shettis utan täcke? :O

S

sockerkakor

asso, jag vet en som har en shettis på 3-4 år, och han har inget täcke på sin shettis när det snörar regnar? e det verkligen helt ok att inte ha det? nu tex under påsk så snöar det här e det verkligen bra att ponnyn går utan täcke enligt han tkr hon det är skönt? pälsen är inte så tjock men det är manen, men liksom manen är ju inte så mkt till hjälp precis x) E det rätt att låta shettisen gå utan täcke?

Sv: shettis utan täcke? :O

asso, jag vet en som har en shettis på 3-4 år, och han har inget täcke på sin shettis när det snörar regnar? e det verkligen helt ok att inte ha det? nu tex under påsk så snöar det här e det verkligen bra att ponnyn går utan täcke enligt han tkr hon det är skönt? pälsen är inte så tjock men det är manen, men liksom manen är ju inte så mkt till hjälp precis x) E det rätt att låta shettisen gå utan täcke?

Hur tror du vildhästarna klarar sig när det snöar och regnar?

(hmm kanske inte kommer från rätt person men ändå:p)

Min shettis går utan täcke, och han är dessutom klippt. För övrigt går min stora häst utan täcke också. Visst är det lite kyligt och snöar mellan varven (Inte alls mkt här där jag bor) men ingen av dom fryser.

Ehh, enda gången mina shettisar har täcke på sig är när de ska torka efter att ha jobbat och det är minusgrader. De går i lösdrift och då kan de inte komma in i värmen med sin blöta päls.

Så, du behöver inte vara orolig för shettisen i ditt stall! De klarar sig mer än utmärkt i både regn och kyla. När de t.ex. får ett snölager på sig isolerar det mot kyla och därför ska du inte genast gå och borsta bort snön, låt den ligga där den gör nytta.

e det ett skämt??:confused:
Ställde mig den frågan jag med:crazy:
Jag vet INGEN shettis som har täcke...
Jag vet av flera men dom är klippta och körs aktivt i trav = jobbar riktigt hårt.

En oklippt shettis har som regel så pass tjock päls att det kan regna och snöa utan att det kommer fukt in till huden, hästen håller sig varm och torr i de mest fruktansvärda väder. Dock kan det bli svårare för dom att hålla värmen om man tvättar dom ofta eller använder man- och pälsglans som tar bort pälsens naturliga förmåga att hålla värmen (framförallt de medlen som innehåller silikon).

Om det föreligger att TS vet om att en shettis, oklippt ung sådan, går utan täcke nu är det helt i sin ordning om den är frisk och får bra mat:smirk:

Hallå? jag har liksom en shettis och hon måste gå med täcke. enligt vetrinär så alla hästar shettisar borde gå med täcke enligt han. ehm? Detta är störande.

Jag har 4 shettisar o alla går utan täcke hela året om, det är mer djurplågeri att ta på en shettis tacke än o låta den gå utan. Shettisar är gjorda för o klara kallt klimat

Vore jag du skulle jag starkt ifrågasätta kompetensen hos den veterinären.
Att slänga på en häst, oavsett ras, tjocka täcken fast den inte behöver det är i mina ögon djurplågeri.

Hallå? jag har liksom en shettis och hon måste gå med täcke. enligt vetrinär så alla hästar shettisar borde gå med täcke enligt han. ehm? Detta är störande.

Sa h*n säkert med ironi:smirk: ...Det är möjligt att din shettis är sjuk eller har någon brist som gör att den är i behov av täcke men det är icke generellt för rasen bara för det...nej!

obs ! glömde berätta att det var en vetrinär jag hade på min gamla shettis, Just nu har jag en ny.

Det som är mest störande är att den veterinären inte kan ha så många skruvar på rätt ställe.

Jag har aldrig täcke på mina shettisar och kommer aldrig att ha det heller.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 839
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Vilket stall tycker ni spontant verkar passa mig och min häst bäst? Jag har ett barn på 6 månader och är gravid med nummer två. Har en...
Svar
16
· Visningar
1 682
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
905
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka