Shettisar och utrustning

malinsky

Trådstartare
Jag håller på att leta så smått efter en blivande kompis till min häst. Det blir förmodligen en shettis! (Den ska vara inkörd)

Det är många som säljs med komplett utrustning och då undrar jag, hur vet jag att det är en bra utrustning? Är det ngt jag bör tänka på? Jag har letat här på Buke, och tom sökt på "skitselar" :angel: men inte fått riktigt bra svar..

hjälp, någon??

Sv: Shettisar och utrustning

malinsky skrev:
Jag håller på att leta så smått efter en blivande kompis till min häst. Det blir förmodligen en shettis! (Den ska vara inkörd)

Det är många som säljs med komplett utrustning och då undrar jag, hur vet jag att det är en bra utrustning? Är det ngt jag bör tänka på? Jag har letat här på Buke, och tom sökt på "skitselar" :angel: men inte fått riktigt bra svar..

hjälp, någon??

Jag har en bröstsele som jag vill bli av med :angel:

Om det står shettis med komplett utrustning kommer du få hem en tjock shettis, rockard utan fjädring och en skitsele, kanske med 2 gjordar om du har "tur".

Jag tror folk kopierar det skitsnack som står på hööks att deras billiga skitsele är komplett. Ring och hör om utrustningen har lös brösta, draglinor, baksele och järn i däckeln. Då har du en komplett utrustad shettis!

Om folk med tvekan i rösten frågar dig-vad menar du med lös brösta?...lägg på!!! :) :) :)

snigelfarmor skrev:
Ring och hör om utrustningen har lös brösta, draglinor, baksele och järn i däckeln. Då har du en komplett utrustad shettis!

:)

tack! Precis den infon jag ville ha!!! :bow:

...tillägg. Jag ser ibland i annonser att de har en sk loksele. vad är det till skillnad från "andra" och är det bra?

Loksele är bra till shettisar, om den är rätt anpassad. Jag är ingen expert på lokselar ska jag säga direkt.

Shettisar kan ibland ha väldigt liten plats för en brösta, men desto mer för en loksele, och då är givetvis loksele det allra bästa att dra med. Då kan du ju dessutom använda hästen lite mera, i skogen, och för att harva ridbanor, dra släde, tolka efter kanske?

Jag har lokselar till mina shettisar. Har aldrig haft bröstselar, så jag har ingen erfarenhet av dessa, men funderar på att skaffa en.

Jag har en shettis till salu :angel: :D

Det du ska tänka på är ju att selen ska vara fräsch, inget gammalt o trasigt det kan de behålla! :D
Vrid, böj, lukta o titta nogrant på lädret. Det ska ju inte spricka, inte ens "bara" i ytlagret/färgen!
Om lädret luktar unket, fast ser ok ska man vara lite försiktig. Det kan ha några år på nacken och kanske inte håller för större påfrestningar.

Till de bättre selarna hör draglinor, baksele, däckel med större anläggningsyta (spec viktigt vid tvåhjuliga fordon) o högt skakelfäste.
Om det är en loksele kan ponnyn dra lite mer och kanske bekvämare, spec om den har ont om plats för en brösta.

Vagnen ska ha stadiga o bra hjul. Inte heller här vill man "få med skickat" gammalt o trasigt, det är ju värdelöst och ska inte höja priset på ponnyn vilket en del säljare fått för sig :crazy:

En fyrhjulig liten vagn går bra, kanske bättre än tvåhjulig då ponnyn slipper bära vikt + dra. Rockard ska helst vara balanserad, för det är svårt, nästan omöjligt att ändra på sen.

Snigelfarmor, jag har en gammal däckel med järn i, men det är iaf dålig då den ser ut/används som en läderdäckel!
Då man får väl säga fri däckel med högre skakelfäste? :D

Själv kör jag shettis med loksele. Har även kört med bröstsele. Har mest kört fyrhjulig vagn och det trivs jag med! Rockarder har jag bara dåliga erfarenheter av, men nu finns det ju många bra sådana!

/L

Om det står shettis med komplett utrustning kommer du få hem en tjock shettis, rockard utan fjädring och en skitsele, kanske med 2 gjordar om du har "tur".

Ja TÄNK..varför varför?? ständigt denna negativa misstänksamma inställning??

Åk du och titta på hästen.
Har den inga skavmärken eller uppvisar någon annan motvilja eller skada mot sin utrustning..utan tvärtom verkar glad när selen och vagnen kommer fram så passar säkert den kompletta utrustningen!

Däremot kanske du inte gillar just den typ av rockard eller vagn som medföljer..men det är ju en annan sak.

Heller så får du helt enkelt vänta på att _L_´s eller snigels hästar är till salu..så att du får creme de la creme liksom..för det finns ju inga andra som tänker på sina hästar..:angel:

Heller så får du helt enkelt vänta på att _L_´s eller snigels hästar är till salu..så att du får creme de la creme liksom..för det finns ju inga andra som tänker på sina hästar..

Ja jag ska minsann skicka med ord o inga visor, hur man kör ponny samt bra sele o vagn!!
Haha :rofl:

Nej man kan ju köra sin ponny hur man vill o så länge den går fram o tycker det är kul så kan kusk vara okunnig o sele/vagn sitta hur tokigt somhelst...
Eller? :devil:

/L

Äh, bry dig inte Lisa, Trygg är arg för att jag säger att det förekommer djurplågeri inom travbranschen. Det är tydligen inte sant, inte utbrett heller, bara 1-2 personer som systematiskt pressar ur mer än vad hästen fixar för att tjäna ett uppehälle.

För att citera kusken som blev avstängd pga djurplågeri när han sparkade och slog en häst på värmningen- Vad ska jag göra nu, det här är allt jag kan?!

Trygg, du och jag kan byta häst nån gång, men inte om du vägrar använda baksele, för min häst ska inte behöva ta din och rockardens vikt med manke och armbåge.

Jenny..det är inte roligt längre..

Som jag skrev på den andra tråden;

-Du förstår verkligen inte att du gör folk illa..samtidigt som du sitter o fnissar bakom din datorskärm?

Man kan ha olika åsikter men ditt sätt att provocera spårar ur ibland och jag förstår att du antagligen inte har så mycket socialt liv förutom datorn..men snälla, låt inte din lust till att provocera förstöra det livet för dig med!

Å vad hände med den lärlingen som sparkade på hästen?

Jo, han stängdes av i flera år...

Tänk så grym travsporten kan vara..att sporten har noll-tolerans mot sådant här..

Sitter verkligen inte och fnissar, tycker det är skittrist att du hela tiden ska underminera den klassiska körningen med dina konstiga inlägg.

Travsporten har inte nolltolerans, då hade halva kuskkåren varit avstängd vid det här laget, men det är tydligen lättare att sätta dit en stackars lärling som bara gör som hans mäster gör.

Det andra skrattar jag mest åt, nice try!

Snälla Jenny sluta...

Det ÄR inte roligt längre!

Självklart ska och kan vi ha olika åsikter men att ständigt läsa dina kritiska inlägg så fort det handlar om någon som inte använder din utrustning osv..
Ger en otroligt negativ känsla här på Bukes.

Därför har jag anmält dig..sen om det leder någonstans det vet jag inte..men jag känner att det här måste få ett slut nu..

All den negativa energin som bl a kommer från dig gagnar inte den kunskap som vi alla kan dela med oss av eller ta del av.

INGEN är bättre än den andre och vi alla är måna om våra hästar, även om du ständigt påpekar någonting annat.

Det MÅSTE få ett slut nu!

Trygg skrev:
Jenny..det är inte roligt längre..

Som jag skrev på den andra tråden;

-Du förstår verkligen inte att du gör folk illa..samtidigt som du sitter o fnissar bakom din datorskärm?

Man kan ha olika åsikter men ditt sätt att provocera spårar ur ibland och jag förstår att du antagligen inte har så mycket socialt liv förutom datorn..men snälla, låt inte din lust till att provocera förstöra det livet för dig med!

Hehe känns lite som detta passar in på mig i stället :angel:
Men folk har bråkat lite på mig så jag försöker vara snäll ist :)

Kan ni inte acceptera att ni har olika syn på tex trav?
Det går ju eg inte att diskutera fram ett vettigt svar då båda tror på sin sak?

/L

Här är det snöstorm :) Och nu är det underbart Norrsken, inget gör mig så lugn och snäll som Norrsken..

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 147
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 296
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka