Shettisägare!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare lyckobubblor
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 223
Sv: Shettisägare!

Vår shettis är 88 cm och hennes fodertat är:
Morgon: 1kg hö, en morot
Middag: 1kg hö
Kväll: 1 kg hö, ett äpple

1/2 pumpslag Chevinal + en gång i veckan.

Obs! Hennes hö är gräshö med otroligt lite protein.

En shettis kräver samma näringsmängd/kg häst som en stor, man ska mao inte dra ner på proteiner på shettisar.

Mina Standard shettisar lite drygt en meter höga får idag 3 kg hö, ½kg Lusern, o 100g havre, de går fortfarande o betar lite grann.
Till vintern höjs hömängden till 5 kg o det blir en kvot på 6,1. (enl den som räknar mina foderstater:p)
Givetvis kommer foderstaten att ses över för de dräktiga stona lite längre fram

Har två shettisar; ett äldre sto som inte arbetas mer än promenader ett par gånger i veckan samt en 2,5 åring som nyligen kördes in och arbetas 2ggr/vecka, lätt arbete för vagn.

Stoet får; ca 2,5kg hö av medelvärde, 300g helfoder müsli + magert bete.

Unghästen får; ca 3-4 kg hö av medelvärde, 600g helfoder müsli + magert bete.

Givorna som jag angivit är dagsgivan, delas upp på två givor. Båda hästarna får Krafft miner pellets 1/2 dl/dag och häst. De betar fr 08-17.00 ca.

Stoet är ngt överviktig beroende på att hon inte kan arbetas mer av hälsoskäl, tycker inte att jag vågar dra ner på hennes foderstat mer, ev ska jag kolla efter ett seniorfoder till henne i förhoppning om att sammansättningen på ett sånt foder ska passa henne bättre.

I mitt tycke så är det fel att tro att en shettis ska leva på en morot och ett äpple plus en tuss hö om dagen...möjligen kan man ta bort kraftfodret helt om man har ett mkt bra grovfoder, håller koll på vilka mineraler de ska ha osv. Tycker det är beklagligt att se hur många det är som ger sina ponnyer typ 1 kg hö om dagen och tycker att detta är helt ok. Ingen skulle väl drömma om att ge så snåla givor till ett varmblod t ex?

När vi köpte stoet för ett par år sedan så hade jag ut veterinär för att kolla igenom henne, jag tyckte att hon var OFANTLIGT fet med en jättemage och blev förvånad när veterinären visar på var jag ska känna på henne, rumpa, hals, rygg, hon var alltså inte särskilt överviktig trots jättemage. Enligt veterinären hade hon tidigare förmodligen fodrats felaktigt, proteinbrist samt att magen muskulatur blir slapp av att hon inte arbetats på många år.
Det är m a o lätt att luras av en del shettisars stoora magar och tro att de ska bantas.

just nu fri tillgång på hö som inte går åt för det finns gräs kvar i hagen...men vinterfoderstaten verkar bli så här om jag inte byter hö...
ca 5 kg hö, en näve havre, en näve betfor, något äpple eller morötter. kvot 7

Våran delar hösilage med nordisen. Håller tyvärr inte så bra koll på hur mkt dom delar på per dag men kan tänka mig runt 20-25 kg beroende på hur blött det är. Har lite hömage men inte mer än att den försvinner när han motioneras. Väntar dock på analys, när den kommit kommer fordestaten kompletteras med ev kraftfoder. Har ser fö väldigt fin ut i hullet. Kanske lite för tjock men det är båda två :D

när jag fick honom i våras så fick jag med mustang foder han hade fått hos henne, men när det tog slut så måste jag säga att han knappt fått något kraftfoder....som sagt en näve av vart för att ha lite gott på kvällarna han me. äter min sina 5 kg hö så hamnar han på 34 mj och en kvot på 7 och det tycker jag räcker gott utan kraft foder.

Mina går fortfarande ute på ett typiskt höst-gräs, ett gräs som de äntligen kan gå på en hel dag men som verkar ge dem lite näring iochmed att de vägrar äta upp morgon/middags höet.
Iallafall 7-20 så går de och betar.

Vid insläppet så får min shettis/welsh som är sjukt lättfödd
2 kg hö och en och en halv deciliter ponny krafft. På morgonen så får han 1 deciliter ponnykrafft och en halv deciliter fibergi.

Han är överviktig och skulle må bra av att gå ner ett par kilo men jag vet inte om jag vågar sänka kraften, hur kan han få i sig allt han behöver men ändå gå ner i vikt? hjälp!

Min andra shettis som vi precis har lånat är en 24-årig gammal herre som skulle behöva, tvärtemot den andra köttbullen, gå upp i vikt.

Han får vid insläppet 2dl fibergi och en halv deciliter ponnykrafft och fri tillgång på hö, han äter ungefär 4 kilo på natten, resten lämnar han.
På morgonen får han 2 deciliter fibergi och en halv deciliter krafft och sen får han även på eftermiddagen en halv deciliter ponnykrafft.
Finns det något foder ni kan rekommenderaeller har ni nått tips på bra seniorfoder? jag vill helst inte ha honom enbart på pellets.

fri tillgång på ett bra hösilage som även täcker det mesta för halvbloden. fri tillgång på fin halm samt några dl. lusern för att blanda mineraler samt kiselgur i.

det funkar fint till både 36 åringen och 4 åringen.

Obs! Hennes hö är gräshö med otroligt lite protein.

Varför?! :crazy: Stackarn får ju inte sitt proteinbehov täckt... borde vara muskelfattig om den gått en längre tid med den foderstaten.

Shettisar behöver precis som andra levande varelser en viss mängd protein för att överleva och må bra! Man ger inte dom mindre protein än andra hästar (räknat per kg häst).

Varför?! :crazy: Stackarn får ju inte sitt proteinbehov täckt... borde vara muskelfattig om den gått en längre tid med den foderstaten.

Shettisar behöver precis som andra levande varelser en viss mängd protein för att överleva och må bra! Man ger inte dom mindre protein än andra hästar (räknat per kg häst).

Precis:(

En shettis äter lika mkt i förhållande till sin vikt som en stor häst. Behovet är ju detsamma för det. Det handlar om, som i alla fall, att ha ett hö/silage med rätt värden för just den individen. Mina lite större hästar på 450kg vardera äter ca: 13 kg hösilage (ts ca: 70) och shettisen ca: 5 kg. Blir ju naturligt att han äter lika mkt i förhållande till vikt som dom större gör!

Sen verkar det vara vanligt att folk misstolkar en stor buk med fetma när dom egentligen har proteinbrist. Och så börjar dom banta denna stackars krake till obefintlighet.

Mina shettisar går fortfarande ute dygnet runt och gnager i sig av det gräs som finns kvar. De får ett rejält lass med bra hö varje kväll som alla hästarna delar på. Höet är inte analyserat än, men det är sködrat vid månadsskiftet maj-juni, när timotejen precis gått i ax. Förra årets skörd på samma sätt låg på ca 70 i smb rp...

Till vintern kommer de ha fri tillgång till bra hösilage. Vid behov kompletteras med lämpligt kraftfoder.

16 årigt sto som rids 2ggr/v.

Morgon: 1 kg hösilage, 1 dl linfrö ½ dl korn kross, 1 dl betfor 1morot eller äpple
Lunch: delar på 4 kg hösilage i hagen med varmblodet
Middag: 1 kg hösilage, 1 dl linfrö ½ dl korn kross, 1 dl betfor
Kväll: 3 kg hösilage 1morot eller äpple

Hon mår bra och är kanske några gram tjock men inget som behöver bantas radikalt enl vetten

Min shettis arbetas rätt hårt 4 ggr i veckan.
Och han får:
4 kg hö
1/2 kg lusernpellets (uppblötes givetvis)
1/2 kg Marstall Freitzeit müsli
1 dl Protect foderjäst
Salt
Mineralerna har jag blandat i tunnan med müsli, så där har jag ingen koll på exakta dagsgivan.

Jag tycker han ser bra ut i kroppen, har varit med bukig, men det försvann efter att jag lagt till lusern i foderstaten
13440414.jpg

Senast ändrad:

Vad har ni för foderstater till era shettisar?

Shettis 6 år, c:a 90 cm, normalhull och lättfödd.

Analyserat hösilage...har ej årets värde än....
men i förra säsongen fick han c:a 5 kg/dygn, fördelat på 3 givor.
Går på gräs dagtid, stall natt.
Kraftfoder beroende på analysen, men förra säsongen fick han 1 dl Salsa HavreFri mix morg och kväll.
Mineraler och vitaminer

Välmusklad och alert.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 563
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 034
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka