Shettisstammar

kol

Trådstartare
Min ena pälsboll är nu 25 år och ska börja leta efter stam till en ersättare , jag har inte en aning var jag ska börja.
Har tittat på sss uppfödare i skåne och inga av dom har min idealshettis, som är av brukstyp(grov) och över/runt metern.
Har någon förslag på sidor som innehåller bilder och inte bara stam, jag har verkligen ingen susning om stammar, så jag behöver bilder för att se om hingsten är min typ, eller vilken stam eller uppfödare som har den typen av shettisar, Danmark är av intresse då jag bor i skåne.
 
Moderatorn påminner om att det inte är tillåtet att länka till privata uppfödare, försäljningsstall och annan privat vinstdrivande verksamhet. Det är inte heller tillåtet att diskutera namngivna uppfödare, se forumreglerna.

Däremot får man gärna diskutera vilka blodslinjer som ger den typ av häst som du önskar.
 
Moderatorn påminner om att det inte är tillåtet att länka till privata uppfödare, försäljningsstall och annan privat vinstdrivande verksamhet. Det är inte heller tillåtet att diskutera namngivna uppfödare, se forumreglerna.

Däremot får man gärna diskutera vilka blodslinjer som ger den typ av häst som du önskar.
Det är jag som inte kan uttrycka mig idag, det är precis blodslinjer jag söker och bilder på hingstar.
 
Det finns en viss variation i typ inom rasen, även om man just idag föredrar de mer finlinjerade.
Sen är det intressant att du skriver brukstyp och kommenterar det med grov, för det brukar vara ungefär tvärt om - att brukstyp är vad man kallar de slimmade ponnyerna.
Mitt förslag är att du lägger ut en bild på din ponny, om den är av din idealmodell, så är det lättare att se vad du söker.
 
Det finns en viss variation i typ inom rasen, även om man just idag föredrar de mer finlinjerade.
Sen är det intressant att du skriver brukstyp och kommenterar det med grov, för det brukar vara ungefär tvärt om - att brukstyp är vad man kallar de slimmade ponnyerna.
Mitt förslag är att du lägger ut en bild på din ponny, om den är av din idealmodell, så är det lättare att se vad du söker.
Jag tänker mig brukstyp, som går att harva med och orkar dra ordentligt och inte ridhästmodell.
Har trott att det menades, och då vill jag ha av arbetshästtyp:)
återkommer med bild på min papperlösa ponny som jag snart behöver ersättning för då han med börjar bli till åren
 
Har inte tagit bild ännu men den kommer, sålänge så listar jag hingstarna som jag tycker är min typ.
Ytterhalls Inferno Rs 362
Nocturne af Jäboruder Rs 406
Atlas av Sörtå Rs 418
Zorry Rs 419 Sicken snygging!
Dior Rs 487
Sandbackas Gary Copper Rs 582
 
Jag är intresserad av en bild och lite info om den döde Flagg. många med mitt gillande har han i stammen, hade varit kul om det fanns en bild på han.
 
Jag tänker mig brukstyp, som går att harva med och orkar dra ordentligt och inte ridhästmodell.
Har trott att det menades, och då vill jag ha av arbetshästtyp:)
återkommer med bild på min papperlösa ponny som jag snart behöver ersättning för då han med börjar bli till åren
Jag är med! :D

Kika lite efter Epol-avkommor. Snobbe är också rejälare, men han är så ung att han inte har några vuxna avkommor.
Ska fundera ett par varv till...
 
Tjustorp Dark Legend är ganska grov :) Även han har Flagg i stamtavlan.
kollade honom men han har lite för lite bog för min smak, om nu bilden var tagen nyligen och inte när han var ung, ska kolla mer,
Jag är inte ute efter en häst detta äret utan 2016 tidigast, kan inte ha 3 hästar samtidigt utan måste hålla mig till 2.
 
Jag är med! :D

Kika lite efter Epol-avkommor. Snobbe är också rejälare, men han är så ung att han inte har några vuxna avkommor.
Ska fundera ett par varv till...
Jag tittade på Epol och jag tycker han är för kompakt med något korta ben, inte alls intressant, men jag har inte sett hans avkommor än.
Kräsen näää :eek::D
 
har hittat några till, verkar som jag är en sucker för dom Hollänska stammarna.
Arco v.d. Bloemhof
Riccardo v.d. Langenhorst kolla denna snygging, han är fantastisk:d

Triton af Sörtå
Dragon
 
Nocturne af Jäboruder
Discovery af Jäboruder
Talisman af Jäboruder
kanske lite lättare nu när jag visat vad jag gillar mest, det verkar som jag vill ha långa ben med mycket grovhet i.
 
Har inte tagit bild ännu men den kommer, sålänge så listar jag hingstarna som jag tycker är min typ.
Ytterhalls Inferno Rs 362
Nocturne af Jäboruder Rs 406
Atlas av Sörtå Rs 418
Zorry Rs 419 Sicken snygging!
Dior Rs 487
Sandbackas Gary Copper Rs 582

Zorrys ägare verkar ju ha en liten uppfödning, hör av dig dit och köp en unghäst direkt från källan? Han verkar nedärva sin typ ganska bra, vad jag kan se. Möjligen om bogen är lite mer liggande än vad man önskar av en körhäst?
 
Nocturne af Jäboruder
Discovery af Jäboruder
Talisman af Jäboruder
kanske lite lättare nu när jag visat vad jag gillar mest, det verkar som jag vill ha långa ben med mycket grovhet i.
Det låter helt klart som att du ska ha en ponny från den uppfödaren :)
 
  • Gilla
Reactions: kol

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 477
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534
Avel Jag har letat runt lite efter information om hingsten Lipton, och inte hittat så mycket som jag önskar. Tyvärr är väl tvisten om...
Svar
11
· Visningar
3 962
Senast: sinpol
·
Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 499
Senast: Stina12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp