Sheltie eller Keeshond.

Callin

Trådstartare
Jag vet att det finns tusen trådar liknande denna. Men jag hoppas att jag kan få lite respons i alla fall!
Så just denna rastråd är då om Shetland Sheepdog och Keeshond.

Jag har så länge kollat på olika raser och känner nu att dessa två ovan nämnda är de som nu ligger närmast både hjärtat och rent vad som skulle passa mig och min livsstil.
Så nu är jag bara lite nyfiken på att få höra just vad ni som har haft/har någon av dessa raser anser om dem.

Vad ni hade för upplevelser av dem och vad ni anser är rasens FÖRDELAR samt NACKDELAR.

Skulle verkligen hjälpa mig få mer inblick i de olika individerna i rasen istället för bara det man kan läsa på faktasidor om rasen.
Tack på förhand! :D

Har du funderat på vad du vill göra med hunden? Vill du t ex träna/tävla agility så är nog sheltie den som blir bäst till det.

Av kees har jag stor erfarenhet.
Sunda hundar. Bra gårdshundar. Drar inte iväg på vilt MEN ljudar vid besök. I en lägenhet kan de bli för ljudliga då de larmar.
Annars otroligt vänliga, glada hundar som trivs ute (de har ju mycket päls) Extremt vädertåliga. Orkar mycket men är inga fan av trix och träning. Kan vara svårmotiverade även om det finns en och annan inom agility, och rallylydnad. Är mer hundar som gillar hänga på på promenader och vandringar. Tycker de är lättsamma hundar men inget för någon i lägenhet. Investera samtidigt i en bra dammsugare. 2 ggr per år ska all päls av. Där emellan är det minimalt med pälsvård.

Av kees har jag stor erfarenhet.
Sunda hundar. Bra gårdshundar. Drar inte iväg på vilt MEN ljudar vid besök. I en lägenhet kan de bli för ljudliga då de larmar.
Annars otroligt vänliga, glada hundar som trivs ute (de har ju mycket päls) Extremt vädertåliga. Orkar mycket men är inga fan av trix och träning. Kan vara svårmotiverade även om det finns en och annan inom agility, och rallylydnad. Är mer hundar som gillar hänga på på promenader och vandringar. Tycker de är lättsamma hundar men inget för någon i lägenhet. Investera samtidigt i en bra dammsugare. 2 ggr per år ska all päls av. Där emellan är det minimalt med pälsvård.

En kompis beskrev dem som den ultimata villahunden. Jag är böjd att hålla med.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 914
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 774
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 059
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Vet ej om det finns någon sådan här tråd men tänkte att jag lägger upp den ändå. Meningen med tråden är att vi som har en/flera raser...
2
Svar
27
· Visningar
4 164
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar