Sv: Shettis som rymmer
Jag kan försäkra dig om att jag har en HEL DEL erfarenhet av rymmande shettisar... och jag hade inte gett rådet om järngrimma om jag inte trodde att det kan lacka åt den lösningen...
Visst är det så att man ska ha koll på sitt staket och sköta det ordentligt så att det fungerar, men man måste komma ihåg att shettisar har för det första en enormt tjock päls, som isolerar även från den fetaste stöt, bara de kommer under tillräckligt fort.
De här små rackarna lär sig helt otroliga tekniker för att slingra sig ut i hundranitti knyck och slippa undan med en lindrig stöt. Och ofta skiter de i vilket också. De tar stöten för de vet att de kommer ut. De ger sig oftast inte i första taget heller. Eller andra. Eller trehundrafjärde...
Den vanligaste lösningen brukar vara att raka av pälsen på rygg, och ibland till och med hela manen, för att de ska få stötar när de rymmer. Men kan ju förstå att många inte vill det, det är ingen vacker syn...
Har varit med om flera fall som varit så svåra att man fått ta till järngrimman, och det har hjälpt i alla fall utom ett. Den hästen fick till slut ha en sluten hage med plank och elstängsel i överkanten istället.
Och visst är det så att den taktiken är den absolut sista nödlösningen,men man bör veta att den finns.