Shettis fastbunden i longerlina

S

Sliver

Hm, läste alldeles nyss en tråd om en som har sin shettis i en longerlina ute, fastbunden i ett staket. Jag höll på svimma. Denna person säger att det inte är ngn fara för hästen är hur cool som helst och skulle den tjorva in sig klarar den upp det själv och om den inte gör det så står hon och väntar till hon får hjälp?

Visst är det förbjudet att hålla häst så? Vet att en person i min grannby hade så i från början på sitt shettis sto, men då hon fick veta att det var förbjudet så gjorde hon en liten hage istället.
Alltså vad är anledningen att hålla en häst så? Kan inte förstå detta!

Ja en onödig tråd kanske men jag kände att jag måste få skriva av mig!

Fler som känner som jag?

Sv: Shettis fastbunden i longerlina

Ja det är förbjudet annat än korta stunder och under uppsikt.

Fast, jag är inte speciellt upprörd. Mina B-ponnyer gick i lina rätt mycket sommartid., De betade av vägkanterna på uppfarten samt gläntor i skogen etc. En ponny satt i lång lina, den andra var lös. Under över 20 års tid inträffade NOLL incidenter. Snurrade de in sig i ett träd stod de och väntade tills hjälp anlände om de inte kunde reda ut det själv. De kollades naturligtvis med jämna mellanrum.

Så jag ser inte epr automatik problem med det, däremot kräver det sin häst/ponny, skulle inte gärna prova det med någon av mina nuvarande, även om valacken faktiskt i övriga lägen stannar och väntar in hjälp när han trasslat in sig, men som sagt, skulle inte prova med någon av de jag har nu.

Men jag håller varken på att svimma eller är speciellt förfasad alltså. Däremot har du helt rätt att det inte är tillåtet (annat än korta stunder och hästen/ponnyn under uppsikt hela tiden). Det finns en gammal tråd om det här, sök på den.

Håller med Alexandra.
Våran shettis binder vi ibland så ha kan käka upp lite gräs här och var. Vi har honom givetvis under uppsikt, och tro mig, han råkar inte i panik de gånger linan trasslar sig.
Visserligen går jag fram direkt och trasslar loss han....
Däremot skulle jag INTE prova att tjudra nån annan häst av de jag har.

Ja under uppsikt är ju en helt annan sak och korta stunder men vad jag fattade på denna så hade dom haft hästen så läänge. Och så hade väl hästen tagit sig lös utan att dom visste om det, så då verkade det ju inte som om det hade varit under uppsikt. Men jag kan ju ha fatta det hela fel. Men som sagt jag tycker att det är ett dumt sätt att hålla häst om den bara får vara uppbunden. Den kan ju inte precis trava och galoppera iväg om den vill, ja förutom runt runt om det nu går.

Mmm.....jag gör oxå så med en av våra för att beta rent, men då är det på sommaren när ytterdörren står på vid gavel och jag springer ut och in hela tiden.
Men många har ju kalvar så....är det lagligt???
Och jag vet ett ställe där dom har sin stora tjur så....i nosringen.

Nja jag vet inte riktigt hur det ligger till med nötdjur om man får ha dem tjudrad. Tror inte det, för man får inte ha får/getter tjudrad.

Förstår att det är på sommaren du vill att den ska beta rent ;)

En tillfällig uppbindning kan jag iofs förstå, men inte att man har sin häst uppbunden jämt i en longerlina eller vad det nu må vara.

Man får ju binda häst i spilte.Korte stunder är nog inge att oroe sig för.

I en spilta är en helt annan sak. Där sitter hästen fast i ett grimskaft med en krubbkloss som den inte kan fastna i. I spiltan är den trygg för det är ju hästens hem. Men att jämt ha en häst uppbunden i en longerlina som ju är lång och ligger på marken kan hästen trassla in sig i och OM den skulle bli rädd, man kan ALDRIG ta förgivet att min häst är trygg och blir aldrig rädd, nångång kan den där gången komma, och då...

Och är den uppbunden på ett sådant sätt så kan den ju inte röra sig fritt, alltså kunna galoppera eller trava. För även om hästen är gammal och lat så kan den ibland få en "knäpp" och vilja springa av sig lite.

Från Djurskyddsmyndighetens hemsida:

"Hur hästar får bindas
Hästar får inte hållas bundna på ett plågsamt sätt eller så att de inte kan få behövlig rörelsefrihet, vila eller tillräckligt skydd mot väder och vind. Vid uppbindning i spilta eller box ska grimma eller halsrem och löpande grimskaft användas. En grimma eller halsrem får inte bestå av materialsom kan skada hästen. När en häst hålls på bete får hästens rörelsefrihet inte begränsas genom att en tyngd eller annat hindrande föremål fästs vid djuret. Rörelsefriheten får heller inte begränsas genom att olika delar av hästens kropp binds samman eller genom att hästen binds samman med ett annat djur. Häst får endast tillfälligtvis hållas bunden på annan plats än spilta eller box och ska då ses till särskilt. Vid sådan uppbindning får endast grimma eller halsrem användas."

(Nötkreatur bör och får ska hållas i lösdrift, men getter hittar jag inget om! Men att tjudra med longerlina är ingen höjdare, med kätting är risken för intrasslade ben inte alls lika stor!)

Läste också den tråden. Låter som ren lathet. Och visst kanske hästen håller sig lugn, men tänk den gången hästen inte gör det. :mad:

Jag tycker det är farligt och onödigt. Detta efter att jag sett bilderna på de hästar som ströps efter att ha varit bundna i sin hage här inte långt från där jag bor (var mycket i tidningen för ett par år sedan). Förutom att det är olagligt då.

shettishingsten jag hade fick vara bunden (jag var inte ägare då), MEN det var för hans eget bästa. Han gick genom alla trådar kvittar hur många där var eller hur högt eller lågt, sen så om man hade för många så fastnade han och fick panik för strömmen var på. Men när han gick i lina så brydde han sig inte.

T.o.m på betäckning så rymde han från 2 brunstiga shettisston till 2 ston som var sixe FULL!!

Ja han är som han är men nu går han lös då han är i ett stall med hage som är byggt för sånna rymmare som honom.

Kan tillägga att gården jag hade honom på lösdrift hos hade honom som hund, han gick ut och in genom hagar och så, men han lämnade ALDRIG gården för han var tvungen att hålla koll på sin flock ju!

Lena_B skrev:
(Nötkreatur bör och får ska hållas i lösdrift, men getter hittar jag inget om! Men att tjudra med longerlina är ingen höjdare, med kätting är risken för intrasslade ben inte alls lika stor!)

Getter får man inte hålla tjudrade i alla fall, om de inte ändrat reglerna. Jag fick nämligen tillsägelse av distriktsvet/länsvet (råkade vara samma) när h*n var ut på en kolik och min lilla get jag hade då stod tjudrad att så fick man inte ha det.

Svensk avel har sina elittjurar tjudrade i kätting i nosen för att dom ska få vara ute och må bättre - dom är inga leksaker och allt utom i näsringen är lika med stor fara. Har dock för mig att det inte är ok med kalvar. Såg en idag som var tjudrad i grimma inne i en hage m andra ungdjur - idiotiskt.

Jag hade också min ena shettishingst som gräsklippare, en gång fick jag gå ut och hålla i honom för granntanten tyckte det såg "så osäkert ut att köra förbi" - han kom inte närmare vägen än en meter om han så backade.

Getabockar har vi haft tjudrade när djurskyddsinspektörn varit på besök på jobbet - han sa aldrig något, men vi hade kätting o leke. Getabocken trasslade aldrig in sig vad jag såg - däremot fällde kättingen en o annan springande unge.

Jag har sett för många skador på hästar som gått uppbundna på bete för att tycka att det är ok.
PL

Tycker inte det är någon fara om man har uppsikt över shettisen. Men inte ska den gå så länge.
I mitt stall har vi flera minishettisar och de får komma ut en och en någon gång för att beta av vissa ställen på just det sättet.

fast varför är man en sådan hycklare och tycker att det är mer ok att göra så med små ponnyer och inte stora hästar?
jag skulle aldrig göra så med mina hästar men med en shettis t ex inga problem?

Bubbla skrev:
För att shettisarna är smartare... :p

Jo, mycket riktigt att shettisar är jävligt smarta :D
Har själv en shettis som jag tycker behöver lite tukt då & då, han går ihop med mitt sto som är en varmblodstravare. Hon är sträng och tuktar han om hon tycker han är lite oförskämd :p Han är bara 4.... ;)
Men jag tycker shettisar är väldigt roliga, dom hittar jämt på någonting, t.ex hyss ja vad som helst för att ev. slippa undan något :D

Sen så undrar jag om det inte skulle göra ont på en tjur om den hade nosring??
Klart jag tycker att nötkreatur skall hållas i lösdrift, för det mår dom bäst av...Dom rör på sig, skiter lite överallt då dom har 4 magar :eek: bla... Kossor också..Fast då skall det finnas ligghall med skön bädd & sånt...Dom ska ha lika gott som hästar, getter & fåren :)

Sen undrar man varför hålls nötkreaturen kvar inne i ladan under vinterperioden? Även om det är tjurar?? Eller är det för att kossor behöver mjölkas??
Jag tyckte jag såg ett program, tror det var "veterinärerna" på fyran som visade att en bonde hade en helt modern lada, där dom hade kossor som går in & ut när dom själva tycker dom behöver mjölkas ( :eek: ) ja det är väl ungefär som med lösdrift, för dom går precis ut & in som dom själva vill...Käka inne, sen går ut & ta en nypa frisk luft...Det ser så mysigt ut...
Men hur är det med tjurar?
Jag arrenderar ett sommarbete av en bonde, som har tjurar, kalvar & kossor. Han hade visst haft sina tjurar ute i beteshagen där jag haft mina hästar men det funkade inte...Dom bara rymmde hela tiden, så tanten som äger marken förbjöd honom ha sina tjurar där... :p
Han är väldigt mån om sina djur, det tycker jag är kul & se... ;)

Verkar som om många tycker att det är ok att små ponnier hålls så. Shettisar osv, beta av dikes/vägkanter...

Men ärligt så tycker inte jag att det är mer ok att ha småhästar bundna än större ponnier och hästar. Hur skulle ni andra reagera om ett halvblod stod bundet vid dikeskanten i longerlina en sommar!

Hästar, både stora och små, ska,, enligt mig, gå i hage!

Norrland

Kossor hålls i regel inne för att de ska mjölkas (bekvämlighetsskäl), plus att det är halt för dem ute. Tjurar håller man oftast inte alls, de kastreras. Hålls de som tjurar går de i regel ute året runt, eller också hålls de helt uppbundna av hanteringsskäl (ofta tjurar som t ex ska bli avelsdjur). De är inte så roliga att försöka fösa runt...

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 157
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 312
Senast: shia
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 552
Senast: AlmostEasy
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 552
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar