Shetlandsponny!?

Sv: Shetlandsponny!?

Det jag undrar är om det verkligen stämmer att shettisar håller sig fina i hullet (=att man kan känna men inte se revbenen) om de får fri tillgång på hö/ensilage. Och då menar jag shettisar som inte har föl och inte jobbar särskilt mycket. Det är ju många som säger det, men jag har väldigt svårt att tro på det faktiskt.

Någon annan?

Min shettis kunde jag inte känna revbenen på då han gick på fri tillgång på hö och inte jobbades speciellt mycket. Numer har jag tagit bort fri tillgång på hö. Dock ser jag till att han har något att tugga på större delen av dygnet om han vill (och det vill han) genom att han får gå på "vinterbete".

Jag har nyligen fått anlysen av mitt hö och räknar med att hans foderstat för denna vinter kommer att bestå av 2 kg hö, 1 kg lucern och bete större delen av dygnet. Får justera efter hand om det skulle behövas.

Vänligen
Lotten__

Det jag undrar är om det verkligen stämmer att shettisar håller sig fina i hullet (=att man kan känna men inte se revbenen) om de får fri tillgång på hö/ensilage. Och då menar jag shettisar som inte har föl och inte jobbar särskilt mycket. Det är ju många som säger det, men jag har väldigt svårt att tro på det faktiskt.

Någon annan?

Min minis gick på fri tillgång på hö/ensilage (vet inte vilket, silage iaf) när han stod hos uppfödaren. Han gick bara runt i en stor hage med en massa andra minisar - lösdrift året om.

Tycker själv att han var i fint hull (3 år på bilden). Kom inte ihåg om man kände revbenen eller ej, men veterinären skrev "normalt hull" på vet. besiktningen:
Lilleman04_24.jpg

våra som går på fri tillgång på hösilage klarar det utan att bli vare sig tjocka eller tunna (man kan känna revbenen men inte se dom.)

det är ett sto som är 92 hög och 35 år, används inte (fick 4 föl för över 25 år sedan, reds och kördes fram till i våras någon gång då och då) ett sto 3 år och maxad, satts in i sommras och ska ha sin vila någon vecka till. ett sto 16 år 105 hög, har aldrig haft föl. används inte då hon hade ett fånganfall i juli och även lider av hosta.

dom delar lösdriften med 2 halvblod, 4 och 8 år gamla och en 15 årig D-ponny. det går åt ca.2 hösilagebalar (ca 300 kg st.) i veckan.

kl
Vi är ett par i stallet som ganska nyligen tagit hand om två gamla shettisdamer på 26 och 28år. De var rejält överviktiga när de kom.
Nu får de ca 4 kg hö/dag och häst + lite mineraler. Vad tror ni om det?

Låter bra med fyra kilo per dygn förutsatt att höet innehåller minst 40 gram smältbart protein per kilo hö.

Vänligen
Lotten

Jag har aldrig sett en shettis (eller islandshäst för den delen) som är normalhullad på fri tillgång.

Min shettis blev definitivt för tjock av att gå på fri tillgång på hösilage/hö. I vinter ska vi prova med fri tillgång på halm+tilldelat ensilage.

Vi vet ju alla att shetlandsponnyn kommer från shetlandsöarna, den är därmed anpassad efter klimatet där. Ingen fri tillgång på hö där inte... :smirk:

Min shettis kille på 1,5 år går just nu på fri tillgång och trots detta har han hållit sig jätte fin, men i december blir stallet klart så då blir foderstaten lite annorlunda:

4kg hö (33,5/7,8) Inte så jätte bra hö
5 dl krafft protein
100 g betfor
70 g krafft miner blå

Angela

Shettisen i vårt stall är alldeles för fet och får nu ca 3kg hö och 1 dl betfor+mineraler om dagen.

Dotterns shettis får 3kg hö per dag+1/2dl minerall men jag hoppas att snön kommer snart eftersom hon är lite överviktig och går och äter allt som inte är sten eller sand.Hade henne på halm innan i boxen men det gick inte eftersom hon åt upp halva boxen varje natt och blev rejält tjock.:crazy:

Vårat shettis sto 22år får ca 3,5 kg hö en näve havre och morötter

Vi vet ju alla att shetlandsponnyn kommer från shetlandsöarna, den är därmed anpassad efter klimatet där. Ingen fri tillgång på hö där inte... :smirk:

Min Shettis kommer från Sparreholm och hennes föräldrar är från trakterna tror jag minnsann.. ;):angel:
Detta är ett lika kasst resonemang precis så som en del Tinker/IC-folk påstår att en de hästarna inte ska fodras med kraftfoder å dyl för de är så vana ursprungligen att äta i princip på plåtburkar å annat skräp..:crazy:

Min Shettis går på fri tillgång hösilage på dagtid och får ett knappt kilo hö för natten inne,hon är i ett ngt överhull men jag har inte kommit på nån bra lösning på hur jag ska göra med enbart henne då hagarna har mkt gräs kvar och övriga "måste" få fri tillgång.

min lilltjej får ca. 2,5kg hösilage om dagen... och så äter hon även en del ur halvblodets hög...

och så två nävar, en morron o en kväll av krafft grund... mest som krubbskrammel för att hon också ska få nåt...

när jag köpte henne för knappt ett år sen så hade hon gått på fri tillgång på hösilage... o hon var så FEEEET!!! dock e hon väl det än men mycket bättre... hon hade ordentligt stora "fettkuddar" runt manken...

Senast ändrad:

Min Shettis kommer från Sparreholm och hennes föräldrar är från trakterna tror jag minnsann.. ;):angel:
Detta är ett lika kasst resonemang precis så som en del Tinker/IC-folk påstår att en de hästarna inte ska fodras med kraftfoder å dyl för de är så vana ursprungligen att äta i princip på plåtburkar å annat skräp..:crazy:

Jaha, har du en annan gren av shetlandsponny då? Hur ser dom ut?

Jaha, har du en annan gren av shetlandsponny då? Hur ser dom ut?

Gissar hon ser ut som alla andra shettisar eftersom hon är visad på SSS's visningar i Rockelstad,med lovord för framtiden.
;) :angel:

Men,har du en Shettis från Shetlandsöarna är jag den förste som gärna ser ett foto på den,för de lär inte vara så vanliga här i Sverige i allafall..
Även om en hel del förfäder är därifrån,men gissar att vi då pratar om årtionden å mig veterligen så förändras sakero ch ting genom avel,samma sak gäller även vad de tål å inte tål..;)

Jo, visserligen, men faktum kvarstår, det är en extremt lättfödd ras och det finns på tok för många extremt överviktiga shetlandsponnyer i Sverige idag. Det är min åsikt och den står jag för. Även om de inte går lika bra på premiering/utställning när de inte har hängbuk. :devil:

Ja,visst är de lättfödda,men är de det egentligen?
Kolla på en normal ponnyras,där man räknar på 1 kg ts/100 kg kroppsvikt.
Det är ju ca 1,2 kg/100 kg i hö

Om jag då går till mitt Tinkersto,så bör hon ha nånstans runt 6,5 kg hö/dygn (om vi nu räknar bra hö osv osv)
Och egentligen,ja hon skulle säkert med ett bra hö,klara sig på det.
Men går jag då till min shettis,som i dags dato väger ca 110 kg (1,5 år) då ska hon alltså ha runt 1 kg hö/dygn å klara sig på det..
Vilken shettis skulle göra det,rent krasst??

Så är de egentligen så lättfödda,eller lurar man sig av deras storlke och den minimala mängd foder det går åt.
För hur många utav dessa shettisar jobbas sen precis som större hästar gör,och hur ser då foderstat m.m ut då??

Jo det stämmer väl på sitt sätt, men... rasen härstammar ju från extremt karga förhållanden så rent teoretiskt kanske de inte behöver så stora näringsvärden, därmed inte sagt att de inte behöver mängden hö... Mitt hösilage har en kvot på 6,5, jag tror att hade jag gett henne 4 kg av det hade hon blivit smällfet nu får hon nöja sig med 2 kg + vad hon hittar i halmen och i hagen. Hagen innehåller ju inte mindre näring vid den här årstiden än vad rasen ursprungligen är anpassad för. Förstår du hur jag tänker?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
  • Låst
Gnägg Shettisar. Alltså dessa orkaner i miniatyrkropp. I familjen just nu Pysen och Daphne som håller ordning på islandshästen Freyr. Envisa...
Svar
4
· Visningar
441
Senast: ameo
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar