Shetlandsponny och mat

Sv: Shetlandsponny och mat

Sen är min bestämda uppfattning att vikt utifrån viktmåttband är väldigt otillförlitligt. Hade det stämt bra så hade den mätmetoden varit med som en av de mätmetoder som stämde bäst när flera sådana undersöktes av en hippolog.

"Vår" ATG-klinik har ingen våg, men använder sig av viktmåttband när de måste bestämma vikt vid t.ex. medicinering. Så HELT knasigt kan det väl inte vara?

Jag har 8 shettisar i varierande storlek, alla går på fri tillång på grovfoderfoder, dessutom får samtliga kraftfoder varje dag. Inga tjockisar här inte

Men de jag tittat på är ju tjocka, så dom shettisarna verkar inte behöva så mycket som de får med fritt med hö?

Tack för svaret! Det är ju jättebra om den behöver lite mer, då kan den få äta lite mer hö eller få halm som räcker längre. Men en dum fråga: vad räknas som normalstor shettis?
Det man måste komma ihåg om man vill minimera hömängden och ge halm i stället är att man då måste ha högt proteininnehåll i höet för att proteinbehovet ska vara täckt.

Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar!
En "normalstor" shettis är en som är runt ca 95-107 cm, i mina ögon.
Jag har tittat på några men alla de har gått på lösdrift med andra hästar och fått fritt hö, men har varit rejält tjocka. Om jag köper en av dem tror du det blir lagom att ge 3 kg hö tills den blivit smalare då? Och sen kan man se hur mycket som blir lagom för den och öka eller minska på maten när man märker det?
Det är några saker man måste komma ihåg i sammanhanget.
Det första är att en shetlandsponny är byggd på lite annat sätt än ädlare hästraser, man kan kort säja att en shettis ska se ur som en ardenner i miniatyr. Den ska alltså inte se ut som en slimmad tävlingsponny.
Det andra är att många som föder upp och äger shettisar håller på med utställningar och en shetlandsponny i utställningsskick har ett lite högre hull än vad en tävlingsponny, det gör att de ser mer rastypiska ut. Det innebär att de som äger ponnyerna tycker att det är helt okej att de är lite "runda och goa".
Sen undrar jag hur feta de egentligen har varit, de ponnyer du tittat på? Har du känt på dem? Visst, det finns shettisar i alla hullvarianter, men de är inte alltid så feta som man kan tro. Och fri tillgång till grovfoder behöver inte nödvändigtvis göra dem fetare - mina har minskat i hull sedan betessäsongen, trots fri tillgång till bra grovfoder. De behöver ju inte hetsäta när de hittar mat, utan petar i sig det de behöver.

Och som svar på din fråga - 3 kg hö är verkligen i minsta laget om det är det enda grovfoder hästen får, risken är då att den börjar tugga på en massa annat den kan hitta och blir sjuk av den orsaken. Och som jag skrev ovan, om det kompletteras med halm måste det vara väldigt högt proteininnehåll i höet, så att behovet täcks. (ett exempel - en ponny som behöver 30 MJ ligger på proteinbehov på 180 g, för att täcka detta på 3 kg hö krävs alltså lägst 60 g smb rp/kg...)

Är den extremt fet? Vid varken cykling eller som handhäst varken bär ju eller drar ponnyn någon vikt, så det är nog ganska skonsamt. Och det behöver ju inte gå i en rasande fart, man kan ju ha ett tempo där ponnyn skrittar. Sådan motion 20-30 minuter 2-4 gånger i veckan bidrar ju till viktminskning och att den stärker upp leder och muskler.

Det man måste komma ihåg om man vill minimera hömängden och ge halm i stället är att man då måste ha högt proteininnehåll i höet för att proteinbehovet ska vara täckt.

Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar!
En "normalstor" shettis är en som är runt ca 95-107 cm, i mina ögon.

Sen undrar jag hur feta de egentligen har varit, de ponnyer du tittat på? Har du känt på dem? Visst, det finns shettisar i alla hullvarianter, men de är inte alltid så feta som man kan tro. Och fri tillgång till grovfoder behöver inte nödvändigtvis göra dem fetare - mina har minskat i hull sedan betessäsongen, trots fri tillgång till bra grovfoder. De behöver ju inte hetsäta när de hittar mat, utan petar i sig det de behöver.

Och som svar på din fråga - 3 kg hö är verkligen i minsta laget om det är det enda grovfoder hästen får, risken är då att den börjar tugga på en massa annat den kan hitta och blir sjuk av den orsaken. Och som jag skrev ovan, om det kompletteras med halm måste det vara väldigt högt proteininnehåll i höet, så att behovet täcks. (ett exempel - en ponny som behöver 30 MJ ligger på proteinbehov på 180 g, för att täcka detta på 3 kg hö krävs alltså lägst 60 g smb rp/kg...)

Jag har jättehögt protein i höet så halm går ju bra och tar längre tid att äta klart tänkte jag. Här är analysen:

Näringsinnehåll till häst
Torrsubstans 84%
Smältbart råprotein 96 g/kg foder
Energi, foder 8 MJ/kg foder
sen mineralerna då.

Ja dem jag tittat på har varit tjocka på riktigt när man känt. .Men dem har inte fått analyserat hö så jag vet inte om det varit bra eller dåligt hö.

Tack för att du svarar så bra och försöker hjälpa mig. Jag visste inte det att shettisar är annorlunda än andra hästraser.

Men om jag ger 3 kg hö och 1 kg halm då blir det ju lite mer än 30 i energi, så om jag provar banta med det först och sen ser vad den verkar behöva när den gått ner?

Kan lägg ut bild sen när jag vet vilken jag ska köpa. Då vet jag hur stor den är med, om det är en normal eller stor shettis.

Är den extremt fet? Vid varken cykling eller som handhäst varken bär ju eller drar ponnyn någon vikt, så det är nog ganska skonsamt. Och det behöver ju inte gå i en rasande fart, man kan ju ha ett tempo där ponnyn skrittar. Sådan motion 20-30 minuter 2-4 gånger i veckan bidrar ju till viktminskning och att den stärker upp leder och muskler.

Jag vet inte vad som är extremt fet för en shettis. Ameo sa ju att en shettis inte ska se ut som andra hästraser så den kanske bara är lite tjock för en shettis? Men dem får ju nästan trava bara man leder i grimskaft? Så sakta kan man väl inte cykla och storhästens skritt blir väl så fort att shettisen måste trava?

Jag kan ju promenera fort med den i början och sen cykla och sånt?

Du kan ju gå promenader till fots om du är osäker. Jag cyklar i min shettis skritt takt, så det är inga problem! Sen travar och galopperar vi ju också, men värmer ju upp och varvar ner i skritt.

Som handhäst går hon blandat i skritt och trav, vill jag att hon ska skritta ber jag hästen jag rider att minska ner lite.

Men små promenader eller lättare typ cykelturer tror jag inte är något problem för en tjock häst. Du får börja med korta turer och sen länga på varefter den blir i bättre hull och kondition.

Jag vet inte vad som är extremt fet för en shettis. Ameo sa ju att en shettis inte ska se ut som andra hästraser så den kanske bara är lite tjock för en shettis? Men dem får ju nästan trava bara man leder i grimskaft? Så sakta kan man väl inte cykla och storhästens skritt blir väl så fort att shettisen måste trava?

Jag kan ju promenera fort med den i början och sen cykla och sånt?
Shettisar är inte latmaskar som man får dra fram, SÅ sakta går det inte ;)
En shettis kan skriffa i raskt tempo, så att man själv får kliva på ordentligt för att hänga med. Det är nog inga problem att cykla i det tempot.
En av mina första shettisar, f.ö mamma till Cassis på bilden ovan, hade en racerväxel i skritt. När hon lade i den så skrittade hon fortare än mitt halvblodssto på 177 cm, som även hon klev på raskt framåt...

Oj jag menade inte så. Men dem här jag tittat på så har jag ju gått med dem i grimskaft och så för att se hur de uppför sig och då har de börjat trava bredvid mig när jag gått fortare. Ingen av dem har varit slöa utan pigga och raska men fått trava om jag gått fort. Men de kanske kan gå fortare fast de helst väljer att börja trava?

Det är nog bara en hanteringsfråga, att få dem att förstå att du vill att de ska skritta och kliva på ordentlgit. Sen finns det givetvis shettisar som har ganska dålig skritt, precis som hos andra raser, och de kan nog inte heller skritta lika bra.

*knapplån*

Hej allihopa,
det är såhär att jag kommer skaffa en shetlandsponny eventuellt, om den kommer användas väldigt mycket inom körning och kommer dagligen få arbeta då den även kommer användas till tricktraining och liknande, hur utfodrar ni era shettisar då? låt oss ex. säga att det är en 3-4 årig hingst.
tacksam för svar

*knapplån*

Hej allihopa,
det är såhär att jag kommer skaffa en shetlandsponny eventuellt, om den kommer användas väldigt mycket inom körning och kommer dagligen få arbeta då den även kommer användas till tricktraining och liknande, hur utfodrar ni era shettisar då? låt oss ex. säga att det är en 3-4 årig hingst.
tacksam för svar
Precis som en hingst i samma ålder av en annan ras.
Det vill säga utifrån dels värdena på det grovfoder jag har (om det är en hingstig hingst så gärna höga värden på det) och dels utifrån individen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
738
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej! Jag behöver tillsätta mangan, koppar och zink till min Foderstat. Vet ni någon mineralblandning som innehåller hög andel av dessa...
2
Svar
32
· Visningar
1 055
  • Låst
Gnägg Shettisar. Alltså dessa orkaner i miniatyrkropp. I familjen just nu Pysen och Daphne som håller ordning på islandshästen Freyr. Envisa...
Svar
4
· Visningar
441
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix