Sv: Shetlandsponny och mat
Tack för svaret! Det är ju jättebra om den behöver lite mer, då kan den få äta lite mer hö eller få halm som räcker längre. Men en dum fråga: vad räknas som normalstor shettis?
Det man måste komma ihåg om man vill minimera hömängden och ge halm i stället är att man då
måste ha högt proteininnehåll i höet för att proteinbehovet ska vara täckt.
Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar!
En "normalstor" shettis är en som är runt ca 95-107 cm, i mina ögon.
Jag har tittat på några men alla de har gått på lösdrift med andra hästar och fått fritt hö, men har varit rejält tjocka. Om jag köper en av dem tror du det blir lagom att ge 3 kg hö tills den blivit smalare då? Och sen kan man se hur mycket som blir lagom för den och öka eller minska på maten när man märker det?
Det är några saker man måste komma ihåg i sammanhanget.
Det första är att en shetlandsponny är byggd på lite annat sätt än ädlare hästraser, man kan kort säja att en shettis ska se ur som en ardenner i miniatyr. Den ska alltså inte se ut som en slimmad tävlingsponny.
Det andra är att många som föder upp och äger shettisar håller på med utställningar och en shetlandsponny i utställningsskick har ett lite högre hull än vad en tävlingsponny, det gör att de ser mer rastypiska ut. Det innebär att de som äger ponnyerna tycker att det är helt okej att de är lite "runda och goa".
Sen undrar jag hur feta de egentligen har varit, de ponnyer du tittat på? Har du känt på dem? Visst, det finns shettisar i alla hullvarianter, men de är inte alltid så feta som man kan tro. Och fri tillgång till grovfoder behöver inte nödvändigtvis göra dem fetare - mina har
minskat i hull sedan betessäsongen, trots fri tillgång till bra grovfoder. De behöver ju inte hetsäta när de hittar mat, utan petar i sig det de behöver.
Och som svar på din fråga - 3 kg hö är verkligen i minsta laget om det är det enda grovfoder hästen får, risken är då att den börjar tugga på en massa annat den kan hitta och blir sjuk av den orsaken. Och som jag skrev ovan, om det kompletteras med halm måste det vara väldigt högt proteininnehåll i höet, så att behovet täcks. (ett exempel - en ponny som behöver 30 MJ ligger på proteinbehov på 180 g, för att täcka detta på 3 kg hö krävs alltså lägst 60 g smb rp/kg...)