Shetlandsponny!?

Sv: Shetlandsponny!?

Fri tillgång på hösilage ute o ett par kg hö inne till natten, lite kraftfoder som krubbskrammel när dom andra hästrna får.

Nära fri tillgång på bra hö (64/8,4) + mineraler. Det täcker behovet för de vuxna. Fölen får Krafft Groov 125 också.

fri tillgång på ett bra hösilage (täcker även halvblodens behov) mineralkrubba och kalkkrubba. och så står dom på halm. nu står dom på lösdrift, när dom va uppstallade på box fick den gamla 5 kg torrhö någon dl. kraftfoder när dom stora fick, och den yngre 6 kg torrhö (hon är mkt. större) och någon dl. kraftfoder när dom stora fick sitt. dom stod på halm då oxå.

Senast ändrad av en moderator:

ja det klarar dem,men kraftfoder ger inte jag bara lite betfor som jag blandar mineraler i. Morötter får dem i krubban när den stora får kraftfoder.

Ja dom klarar fri tillgång väldigt bra, i början äter dom som 17 men lugnar ner sig när dom märker att maten inte tar slut. Nu ska jag även prova på o ha min fångis (arab) på fri tillgång, vi får se hur det går.

Fri tillgång på hösilage, betfor, lite vetekli för att hålla magen i ordning och en näve havre. Och Tokosel.

Vår går just nu på ca 1,5 kg hösilage + lite havre och betfor, rids ca 3 - 4 dagar i veckan och försöker komma i form till ponnygalopp den 1:a advent. Här betar de fortfarande dagtid. :)

Vår 10 åriga shettis hingst går på lösdrift och har fri tillgång på hö och halm. Han får 1 dl betfor om dagen med lite salt blandat i, sen får han lite morötter/äpplen/päron.

Mina delar box, och äter alltså ungefär lika mycket grovfoder. De får drygt två kilo hö var ("normalhö" näringsmässigt) och betar hela dagarna. Den lilla shettisen får dessutom ett par hekto lusernhack för att inte sno maten från brorsan, som får 1/2 kilo Krafft eftersom han blir för tunn annars.

Ni som ger fri tillgång på hö, känner ni revbenen på era hästar?

Vår går just nu på ca 1,5 kg hösilage + lite havre och betfor, rids ca 3 - 4 dagar i veckan och försöker komma i form till ponnygalopp den 1:a advent. Här betar de fortfarande dagtid. :)
Menar du att de inte får mer än 1,5 kg hösliage/dag??? Då undrar ajg hur du täcker deras näringsbehov, för även om de petar i sig gräs så får de ingen näring därifrån nu (se annan tråd här). Och det låter som alldeles för lite grovfoder också!

Mina delar box, och äter alltså ungefär lika mycket grovfoder. De får drygt två kilo hö var ("normalhö" näringsmässigt) och betar hela dagarna. Den lilla shettisen får dessutom ett par hekto lusernhack för att inte sno maten från brorsan, som får 1/2 kilo Krafft eftersom han blir för tunn annars.

Ni som ger fri tillgång på hö, känner ni revbenen på era hästar?
Ett av mina ston, som varken är dräktig heller haft föl på några år, har ett rejält späcklager in till revbenen. De andra två stona är i alldeles normalhull, den ena ger di och den andra börjar komma igen efer förlorat föl i somras. Har förmodligen haft näringsunderskott de senaste åren, gått på lösdrift hos storuppfödare som jag köpte henne av för 1½ månad sen. DÅ var hon väldigt vass över ryggen....

jag ger min shettis ca 4 kg hö och ett par dl havre / dag.

Tja, jag är oxå förundrad men hon står på halm med en del grönt i och mager är det sista hon är. Faktum är att så här fin har hon inte varit på länge, ur ridsynvinkel. Pigg och glad och orkar mycket mer än när hon släpar på stora tjocka magen, att hon dessutom slipper svanskappan tror jag också uppskattas då sadeln faktiskt ligger på plats av sig själv nu. :angel:

Gammeltanten får
* ca. 5-6 kg hö
* 500 g lucern
* 800g müsli
Hon har varit hemskt tunn men börjar nu se riktigt skaplig ut.

Lillhingsten (1 år) får
* ca 4-5 kg hö
* 200 g müsli

Min häst får 3 kg ensilage om dagen, sen får han 1 näve havre och 1 dl vetekli, 10 gram biotin, 10 gram vitlök i 3 veckors perioder. Och en maaasssa morötter. :)

Min shettis får 3 kg hösilage på kvällen i boxen och ca 8 kg hö ute i hagen på dagarna (delar med ett vbl men det är inte svårt att räkna ut vem som käkar mest :devil: ) Shettisen får även 2 x 350g "Mare and Youngstock" (D&H) och drygt 2 dl aspbarkspellets/dag.

Hon körtränas ett par dagar i veckan.

Det jag undrar är om det verkligen stämmer att shettisar håller sig fina i hullet (=att man kan känna men inte se revbenen) om de får fri tillgång på hö/ensilage. Och då menar jag shettisar som inte har föl och inte jobbar särskilt mycket. Det är ju många som säger det, men jag har väldigt svårt att tro på det faktiskt.

Någon annan?

Mitt 12-åriga shettissto får 4 kg hö, 200 gram betfor och mineraler.

Arbetas inte, utan är endast sällskapsdam, men har kallstall så på vintern behöver hon sitt grovfoder. Är dock i det rundaste laget... :angel:

/Lizzie

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 155
  • Låst
Gnägg Shettisar. Alltså dessa orkaner i miniatyrkropp. I familjen just nu Pysen och Daphne som håller ordning på islandshästen Freyr. Envisa...
Svar
4
· Visningar
441
Senast: ameo
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
666
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 545
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka