Shettis i transport?

M

MisterLillen

Hur brukar ni transportera shettis i transport.
Hur gör ni med bommen där fram? osv osv.......

Sv: Shettis i transport?

ja hade en b-ponny som vi ofta körde samtidigt som mitt halvblod och ja tror vi lätt henne stå lös elle så band vi fast henne lite försiktigt.hade ju bommen så den passa för halvblodet å därmet för hög för ponnyn

Jag ska ju bara köra shettisen men jag använder mig så sällan av transport så jag kommer inte ihåg hur vi gjorde sist. Antar att det är olika mellan transporter men har för mig att bommen inte gick att sänka särskilt lågt (lånar grannens). Så jag skulle vilja veta vilket som är bäst. Har varit lite inne på att istället höja bommen så högt som möjligt och lägga höbalar som stopp längst fram men det kanske är jättedumt?

de vet ja inte.kan du binda fast balarna på nåt bra sätt så e de nog inte så farligt.kolla å hör me grannen annars å se va han/hon har å säga

vi kör båda våra "bak och fram" :D binder i bakbommen, fungerar jättebra ;)

Vi har en låg bom till vår lilla shettis. Beställde en special till shettisen när jag köpte transport. Kan inte lägga in någon bild. Men mailar gärna om någon vill se.

i vår gamla transport kunde vi reglera frambommarna så d va i olika höjder.. kunde sänka ner den ena så den passa perfekt till shettisen... vår nya transport har inte denna funktionen(tyvärr) me vi har en ring drygt en halvmeter bakom frambommen på väggen och mellanväggen så där brukar vi binda fast shettisen i båda ringarna... ska vi köra en längre sträcka så brukar vi binda fast en halmbal (inte höbal för då äter ha alldeles för mycke ;)) framför. funkar utmärkt. nästa gång jag köper ny transport så ska där va frambommar som man kan höja/sänka var för sig. praktiskt :bow:

kramar

Vi har ett gammalt UMEsläp med delad frambom, men det går inte att sänka ända till bogen på våra enmeters shettisar.Jag är mycket fundersam hur de som har minisar gör. Det sämsta som finns är väl alla dessa ( nya!)transporter med en bom, delad är ju i alla fall lite bättre trots att de inte passar till de allra minsta.

Brukar lägga höbalar framför,funkar bra. Alt sänka bommen om man har fördel med ombyggt släp:p
Annars kan man också sätta en (plyfa) skiva framtill som stoppar vid bommen.

Liknande trådar

Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
329
Senast: Freazer
·
  • Låst
Gnägg I familjen finns 2 varmblod 21 och 10 år och två shettisar 26 och 17 år. De är redan en tight flock då varmbloden kom hem till oss i...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 795
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 029
Senast: Stergo
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 681

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka