Sv: Shettisar och utrustning
Jag har en shettis till salu
Det du ska tänka på är ju att selen ska vara fräsch, inget gammalt o trasigt det kan de behålla!
Vrid, böj, lukta o titta nogrant på lädret. Det ska ju inte spricka, inte ens "bara" i ytlagret/färgen!
Om lädret luktar unket, fast ser ok ska man vara lite försiktig. Det kan ha några år på nacken och kanske inte håller för större påfrestningar.
Till de bättre selarna hör draglinor, baksele, däckel med större anläggningsyta (spec viktigt vid tvåhjuliga fordon) o högt skakelfäste.
Om det är en loksele kan ponnyn dra lite mer och kanske bekvämare, spec om den har ont om plats för en brösta.
Vagnen ska ha stadiga o bra hjul. Inte heller här vill man "få med skickat" gammalt o trasigt, det är ju värdelöst och ska inte höja priset på ponnyn vilket en del säljare fått för sig
En fyrhjulig liten vagn går bra, kanske bättre än tvåhjulig då ponnyn slipper bära vikt + dra. Rockard ska helst vara balanserad, för det är svårt, nästan omöjligt att ändra på sen.
Snigelfarmor, jag har en gammal däckel med järn i, men det är iaf dålig då den ser ut/används som en läderdäckel!
Då man får väl säga fri däckel med högre skakelfäste?
Själv kör jag shettis med loksele. Har även kört med bröstsele. Har mest kört fyrhjulig vagn och det trivs jag med! Rockarder har jag bara dåliga erfarenheter av, men nu finns det ju många bra sådana!
/L