Shettisbete?

J

janta

Vad har ni era shettisar på för typ av bete? Typ vall eller i skogen bara? Och hur gör ni för att "skydda" dem från fång och övervikt?

Pja, det spelar inte så stor roll vad ma har för bete eftersom de ändå bara får stå utanför och lukta på det :rofl:

Nej, men seriöst, jag spar mina stora gräshagar till höst/vinter/vår, då får mina (vuxna) gå och rota i gräset hur mycket de vill.

Under den perioden då gräset växer får de gå på en uråldrig mager vall och beta ungefär 4 timmar om dagen. Resten av dygnet är det svälthage som gäller (självklart får de hö också). Då har jag hyfsad kontroll på hullet.

:rofl: :rofl:
ja det är nog smart att ha svälthage, lilla magen är så svår att få bort... :smirk:

Blir dom inte väldigt feta då? Eller du kanske jobbar dom så mkt el föder upp?

Mina två har hagar med varierat både stora gräsytor och skog. Har dock gjort så jag kan stänga av vissa delar av hagen om det visar sig bli för mycket. Men hittills har det inte varit några bekymmer!

Har också mina på samma bete som alla de andra men man vänjer ju in de på betet som alla andra hästar ingen skillnad där inte

Nu har jag avelsston och föl/unghästar men tidigare har vi bara haft shettisvalacker och även dom har gått på det betet i 14 år utan några problem med fång. Visst blir de feta men jag tycker att dom kan få vara det på sitt sommarlov, det försvinner ganska fort när de sätts igång igen. Som gonkan skrev är det viktigt att vänja dem successivt. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
331
Senast: Raderad medlem 148240
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2
Svar
31
· Visningar
1 929
Senast: EZMK
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 216
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar