Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Menar du att de inte får mer än 1,5 kg hösliage/dag??? Då undrar ajg hur du täcker deras näringsbehov, för även om de petar i sig gräs så får de ingen näring därifrån nu (se annan tråd här). Och det låter som alldeles för lite grovfoder också!Vår går just nu på ca 1,5 kg hösilage + lite havre och betfor, rids ca 3 - 4 dagar i veckan och försöker komma i form till ponnygalopp den 1:a advent. Här betar de fortfarande dagtid.
Ett av mina ston, som varken är dräktig heller haft föl på några år, har ett rejält späcklager in till revbenen. De andra två stona är i alldeles normalhull, den ena ger di och den andra börjar komma igen efer förlorat föl i somras. Har förmodligen haft näringsunderskott de senaste åren, gått på lösdrift hos storuppfödare som jag köpte henne av för 1½ månad sen. DÅ var hon väldigt vass över ryggen....Mina delar box, och äter alltså ungefär lika mycket grovfoder. De får drygt två kilo hö var ("normalhö" näringsmässigt) och betar hela dagarna. Den lilla shettisen får dessutom ett par hekto lusernhack för att inte sno maten från brorsan, som får 1/2 kilo Krafft eftersom han blir för tunn annars.
Ni som ger fri tillgång på hö, känner ni revbenen på era hästar?