Shettisproblem- tips?

_moa_

Trådstartare
Nu ska jag göra ett litet inlägg här under barock. Jag har ett shettis sto som jag inte kan rida utan vill markarbeta henne istället. Hon används till körning för tillfället och vi tömkör en del. Jag upplever inte att det funkar. Har tränat för tränare i tömkörningen, men det funkade enligt mig och mina principer. Det blev lite för jobbigt för mig. Det var för mycket sikta in på rumpa, spänna in hästen med tömmen, halvhalt slå med töm. Mitt sto har väldigt lätt för att spänna sig vilket jag upplevde att hon gjorde här, hon började tölta för att hon var så spänd. Tycker inte hon jobbade så bra eftersom hon var så spänd. Jag vill ha en lugn och avslappnad häst om hon går i form och sånt är oväsentligt tills hon är avslappnad.

Har lite svårt att formulera mig vad jag vill ha fram, men hur skulle ni lägga upp träningen för en spänd häst som lätt blir stressad när hon inte förstår vad som förväntas av henne?

Jag kanske ska skriva lite om hur jag har jobbat henne senaste tiden.
Vi har jobbat mycket med att hon ska våga länga sig, hon vill inte länga sig riktigt, men det har blivit bättre. Det kan hända att jag kräver för mycket lägning eftersom min islandshäst länger sig så han slår näsan i backen. När jag vill att hon ska länga sig tänker jag trav, men låter henne bara skritta. Det har funkat bäst hitills, någon som har något annat tips?

Sen har vi börjat att böja lite och det funkar inte bra! Hon har haft snett bäken innan så jag vet inte om det är det som kanske spökar?

Hon är ganska stel, tips på bra lösgörande övningar? Så lätta som möjligt eftersom vi ska genomföra det själva. Har ingen tränare som kan hjälpa mig med henne...

Hur ska vi komma vidare? Är det någon som har något tips?

Jag ska försöka hitta någon som kan filma och ta lite kort i dag eller i morgon när vi jobbar lite, så kanske det är lättare att få en uppfattning:)

Sv: Shettisproblem- tips?

Jeg ville heller arbeidet den på lange tøyler istedenfor å tømkjøre, men du har kansje ikke så lett for å finne noen som kan lære deg dette?

Arbeid på lange tøyler defineres som ridning, bare at rytteren går på bakken. Tøylen er fri. Hesten skal arbeie fritt og selvstendig. I Wien kaller de det 'disiplinert frihet'.

Anne

Sv: Shettisproblem- tips?

Jag tänker på det där med längning och böjning - det är ju två saker som hör ihop. Svårigheter med böjning brukar hänga ihop med svårigheter att sträcka ut yttersidan. För att länga maximalt behöver båda sidorna sträcka ut maximalt.

Bra lösgörande övningar är serpentiner, volter och skänkelvikningar i olika kombinationer.

Massage och stretching i stallet.

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 993
Senast: Gunnar
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 458
Senast: nullo-modo
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
890
Senast: Gunnar
·
Fritid Jag jobbar med ett väldigt socialt yrke, något som jag trivs med men på ledig tid så vill jag typ vara själv och bara ta det lugnt. Det...
2
Svar
33
· Visningar
1 531
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar