Det går till som på de flesta utställningar, man anmäler sin ponny till en speciell klass, efter ålder och storlek, och sedan får man ett katalognummer. När det numret ropas upp ska man in i ringen och först går man runt tillsammans med samtliga i samma klass, och sedan går alla utom den med lägst nummer ut och så bedöms alla i tur och ordning individuellt. Man skrittar och travar fram och tillbaka när domaren säger till och så ställer man upp, alltid med öppna sidan mot domaren.
Den du behöver tänka på är att ekipaget är rent och prydligt. Hästen och du själv ska vara ren och personligen slösar jag rätt ordentligt med pälsglans och barnolja. (Det sistanämnda runt ögonen och på mulen, glänser jättefint!) Ponnyns träns ska vara rent och gärna lite putsat så det glänser lite. Man får inte högre poäng för det, men lite plus i kanten...
De brukar rekommendera bra skor istället för ridstövlar, men jag har provat både och, och jag märker ingen direkt skillnad i rörelseförmåga. Dina kläder bör vara "strikta", typ ett par snygga byxor och en snygg skjorta till, gärna med pullover eller en snygg väst. På vintern ställer jag ut med antingen en snygg sweatshirt eller en ren och fin jacka.
De papper du behöver är ponnyns pass och vaccinationskort, om du inte redan fört in sånt i passet. Jag brukar ta med mig hela pärmen med papper, kopior på registreringsbevis och stamtavlan m.m. men att det står ju redan i passet och hittills har jag inte behövt visa något annat heller.
Har jag glömt nåt?
Just det, de som vinner sin klass och får "hemlig poäng", alltså 40 p eller mer på ponnyer över 3 år, eller 38 p eller mer på yngre ponnyer, de får komma tillbaka senare och tävla om Championaten. (Ch hingst, Ch sto, Ch föl, etc.) Sedan blir det också BIS-ring där alla som fått guldpoäng går och så plockas de ut en efter en i bakvänd ordning med vinnaren sist.
Vad är det för ponny du har? Stam? Vart bor du? Vi kanske ses nångång!