta tjejer - en 3-åring och en 4-åring.

4-åringen (Fenix) håller långsamt på med sin inkörning, och har än så länge som mest dragit en liten harv i hagen och en liten hemmabygd snöplog, och börjat vänja sig vid hårda skaklar. Tanken är att hon ska vara körbar i slutet av året, och kanske även börjat med inridning (jag har ingen sadel än). Även att hon ska vara lite bättre form då - med mer muskler och kondition (alltså, hon är bara fyra, så inget extremt, utan mer att hon ska börja röra på sig). Det har funkat ganska bra att cykla med henne när jag testat (dvs att hon travar bredvid cykeln när jag cyklar), så det kan bli mer av det för att få henne att röra på sig mer innan hon är redo för den typen av träning i vagn. Jag hade också gärna haft packväskor till henne, så att hon hade kunnat hjälpa till på lite annat sätt också. Och kanske också lite mer dressyrfokus i tömkörningen ibland under det kommande året, än det varit hittills.

3-åringen (Havanna) är grönare, jag har bara haft henne sedan februari och uppfödarna har nog inte gjort mycket mer än leda, transport, verkning etc. Så under början av året nu är planen att hon ska vänja sig vid allt det "normala" här, och sedan att hon kan komma igång med tömkörning. Inkörning nästa år, kanske?

Båda ska visas på sommarpremiering - 3-åringen i höst, och 4-åringen lite tidigare under sommaren (Östergötland har ju två tillfällen). 4-åringen är troligtvis överväxt, så hon visades aldrig som 3-åring och om jag har förstått det rätt som kommer hon få poäng som inte räknas ihop till någon slutbedömning. Det blir i alla fall en erfarenhet för mig (som aldrig varit med på någon sommarpremiering) innan det är dags för 3-åringen.

Fenix till höger i bild, Havanna till vänster (Fenix är lite större, lite svartare, med manen på sin högra sida, och har naturligt lockig man och svans)

IMG_20250308_095509484_HDR.webp

🙈 Jag har hittills inte varit så aktiv i denna tråden, men jag har två svarta tjejer - en 3-åring och en 4-åring.

4-åringen (Fenix) håller långsamt på med sin inkörning, och har än så länge som mest dragit en liten harv i hagen och en liten hemmabygd snöplog, och börjat vänja sig vid hårda skaklar. Tanken är att hon ska vara körbar i slutet av året, och kanske även börjat med inridning (jag har ingen sadel än). Även att hon ska vara lite bättre form då - med mer muskler och kondition (alltså, hon är bara fyra, så inget extremt, utan mer att hon ska börja röra på sig). Det har funkat ganska bra att cykla med henne när jag testat (dvs att hon travar bredvid cykeln när jag cyklar), så det kan bli mer av det för att få henne att röra på sig mer innan hon är redo för den typen av träning i vagn. Jag hade också gärna haft packväskor till henne, så att hon hade kunnat hjälpa till på lite annat sätt också. Och kanske också lite mer dressyrfokus i tömkörningen ibland under det kommande året, än det varit hittills.

3-åringen (Havanna) är grönare, jag har bara haft henne sedan februari och uppfödarna har nog inte gjort mycket mer än leda, transport, verkning etc. Så under början av året nu är planen att hon ska vänja sig vid allt det "normala" här, och sedan att hon kan komma igång med tömkörning. Inkörning nästa år, kanske?

Båda ska visas på sommarpremiering - 3-åringen i höst, och 4-åringen lite tidigare under sommaren (Östergötland har ju två tillfällen). 4-åringen är troligtvis överväxt, så hon visades aldrig som 3-åring och om jag har förstått det rätt som kommer hon få poäng som inte räknas ihop till någon slutbedömning. Det blir i alla fall en erfarenhet för mig (som aldrig varit med på någon sommarpremiering) innan det är dags för 3-åringen.

Fenix till höger i bild, Havanna till vänster (Fenix är lite större, lite svartare, med manen på sin högra sida, och har naturligt lockig man och svans)

Visa bifogad fil 164755
Vilka fina tjejer och välkommen hit till tråden! 😄

Jag visade på sommarpremiering första gången förra året, tyckte det var jättekul och folk var trevliga även om min då 1-åriga hingst, som aldrig varit ute på något tidigare, hade fem ben och mest stod på två 🙈
Hoppas du får fina bedömningar på dina och håller tummarna för diplom till treåringen!

Liknande trådar

Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till... 74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
59 782
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
26 017
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka