Shettisaveln på 60/70 talet...

Jamtland

Trådstartare
Någon som var med i svängarna redan då? Skulle behöva hjälp med lite frågor om hur det gick till då...

Jenny

Nja, SÅ länge har jag väl kanske inte hållit på....
Men det bästa är kanske att försöka kontakta något v de större stuterierna som har hållit på sen dess, t.ex Furunäs eller Almnäs. Kanske även Kärlingehult?
Det är dem jag kommer på just nu som borde varit igång då och som fortfarande finns i livet.
Patrons stuteri på Orust har väl hållit på längst av alla, men frågan är om Brita lever längre...
Vem som har resp stuteri kan du hitta i stuterinamnsförteckningen på SPAFs hemsida, den adressen har jag dock itne tillgänglig just nu...

Hej.
Du kan även kontakta Östertorps stuteri, förvisso håller dom på att avveckla sin avelsverksamhet och Östertorp är sålt, men dom har mycket kunskap.

fråga skäpperöds. dom har hållt på i över 30 år har ja för mig..

Egentligen är jag lite dum... Jag lägger ut frågorna här också och har inte ni svar så får jag höra med dom ni nämner.

Hur såg reglerna ut för avel då? Fick man betäcka egna ston med egen hingst (som inte var godkänd i Sverige för avel)? Fick man registrera sådana avkommor? Hur funkade det med språngsedlar? Skickades dom in, eller behöll hingstägaren dom?

Jenny

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
596
Senast: Shaggy
·
Hemmet Oj, här hemma sover jag fortfarande gott och i lagom temp trots fönster i söderläge i sovrummet. Låter som att nåt gått fel i...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 257
Senast: Rugge
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 359
Samhälle Personen i fråga fyller 70 om ett tag. Dricker ingen alkohol, kan ej åka bort till följd av hälsan inte ens inom staden hen bor i. Det...
Svar
15
· Visningar
879
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama