Shettisstammar

Zorrys ägare verkar ju ha en liten uppfödning, hör av dig dit och köp en unghäst direkt från källan? Han verkar nedärva sin typ ganska bra, vad jag kan se. Möjligen om bogen är lite mer liggande än vad man önskar av en körhäst?
Är ganska sugen:)
det finns ju loksele och uh oh ää j-a afasi vad heter det, helcoller va det
 
Det var lokorna jag tänkte på, att de skulle ligga bättre på en rakare bog. Helcoller trodde inte jag man kunde dra tungt med?
en bra helcoller som är anpassad, tänker på den amerikanska modellen går nog, den är ju av arbetsmodell, men jag ska tänka på det.
 
Harva ridbanan i en coller är inga problem. Det är vanligast att man använder dem i dressyr av tradition samt att det är snyggt, men de kan användas för tyngre körning.
 
  • Gilla
Reactions: kol
De hingstar du nämner är nog inte vad jag skulle kalla "grova" utan ganska normala i sin byggnad. Men jag förstår då vad du menar. Spana in Almnäs Tromb också då (svenskfödd, med holländska linjer). Jag har en dotter till honom som "är mitt avelsmål" (och nej, hon är inte till salu!)
 
Felix är en fin hingst. Honom vill jag ha en avkomma efter...

Äppelbo stuteri tycker jag tar fram fina hingstar, men gillar även Donar vd Molenweg, men det är mycket för att jag har en avkomma efter honom som jag älskar otroligt mycket.

Farlig tråd för övrigt! Blir många stuterihemsidor... :love:
 
Senast ändrad:
ska kolla dom
@ameo vill ha hingst el valack:)
Hur är dom holländska stammarna i huvudet? jag gillar hästar som tänker mycket, som, men matte det blir nog bra men om vi gör så här, eller efter några år säger, detta fixar jag, slappna du av.
min ena här hemma, visar mig var spannarna är på kvällen när dom ska få betfor(beckmörkt) eller ger kommando med röst lösa i hagen,när man jobbar en, kan säga till den andra att akta sig och inte gå in i volten, sånt gillar jag, Jag ger inte korta komando heller, jag pratar med dom och dom förstår mig.
 
De hingstar du nämner är nog inte vad jag skulle kalla "grova" utan ganska normala i sin byggnad. Men jag förstår då vad du menar. Spana in Almnäs Tromb också då (svenskfödd, med holländska linjer). Jag har en dotter till honom som "är mitt avelsmål" (och nej, hon är inte till salu!)
Han gillar jag, något i underkanten av grovhet, men klart en kandidat.
jag tycker att det är grova hingstar jag gillar jag, vad kallar man "ridhästmodellen" då, eller är min smak, som du säger normal och dom andra en "avart" av shettis?
 
ska kolla dom
@ameo vill ha hingst el valack:)
Hur är dom holländska stammarna i huvudet? jag gillar hästar som tänker mycket, som, men matte det blir nog bra men om vi gör så här, eller efter några år säger, detta fixar jag, slappna du av.
min ena här hemma, visar mig var spannarna är på kvällen när dom ska få betfor(beckmörkt) eller ger kommando med röst lösa i hagen,när man jobbar en, kan säga till den andra att akta sig och inte gå in i volten, sånt gillar jag, Jag ger inte korta komando heller, jag pratar med dom och dom förstår mig.
Det är omöjligt att säga hur de med holländska stammar är. Det är så mycket holländskt i Sveriges shettisar och det finns så stora variationer att det är omöjligt att nysta upp i. Det du söker är nog svårt att hitta i ett specifikt föl, för det låter som något du tränar upp. Sedan är det ju så att det finns bara EN av den shettisen du har nu, och din pälsboll är unik och du kan nog inte förvänta dig att hitta en likadan :) Men det vimlar av trevliga shettisar där ute, och vill du ha föl har du all möjlighet att själv forma.
Själv har jag allt ifrån arbetsnarkoman och känsligare än ett fullblod till bombsäkra lillgamla unghästar.
 
Han gillar jag, något i underkanten av grovhet, men klart en kandidat.
jag tycker att det är grova hingstar jag gillar jag, vad kallar man "ridhästmodellen" då, eller är min smak, som du säger normal och dom andra en "avart" av shettis?
Det är ju också svårt att avgöra modellen enbart utifrån foton.
Shetlandsponnyer får variera en del i typ, riktiga avarter är svåra att hitta. Jag skulle nog säga att du ska leta på individnivå, för det du söker går nog att hitta i nästan alla blodslinjer. Det är väl mest bara de extremavlade ponnytravarna som avviker från det du söker och då är det kanske hingstar som Titol, Dollman, Gläntans Domino och deras ättlingar som du kan hoppa över i annonser. (Och då är Titol en av mina personliga favoriter, som individ... :love: )
Visst kan man se skillnader mellan olika blodslinjer, mem generellt idag är det nog huvudsakligen såna där lättlärda, intelligenta ponnyer det avlas på.
 
  • Gilla
Reactions: kol

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 477
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534
Avel Jag har letat runt lite efter information om hingsten Lipton, och inte hittat så mycket som jag önskar. Tyvärr är väl tvisten om...
Svar
11
· Visningar
3 962
Senast: sinpol
·
Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 499
Senast: Stina12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp