Status
Stängd för vidare inlägg.
C

caamillal

Hur mycket tycker ni att man ska väga som max för att rida en stor och välmusklad shettis??:D

Sv: shettis

Jag tycker att det är induviduellt från ponny till ponny, själv skulle jag inte slänga upp annat än barn på min shettis, men då är jag kanske övernervös att något ska hända och/eller att jag ska överbelasta osvosv.
Har en kompis på 39kg som velat rida min lilla, men jag tvärvägrar.:P
Tar hellre det säkra före det osäkra.

/ överbeskyddande beccahedberg

50 kg är max på en shettis säger jag. Oftast är det inte vikten utan längden på ryttaren som är ett problem. Shettisar går ju inte med vuxna (inte här i alla fall...) utan med barn, och ofta vill barnen gärna stanna kvar på småponnysarna lite väl länge. Även om de är spinkiga och lätta så blir det jobbigt för en ponny på kanske 1.00 eller 1.10 att balanserna upp ryttare 1,40, 1.50 eller längre.

Senast ändrad:

Högst 40-45kg tkr jag:D Längsta längden tycker jag ligger på ca 1.40-1.45 som Längst!!!!

Det är ju skillnad på att rida och rida, speciellt på så små ponnys!

Men om vi antar att TS shettis ska gå ett normalt arbetspass som vilken annan häst som helst så max 50kg och en ryttare på 130-140cm kanske?

Det är ju en annan sak om man uppfostrings sitter eller åker med nån gång ibland för kul, då spelar ju inte längt och vikt så stor roll, men man bör ju absolut inte väga över 65-70kg även om det bara är en kort kort stund!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gnägg I familjen finns 2 varmblod 21 och 10 år och två shettisar 26 och 17 år. De är redan en tight flock då varmbloden kom hem till oss i...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 742
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
  • Omröstning Omröstning
Gnägg Vi har fyra hästar i familjen. Först och främst familjemedlemmar De 2 stora rids emellanåt Shettisarna promenader Under vissa tider...
Svar
13
· Visningar
806
Senast: Svartkatt
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka