Shetlandsponny och mat

V

Viktori-a

Hej.

Jag undrar hur mycket mat en shettis behöver och hur mycket en shettis väger ungefär? Ni som har de som sällskap till era storhästar hur har ni gjort med maten i hagen?

Sv: Shetlandsponny och mat

Har en foderring som är 60 cm hög. Det funkade bra när vi hade vår islandshäst och lilla shettisen. Då nåde inte shettisen allt hö. Utan bara ute i kanterna. Hur mycket fodet är olika från häst till häst. Vad innehåller ditt grovfoder?
Min shetttis på 89 cm i Mhk äter 2 kg hösilage och halm som extra tuggande i boxen samt mineraler och salt sten. Grovfodret är analycerat.

Tack för ditt svar. Foderring lät smart, kan det fungera med pallkragar med tror du?

Mitt hö har 8 i energi men de måste ju ha 1.2 kg hö per 100 kg vikt så därför jag undrade vad en shettis brukar väga. Jag tänkte att om en shettis väger ca 200 kg så blir ju det 3 kg hö för fibrenas skull och med mitt hö blir det 24 i energi och är det alladeles för mycket? Kanske väger de inte alls ca 200 kg?

Jag vet bara att de är små söta lurviga och lätt rymmer : )

Hur stor är din ponny?
Jag ställde tre av mina ston på våg i somras, lite betesrunda men inte värre än så. Mest vägde Cassis 101 cm hög - 280 kg, minst vägde Esska 104 cm - 258 kg, däremellan 98 cm Zandra på 275 kg.
Cassis (fotot taget ca 2 veckor innan vägningen):
PICT1960.jpg

Jag har fri tillgång till grovfoder åt alla mina hästar.
hohack2.jpg

Man måste komma ihåg att bara för att det är en shetlandsponny så innebär det inte automatiskt att den måste bantas!

Vår 1 meters väger nu 209 kg, med stränga bantningsorder från veterinären, inte ett kg över 200 kg. Håller med, han såg mycket bättre ut när han låg på 180 kg.

3-4 kg silage per dag får han, en liten klatt betfor för mineralernas skull.

Min shettis är ca 90 cm hög och hon väger, enligt viktmåttband, ca 190 kg. Hon får 3,5 kg hö + 1 kg Happy Hoof.

Min shettis är 89 Mhk och väger runt 160 kg med vikt mått band och är lite för korpulent;)) Hon får 1 dl Happy Hof till mineralerna. Glömde bort det.

Men det kanske funkar med halm som del av grovfodret?

Har en shettis och ett hbl-sto, och de är helt tvärtom i "foderbehov".

Shettisen väger ca 225 kg och är 98 cm hög, nu går det på lösdrift. Lägger ut hö 3 gånger om dagen, och mindre högar till shettisen. Hbl-stoet vaktar sin hög så det funkar bra. Men de får å andra sidan ganska mycket hö totalt sett för att det inte ska ta slut mellan fodringarna så när hon är nöjd kan han ju fortsätta äta av hennes hög. Har ett hö med ganska lågt proteinvärde vilket gör att jag får ge båda extra proteintillskott.

Tycker det funkar bra och han är inte så rund, nu rids/körs han dessutom 3 gånger i veckan. Hade samma system förra vintern men då fick han ingen motion alls knappt.

Kommer dock att göra en foderbur av galler, som förlänger ättiden (och så slipper jag lägga det på backen). Men kommer ändå få ge stora hästen hö löst eftersom hon behöver mycket hö.
(Har även vetehalm i ligghallen, som ingen av dom knappt äter av.)

Om jag har dom inne på natten så får han bara 1kg hö uppblandat med halm på natten, eftersom de får mycket ute.

Hur stor är din ponny?
Jag ställde tre av mina ston på våg i somras, lite betesrunda men inte värre än så. Mest vägde Cassis 101 cm hög - 280 kg, minst vägde Esska 104 cm - 258 kg, däremellan 98 cm Zandra på 275 kg.
Cassis (fotot taget ca 2 veckor innan vägningen):
PICT1960.jpg

Jag har fri tillgång till grovfoder åt alla mina hästar.
hohack2.jpg

Man måste komma ihåg att bara för att det är en shetlandsponny så innebär det inte automatiskt att den måste bantas!

Jag har ju ingen shettis ännu men tänkt köpa en som sällskap till min storhäst. Men oj vad olika det var vad de vägde mellan de som svarat?

Men tror ni 24 i energi totalt blir för mycket?

För en normalstor shettis tror jag att 24 MJ är för lite. Min erfarenhet (sen innan jag började med fri tillgång) är att de brukar behöva runt 30 MJ - givetvis med viss variation.

Sen är min bestämda uppfattning att vikt utifrån viktmåttband är väldigt otillförlitligt. Hade det stämt bra så hade den mätmetoden varit med som en av de mätmetoder som stämde bäst när flera sådana undersöktes av en hippolog.

har en shettis/russ korsning tillsammans med en stor häst i hagen.
Den lilla äter hälften av den stora, men jag lägger ut vad de ska ha och den stora äter dubbelt så fort som den lilla så det blir aldrig ett problem.
Viktband funkar bra enligt min erfarenhet. Jag mäter med det och tar samtidigt och räknar ut vikten med formeln som är rätt vanlig (har den inte i huvudet just nu) Det blir ungefär samma resultat av formeln och viktbandet. När jag är på klinik kollar jag vikten på våg och det felar inte mer än 15-20 kg, vilket jag tycker är helt ok.

*KL*

Min shettis är 98 cm i mkh, vägde 193 kg på våg i våras. Mätte henne med viktband samma vecka, och det skiljde inte mer än något kilo mellan våg och band. Dock vet jag att ang om viktband är tillförlitligt så skiljer det från häst till häst en hel del! Antar att det beror på hur hästen ser ut och vilka proportioner den har.

Hon har fri tillgång på hö, äter lite vetehalm i ligghallen och får sen Krafft Protein (lågt proteinvärde i höt) och mineralet. Det fungerar bra. Hon äter när hon är hungrig, står inte och äter hela dagarna, utan lite i omgångar.

För en normalstor shettis tror jag att 24 MJ är för lite. Min erfarenhet (sen innan jag började med fri tillgång) är att de brukar behöva runt 30 MJ - givetvis med viss variation.

Sen är min bestämda uppfattning att vikt utifrån viktmåttband är väldigt otillförlitligt. Hade det stämt bra så hade den mätmetoden varit med som en av de mätmetoder som stämde bäst när flera sådana undersöktes av en hippolog.

Tack för svaret! Det är ju jättebra om den behöver lite mer, då kan den få äta lite mer hö eller få halm som räcker längre. Men en dum fråga: vad räknas som normalstor shettis?

Jag har tittat på några men alla de har gått på lösdrift med andra hästar och fått fritt hö, men har varit rejält tjocka. Om jag köper en av dem tror du det blir lagom att ge 3 kg hö tills den blivit smalare då? Och sen kan man se hur mycket som blir lagom för den och öka eller minska på maten när man märker det?

Vårt sto är 8 år och ca 107 cm hon får 4 kg hösilage och lite halm som extra fodring.

I övrigt så är det salt, mineraller,morötter eller frukt av olika slag.

Glömde att säga att hon går mellan två hagar=vi har tagit bort den understa tråden så att hon både kan vara sällskap åt varmblodet+fjordingen:idea:.

Varmblodet är tuff och delar inte med sig av sitt foder.

Tack för svaret! Det är ju jättebra om den behöver lite mer, då kan den få äta lite mer hö eller få halm som räcker längre. Men en dum fråga: vad räknas som normalstor shettis?

Jag har tittat på några men alla de har gått på lösdrift med andra hästar och fått fritt hö, men har varit rejält tjocka. Om jag köper en av dem tror du det blir lagom att ge 3 kg hö tills den blivit smalare då? Och sen kan man se hur mycket som blir lagom för den och öka eller minska på maten när man märker det?

Lite kurriosa.
Jag har just nu bara en liten shettis och han är av modell mini. Så han är inte ens 80 cm hög. Men han har ett otroligt stor proteinbehov för att hålla hullet. Så min lille kille får förutom fri tillgång på ett i år hyfsat ensilage också ett halvt kilo Hippo Alfa och strax under ett kilo lusern. Som Ameo skriver bara för att det är shettisar och att de är små på höjden betyder inte det att de inte behöver mat och har individuella behov.

Tack för svar igen. Om jag har tur kanske jag inte behöver få några besvär med maten utan både shettisen och storhästen kanske kan få fritt hö. Det skulle ju vara superbra! Men vad tror ni om att ge 3 kg hö tills den blivit smal? Om jag köper en av de som fått fritt hö och är rejält tjock.

Kan du inte bara testa med att motionera den mer tills den går ner i vikt? Promenader, cykla med hästen, gå som handhäst? Så kanske den kan ha fri tillgång på grovfoder under tiden. Kaloriintag - kaloriförbrukning, får du den siffran på minus så går hästen ner i vikt!

Men är det verkligen bra att cykla med den och ha den som handhäst och sånt när den är så tjock? Benen bär ju en massa extra vikt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
738
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej! Jag behöver tillsätta mangan, koppar och zink till min Foderstat. Vet ni någon mineralblandning som innehåller hög andel av dessa...
2
Svar
32
· Visningar
1 055
  • Låst
Gnägg Shettisar. Alltså dessa orkaner i miniatyrkropp. I familjen just nu Pysen och Daphne som håller ordning på islandshästen Freyr. Envisa...
Svar
4
· Visningar
441
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix