shettis foder.

Det är bra med rättning, då blir informationen rätt tillslut!

Per 100 kg kroppsvikt är det ju givetvis.
Hälsar Inelin.
 
På sista kortet, taget i boxen ser den jättefin ut, och här ser man ju också att den står på halm vilket gör att den får i sig det strå den behöver.

På första kortet däremot så ser den ut som ett typexempel på shettis med för lågt proteinintag - inga muskler över kors o rumpa och en aning bukig - inte fet alls. Jag skulle även önska lite mer massa över bog o bringa.

Frågan är nu bara vilket kort som är äldst - ser den ut som på det sista kortet nu i mars så har du en bra foderstat.

Många tar ju bort halmen i bantningsivern och det jämte högivor på 3 kg gör dålig hållbarhet på sikt.
Ingen shettis blir fet på 4-5 kg hö ens om det är ett bra hö om kvoten ligger ok.
Att däremot pilla i vuxna hag/promenadshettisar en massa kraftfoder är helt onödigt.
 
skulle de va nåt fel med att ge Ponny Krafft till sina shettisar ? Det är det enda våra shettisar får som kraftfoder, tycker att det är utmärkt med tanke på att det fodret innehåller det mesta . ett sk allfoder.
 
Minska max 10 % och MOTIONERA. Sen som så många har sagt -en bukig shettis är inte överviktig utan lider av proteinbrist, jag kan ju omöjligt veta hur din pålle ser ut. Men jag skulle definitivt inte ge en shettis som inget speciellt gör mer än 4-5 kg hö (med bra MJ/protein kvot)och en tröstnäve havre.Ev mineraler.
 
Lånar din knapp *L*

Alla mina shettisar har i stort set fri tillgång till hö då de flesta går på lösdrift. Sen kraftfodret får de när de är uppbundna vid sina krubbor så där får de ju olika beronde på vad de behöver och oom det är unghäst eller dräktiga.
De som går på travet står på stall och där är det lite mer kontrollerat. Men jag äger faktiskt en sån där shettis som kan äta hur mycket mat som helst utan att bli tjock *S* hon är bara 95 cm hög och väger ca 180 kg muskler ;) äter ju lika mycket som mina B-ponnyer det är rätt kul när folk frågar hur jag gör för att få henne så fin. Då svara jag hon äter hur mycket mat som helst och går på bete hela sommaren + kraftfoder när hon körs och tävlas :angel:
 
tack så mycket för era svar, med andra ord borde min stackars ponny få mer hö. nu vet jag bättre.
tack tack :bow: :bow: :bow:
 
Äsch här blir det inga påhopp, men rekommendationer. Jag tycker det är väldigt bra att du frågar.

En bra hästägare är den som funderar över sitt hästhållande. :)
 
Problemet med Krafft Ponny är att du får betala väldigt mycket pengar för lite protein. Det finns andra kraftfoder som är bättre, ex hela Kraffts sortiment. :smirk:

För att Krafft Ponny ska funka i foderstaten behöver du ett hö med en Smrp/MJ-kvot på över 6 och då behöver du egentligen inget kraftfoder alls, så det blir lite "moment 22" över det hela.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
461
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 973
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 661
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 349
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp