Sherlock is back!

Sv: Sherlock is back!

Jag hade väl lite förväntat mig att Hobbit skulle vara en film med BC, så att säga, så det var ju en liten besvikelse att man inte märkte att han var med. Lite synd på rara ärtor eftersom BC har en så vacker röst. Å andra sidan passade ju den manipulerade rösten på en drake, så de har väl fattat rätt beslut där kanske. Fast jag blev nog mer besviken på Martin Freeman, faktiskt, jag har bara sett honom i Sherlock förut, och Watson gör han ju bra. Men Bilbo kändes som att Watson av någon anledning blivit transporterad till Midgård, fått stora öron och fötter, och gick igenom hela filmen lite lätt förvånad över det.

Jo, precis. Efter första gången tänkte jag att det kanske var jag som hade för höga förväntningar, men när jag nu sett den igen så tycker jag att det är för lite BC i Smaug.
Tycker det är lättare att se/höra Andy Serkis i Gollum/Smeagol. Nu är ju det en "mänskligare" varelse än Smaug i och för sig.

Jo, precis. Efter första gången tänkte jag att det kanske var jag som hade för höga förväntningar, men när jag nu sett den igen så tycker jag att det är för lite BC i Smaug.
Tycker det är lättare att se/höra Andy Serkis i Gollum/Smeagol. Nu är ju det en "mänskligare" varelse än Smaug i och för sig.

Ja, saken är väl att man gott kunde tänka sig en cumberbatchliknande drake, så att säga. Nåja, hade man inte vetat vem som spelade Smaug hade man nog inte tänkt på det. Jag var rätt nöjd med att de ändå hade lagt så mycket krut på draken, jag kommer inte på någon filmdrake som är lika ordentligt gjord. Övärlden är väl inte filmatiserad? För det skulle ju vara något annars.

Åh, jag såg också sista avsnittet nyligen. Så bra!! :love: Vitt: Gillade att dansken verkade ha en så stor roll, sen pang så dog han. Och Moriarty, han är en sån självklar karaktär, nästan glad att han är tillbaka :D. Men jag tänker att han ju måste ändå vara död, så detta måste vara något han planerat långt innan sin död? Det känns lite väl "hollywood" att han också skulle överleva trots ett skott till huvudet. Eller vad tror ni?

Kul också att det är Benedicts riktiga föräldrar som spelar föräldrarna! :D

delvis kl.
Jag har varit så förbannat hooked på den här serien ändå sedan jag satte mig ner och såg första avsnittet på första säsongen och nu sitter man här igen och känner abstinensen från helvetet :eek:

Kör resten i spoilerfritt vitt:
Jag gillade alla tre avsnitt, det andra minst av de tre men tyckte ändå inte det var dåligt. Jag älskar att Sherlock sköt Magnussen i huvudet, det byggdes liksom upp hela avsnittet att det var något sånt som skulle ske och när han frågade igen om han verkligen inte hade alla de här dokumenten någon annanstans än i huvudet så fanns det inga tvivel längre! Hurra! Fint att det hände något spännande :D Jag hade nog varit nöjd med det som slutscen också, istället för avskedet och sen att han kommer tillbaka igen. Men det var väl iofs rätt skönt att de inte drog till med en sån cliffhanger igen.

Angående Martin Freeman, för mig har han alltid varit Arthur i Liftarens Guide Till Galaxen, och han är ju lite av en "one act man" eller vad man ska säga, han gör lite samma sak i alla roller, men jag tycker han funkar super som Watson. Tycker inte han gör så dåligt ifrån sig i Hobbit heller, han känns lite missplacerad, men sen å andra sidan så vet jag inte vem jag hellre hade sett heller.

Benedict Cumberbatch dock, han är som gjord för Sherlock, åh! :love::love:

Benedict Cumberbatch är så förbannat skicklig, så man tänker nog så vilken roll man än ser honom i.

Jag tycker inte han är så bra när han ska spela en verklig person, som Stephen Hawking eller Julian Assange. Han är ju skicklig på att imitera folk, men det känns nästan som att det sätter lite krokben, det blir mer en imitation än en rollgestaltning, så att säga. Och i en del tidigare filmer är han rätt anonym, varken bra eller dålig. Men när han får till det, då är han riktigt bra, och känns perfekt för rollerna han spelar, trots att karaktärerna är väldigt olika.

Hämmad brittisk överklass från tidigt nittonhundratal gör han ofta väldigt bra, som i Atonement eller Parade's End.

Och så überintelligent och kallsinnig: Sherlock och Star Trek

Och modern, vanlig engelsk medelklasskille, som i Wreckers

Han är bra som halvmodern, måttlig hämmad, och mycket brittisk också: Tinker Tailor Soldier Spy. ;)

Härnäst har han väl spelat amerikan i August: Osage Country, det ska bli intressant att se för spontant känns det ju lite svårt att se honom som en enkel kille från mellanvästern.

Han är bra som halvmodern, måttlig hämmad, och mycket brittisk också: Tinker Tailor Soldier Spy. ;)

Löööv him i den filmen! :love:

Är det bara jag som tycker att Watson blir väl enfaldig studtals? Han ska ju ändå vara gaska tuff men sin militära bakgrund och inte sitta och pipa "Pliis" framför en skurk.

Jag tycker att han var fantastisk som Stephen Hawking.

När jag såg Star Trek into Darkness så var jag inte beredd på att Benedict var med (hur kunde jag ha missat det?), och när man såg honom första gången så skrek jag rakt ut; "SHERLOCK"... Jag är SÅ glad att jag satt hemma i soffan och inte i en biografsalong. :o

Det skadar ju inte att kostymören och maskören i TTSS uppenbart hade ett örnöga för hur man ska klä och frisera BC för att han ska komma till sin rätt också, otroligt skickligt gjort. Jag läste nån intervju där BC menade att en av de scener i sin karriär han var absolut mest nöjd med är slutscenen i TTSS, när Smiley kommer tillbaks till kontoret, han och Guillam växlar blickar utan att låtsas om något, och sen när Smiley passerat så ser man hur Guillam brister ut i ett stort leende. Det är en bra scen, man kommer ju verkligen ihåg den, men jag tyckte den var lite märklig, för det kändes som att budskapet är att Guillam tycker att Yes! Det var så värt det, vi klarade det! Samtidigt har han ju betalat ett otroligt högt pris, hur kan det vara värt det att ha fått offra sin partner för jobbet, som man lever med och älskar? Smiley förstår man ju att han är nöjd, han har kommit tillbaka, fått revansch på jobbet, fått tillbaka sin älskade fru - men Guillam? Han har ju förlorat mycket mer, han borde inte vara entydigt lycklig och nöjd med alltihop, utan det borde vara lite blandade känslor åtminstone. Typ, ja, vi klarade det, men priset var högt.

Jag tycker att han var fantastisk som Stephen Hawking.

När jag såg Star Trek into Darkness så var jag inte beredd på att Benedict var med (hur kunde jag ha missat det?), och när man såg honom första gången så skrek jag rakt ut; "SHERLOCK"... Jag är SÅ glad att jag satt hemma i soffan och inte i en biografsalong. :o

Det var ju så jäkla hemligt att han skulle vara med, och än mer vilken roll han skulle spela, så det var lätt missat. Har inte för mig att han figurerade desto mer i marknadsföringen, inte jämfört med de som spelade Spock och Kirk.

Jag tyckte han var bra som Kahn, minns jag, men nu när jag såg nåt klipp lite isolerat tyckte jag han spelade över rätt rejält. Intressant hur en rollgestaltning kan funka i sitt sammanhang, men verka fel utanför sin kontext!

KL och åter till ursprungsämnet.

Sherlock.
Jag ger mig nu. Efter att ha sett tre avsnitt. Ni får berätta.
Vad är det som är så fantastiskt med serien???

Dotter är begeistrad och när jag sa att jag tyckte den var lite småtrist blev hon förfärad och sa något om allt som finns mellan raderna.

Är det vad som fattas mig? Att den är full av referenser och blinkningar till film och serier jag inte sett? Eller vad skulle det annars vara som gör dessa osannolika historier sevärda

/tanten - kanske en väldigt gammal tant?

Vilka tre avsnitt har du sett? Det kan nog vara svårt att "förstå" Sherlock om man inte börjar med säsong 1 nämligen, han är ju rätt speciell :D

Vilka tre avsnitt har du sett? Det kan nog vara svårt att "förstå" Sherlock om man inte börjar med säsong 1 nämligen, han är ju rätt speciell :D

Det är säsong ett jag börjat med. Nu har jag sett de tre första avsnitten men kan inte se att det är något speciellt med det. Tycker snarare att han är skapligt dryg... ;)

så jag undrar ju om det finns saker där jag inte ser. Som referenser tex.

Det är ju framför allt massor av referenser till originalhistorierna om Sherlock Holmes, utöver det har nog jag inte sett så många andra referenser. I säsong två blir serien lite självironisk och refererar till sig själv ibland.

Så det hjälper nog om man verkligen gillar originalhistorierna, och kan dem. Det finns massor av detaljer som är kul, hur de har gjort historierna moderna, osv. Sherlocks SH ligger ändå väldigt nära SH i böckerna, så om man inte gillar Sherlock Holmes annars gillar man nog inte Sherlock heller kanske.

Det kan nog stämma. Jag har bara läst Baskervilles Hund av originalberättelserna och det var också mitt favoritavsnitt i tv-serien för att det var så likt men ändå moderniserat eller vad man ska säga. Är så sugen på att läsa alla romaner och noveller om Sherlock bara för att kunna njuta ännu mer av tv-serien sen! Och det bästa i första avsnitten var ju att han inte rökte pipa utan använde nikotinplåster.. sådana små detaljer som bygger på böckerna men moderniserats är fantastiskt kul :D

Det är ju framför allt massor av referenser till originalhistorierna om Sherlock Holmes, utöver det har nog jag inte sett så många andra referenser. I säsong två blir serien lite självironisk och refererar till sig själv ibland.

Så det hjälper nog om man verkligen gillar originalhistorierna, och kan dem. Det finns massor av detaljer som är kul, hur de har gjort historierna moderna, osv. Sherlocks SH ligger ändå väldigt nära SH i böckerna, så om man inte gillar Sherlock Holmes annars gillar man nog inte Sherlock heller kanske.

Aha.

Jag läste böckerna i tonåren så det är sisådär... 40 år sedan? Minns inte speciellt mycket av dem. Mer än att de inte satte speciellt djupa spår då. Det var mest allmänbildning att ha läst dem.

Läge för förnyad läsning kanske. Undrar om jag har nåt i bokhyllan...

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
348
Senast: 95johsv
·
Hästhantering Från galoppsporten - men väldigt relevant även för ryttare inom övriga discipliner! Hur små hjälper som behövs för att inverka. "For...
Svar
1
· Visningar
783
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ... om något som gnagt i mig ända sedan en av mina kunder i morse gratulerade mig på Internationella Kvinnodagen. Och jag känner att jag...
Svar
0
· Visningar
1 322
Senast: Mineur
·
Hästvård Någon som har synpunkter och tankar om detta resonemang? @spaderÄss eller nån? Why do ‘cresty’ necks suddenly go rock hard? This...
Svar
0
· Visningar
848
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundpassning, hundar som kissar
  • Oseriös avel 2023
  • Tråden för spår