Shettisavel

lizzie

Trådstartare
Funderar på att avla på mitt lilla shettissto.

Dock är jag totalt grön när det gäller shettishingstar. Så vilka skulle vara lämpliga och man går på den lilla frökens stam se tråden nedan:

http://www.shetlandsponny.se/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=115251

Visade henne nu i augusti i år och då fick hon siffrorna 9,8,8,8,7. Enligt domaren behövde hon få en mera "showig trav", men eftersom jag tog henne direkt från hagen och åkte på utställning så är jag nöjd. Inte tränat nåt alltså.

Tips mottages tacksamt!

/Lizzie

Sv: Shettisavel

I dina skor hade jag till att börja med ringt och diskuterat hingstval med stoets uppfödare.

Ring du Anne Pagmar. Kontakt hittar du om du googlar stuteri Jäboruder.
Hon är duktig på shettisar. Amigo här på Buke sysslar väl en del med shettisavel också?
Lycka till.

Hade nog ringt avelrådgivaren Morgan Johnsson, han är jätte duktig på sånt

Arabia- stuteri Lillefot (shettisuppfödare)

Varför vill du betäcka henne?
Vill du ha en till häst så köp en. Sverige svämmar över av shetlandsponnyer som saknar köpare. :crazy:

Vill du ha en till häst så köp en. Sverige svämmar över av shetlandsponnyer som saknar köpare. :crazy:

Varför? Ja varför sysslar man med avel över huvud taget? Har ponnyn ett bra avelsvärde och något att tillföra shettisaveln så tycker jag att det är helt OK att avla på henne. Vilket en premiering kommer att visa nästa år. Det är inte för att jag själv ska fylla stallet med ponnisar.

/Lizzie

Ring du Anne Pagmar. Kontakt hittar du om du googlar stuteri Jäboruder.
Hon är duktig på shettisar. Amigo här på Buke sysslar väl en del med shettisavel också?
Lycka till.

Har varit i kontakt med Anne Pagmar, som är uppfödare till mitt shettissto. Hon tyckte att Bianca var jättefin och att jag i stort sett kan välja i vilken hingst jag vill. Hon tyckte att Bianca har en jättefin sida (mailade bild på ponnyn).Anne har även sett Biancas bror på kort, som är efter Talisman, den var verkligen urläcker. Hade Anne haft kvar Bianca så hade hon nog valt någon av bröderna Talisman eller Timothy.

Så där fick jag lite tips :laugh: Nu är ju ponnyn bara 2 år och jag vill ju få henne premierad först innan jag bestämmer mig, men det är ändå trevligt att få lite tips och idéer.

/Lizzie

Var det inte du som själv ville börja avla shetland? Fundera på varför du vill det? Det är väl bättre att du då köper upp dessa shettisar som sverige svämmar över av, istället för att avla själv.

Jag vill väldigt gärna se bevis och ren fakta som bevisar att Sverige "svämmar över" av Shetlandsponnyer med vettig stam för det har jag svårt att tro!

Jag vill väldigt gärna se bevis och ren fakta som bevisar att Sverige "svämmar över" av Shetlandsponnyer med vettig stam för det har jag svårt att tro!

KL

Har precis gjort en snabb bland ÖPAF's registrerade Shetlandsstuterier. De är totalt 7 st. Bland dessa 7 stuterier hittade jag 3 st föl som var till salu. Sedan kan man alltid kontakta ett stuteri ifall man fastnar för någon av deras hästar för att kolla ifall den ponnyn är till salu.

Men jag tycker då inte att med 3 st föl till salu bland uppfödarna i vårt distrikt är att säga att det svämmar över av shettisponnyer.

/Lizzie

förlåt att jag påpekar detta men om din häst är född 08 ska du verkligen ta föl på henne?
jag har en shettis som är fem och jag vågar ännu inte betäcka...

Den är ju 3 år nästa år, så det finns iget hinder till o betäcka, så länge den är välutvecklad

förlåt att jag påpekar detta men om din häst är född 08 ska du verkligen ta föl på henne?
jag har en shettis som är fem och jag vågar ännu inte betäcka...

Jag är som vanligt ute i god tid. Jag är den typen som funderar länge och väl innan jag gör slag i saker och ting ;)

Mitt lilla sto ska visas på premiering så jag får en avelsvärdering på henne. Ifall de inte anser att hon har något avelsvärde så tänker jag inte avla på henne. Men jag ville i alla fall få lite tips om vilka hingstar som ev skulle kunna passa ihop med hennes stam.

Domaren tyckte nu på augustiutställningen att hon var en välutvecklad 2-åring i alla fall. Om det sedan håller i sig ett år till återstår att se.

/Lizzie

Tycker du ska ringa Morgan (eller annan avelsrådgivare) som du fått tips om tidigare så du får en opartisk bedömning av stoets stam och vad som kan passa henne.

Liknande trådar

C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 556
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka