shettis med fång foder /tillskott?

eldkyss

Trådstartare
Min mammas shettis har under några års tid haft återkommande fång. Tidigare har hon fått de på sommarn, men vart fri ett par år efter att vi haft på henne en betesreducerare nattetid. Men denna gång har hon fått de även vintertid :(

Hon har gått på både finadyne och finylbutazon hon blir bättre men inte helt.. hon skall nu ev in för röntgen.

Hon har nu fått rådet av veterinär att införskaffa ett hö med låga värden som gärna är taget sent på sommaren.

Hon har nu köpt hem just sådant hö men detta är tyvärr är det inte analyserat. (Svårt att få tag i)

Verkar även struligt att kunna ta analys på det själv då bonden som säljer höet inte har koll på vilket hö som kommer från vilket område då han har så enormt stora marker.. flummigt ja vet men så ligger det till iallafall.

Jag undrar nu om det finns något man kan ge stoet tillskott /kraftfoder /mineral för att säkra näringsbehovet som hon kan tänkas behöva som det aldrig kan bli farligt om hon får för mycket av?

( Eftersom man inte vet vilket innehåll höet har)

Vill ju inte att hon skall få brist av något.

Sv: shettis med fång foder /tillskott?

Tyvärr så är sent skördat hö (om det är 1:a skörd) oftast mycket lågt i protein. Inte bra foder till hästar alls då det blir dyrare att komplettera och innebär att man får dra ner på hömängden för att inte överfodra energi.
// Linda

Du behöver har låg energi och låg sockerhalt, annars måste du blötlägga höet.1-3 timmar urlakar lättlösliga sockerarter.
Protein behöver hästen som vanligt, lusern är bra och ligger även lägre än hö i sockerhalt.

okej så att tillsätta luscern för att säkerställa proteinbehovet är en god idé?

Brukar det vara mycket sockerarter i sent taget hö? Eller skall jag blötlägga för säkerhetsskull?

Det går inte att veta utan analys tyvärr. En andraskörd som jag analyserade hade tokhögt med socker. :-(
Blötlägg om du inte vet.

lusern är bra och ligger även lägre än hö i sockerhalt.

Jag vill varna för denna övertro att lusern skulle vara ett lämpligt foder för en IR-häst.

Man måste ha klart för sig att för en IR-häst så är det mängden socker och stärkelse som kan tas upp (digesteras) i hästens tunntarm och som ger upphov till en glukoshöjning i blodet (glykemisk belastning) som är den avgörande faktorn.

De sockerarter som finns i ett grovfoder är till stora delar glukos, fruktos och sukros. Glukos ger naturligtvis upphov till en glukoshöjning i blodet när det tas upp av hästen. Fruktos däremot ger inte upphov till någon glykemisk belastning. Sukros är en disackarid som består av en glukos- och en fruktosmolekyl. Man kan därför säga att sukros är hälften så farligt som glukos.

Om man jämför glukosinnehållet i ett vanligt gräshö och lusern så finner man att glukosinnehållet i ett gräshö är ca. 50% medan glukosinnehållet i lusern är ca. 75%. Lusern med en sockerhalt av 7% är därför farligare för en IR-häst än ett gräshö med sockerhalten 10%.

En annan skillnad är att lusern är en baljväxt som lagrar energi i form av stärkelse medan gräs lagrar energi i form av fruktan. Stärkelse består av glukosmolekyler som bryts ner i hästens tunntarm. Stärkelse är därför lika farligt för en IR-häst som ren glukos. Fruktan däremot består av kedjor av fruktosmolekyler och bryts varken ner i hästens tunntarm eller ger upphov till en glykemisk respons.

Lusern är en växt precis som gräs och socker- och stärkelsehalten påverkas av växbetingelserna. Det går därför inte att ta några medelvärden för socker och stärkelse och tro att dessa värden gäller för det lusern man köper. Det enda sättet att veta hur mycker socker och stärkelse som lusern innehåller är att analysera det. Det finns inget annat sätt.

Här kan man läsa lite om socker- och stärkelsehalten i lusern (alfalfa):

“Lechtenberg, V.L., D.A. Holt, and H.W. Youngberg. 1971. Diurnal variation in nonstructural carbohydrates, In Vitro digestibility, and leaf to stem ratio of Alfalfa. Agron. J. 63:719.

Alfalfa (Medicago sativa L.) was sampled four times daily during first and second growths and eight times daily for three days during third growth in order to detect diurnal changes in carbohydrate constituency, in vitro digestibility, and leaf to stem ratio. The implications of these changes with regard to forage yield and nutritional value were considered. Reducing sugars and sucrose were removed from freeze-dried, ground material by alcohol extraction. Starch in the residue was hydrolyzed by takadiastase. Ferricyanide, resorcinol, and phenol-sulfuric acid procedures were used to quantitatively assay sugars in the extracts. Glucose and fructose percentages increased lightly but significantly from 6:00am to 12:00 noon and declined to 6:00pm in second and third growth alfalfa. About three times as much glcose as fructose was present. Sucrose comprised less than 3% of the dry matter, but varied considerably diurnally, generally increasing from 6:00am to 6:00pm. Leaf starch increased from 10.2 to 20.3% of the dry matter during daylight hours, most of the increase occurring between 9:00am and 3:00pm. Stem starch remained between 4 and 5% of the stem dry matter. In general, all nonstructural carbohydrates studied began to accumulate after 6:00am.”

Jag hade inte köpt ett oanalycerat hö när det är en häst med problem. Man vet ju inte om det innehåller 40g smbrp eller 4g smbrp och det är en grym skillnad.
Att bara sen fodra med något som man tror sig kan komplettera utan att igentligen veta är inte bra.
Hellre då köpa ett "vanligt" hö som det finns analys på och laka ur sockret.
Att ge fånghästar ett hö med låga värden eller "fjolårshö" är gamla rek som igentligen inte är sant. Fånghästen behöver sin näring.
// Linda

Men man ger ju lusern som tillskott och får mer protein/kg än gräs. Lusern ger man då i små mängder och jag ser ändå aldrig/mycket sällan att gräs ligger lika lågt i socker här i Sverige.
Enbart lusern som grovfoder tror jag inte skulle vara bra till fånghäst.
Det är ändå den totala sockerhalten man ger per måltid som hästen ska klara.

Senast ändrad:

Alltså till en fånghäst är det extra viktigt att ha en analys på höt så ni vet vad det är för något ni fodrar.

ja pratade med kraffts foderrådgivare och dom tipsade också om lusernpellets?

Fast krafft har melass i sin lusernpellet så det är inte så bra. Välj märke utan melass till en fånghäst.
Det vore dock bäst med höanalys först så du vet om det behövs något alls.

okej, kanske skall gå tillbaks till de gamla höet iallafall. Det är visserligen taget midsommarveckan men man kan ju ta en analys på de och laka ur sockret som du sa:)

Det finns studier som visar att även fruktan kan påverka insulinet (vilket är det som är det farliga med sockret).

Jag har för mig att även fruktos kan göra det.

Att halterna ändras även i lusern är inte så konstigt. I vanligt gräs kan de ändras jättemkt under att dygn.

Sedan ska man också vara medveten om att växter har olika förutsättningar i olika länder. Lusern som växer under varmare förhållanden innehåller mer näring än det som vi oftast köper här i Sverige.

Min fångponny har i stort sett levt på lusern.

Liknande trådar

Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 362
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö I torsdags kom det hem en shettis till oss. Världens goaste lilla farbror på 23 år men tyvärr ganska tunn. Enligt ägaren hade den haft...
2
Svar
25
· Visningar
4 333
Foder & Strö Jag får hem en ny pålle på Lördag, en fjording på 3 år. Inridning ska påbörjas så fort vi lärt känna varandra, men det tar ju lång tid...
Svar
17
· Visningar
1 945
Senast: Nomina
·
Foder & Strö Hej alla som är vana vid att räkna foderstater! Vi gick ihop i stallet och köpte hö som enligt bonden skulle ha jättebra analysvärden...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Balahé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama