Sv: Shettisägare!
Har två shettisar; ett äldre sto som inte arbetas mer än promenader ett par gånger i veckan samt en 2,5 åring som nyligen kördes in och arbetas 2ggr/vecka, lätt arbete för vagn.
Stoet får; ca 2,5kg hö av medelvärde, 300g helfoder müsli + magert bete.
Unghästen får; ca 3-4 kg hö av medelvärde, 600g helfoder müsli + magert bete.
Givorna som jag angivit är dagsgivan, delas upp på två givor. Båda hästarna får Krafft miner pellets 1/2 dl/dag och häst. De betar fr 08-17.00 ca.
Stoet är ngt överviktig beroende på att hon inte kan arbetas mer av hälsoskäl, tycker inte att jag vågar dra ner på hennes foderstat mer, ev ska jag kolla efter ett seniorfoder till henne i förhoppning om att sammansättningen på ett sånt foder ska passa henne bättre.
I mitt tycke så är det fel att tro att en shettis ska leva på en morot och ett äpple plus en tuss hö om dagen...möjligen kan man ta bort kraftfodret helt om man har ett mkt bra grovfoder, håller koll på vilka mineraler de ska ha osv. Tycker det är beklagligt att se hur många det är som ger sina ponnyer typ 1 kg hö om dagen och tycker att detta är helt ok. Ingen skulle väl drömma om att ge så snåla givor till ett varmblod t ex?
När vi köpte stoet för ett par år sedan så hade jag ut veterinär för att kolla igenom henne, jag tyckte att hon var OFANTLIGT fet med en jättemage och blev förvånad när veterinären visar på var jag ska känna på henne, rumpa, hals, rygg, hon var alltså inte särskilt överviktig trots jättemage. Enligt veterinären hade hon tidigare förmodligen fodrats felaktigt, proteinbrist samt att magen muskulatur blir slapp av att hon inte arbetats på många år.
Det är m a o lätt att luras av en del shettisars stoora magar och tro att de ska bantas.