Shamponera med liniment?

B

BJÖRKIS

Har idag inskaffat ett linimentschampo till tävlingkusarna, det heter LINI-SCHAMPO, någon somhar erfarenhet av detta? Jag har aldrig tidigare schamponerat häst med liniment då det inte varit aktuellt, men nu när löphästarna börjar sin säsong kan det vara gott med extra värme för musklerna samtidigt som det rengör.
Det står på flaskan att jag bara skall blöta hästen, detta är inga problem eftersom de är vana att duscha, därefter skall jag bara massera in schampot och dra av vattnet med skrapa, är det så enkelt verkligen? Vill ju inte riskera att något blir tokigt.
Vill höra vad ni har för erfarenhet, berätta! :bump:

Och när jag ändå håller på att skriva om liniment, på vissa flaskor står det att om man vill ha kylande som sedan övergår till våtvärmande skall man använda sig av papper för att sedan linda om med fleecelindor, vad för slags papper är det man skall använda? Tidningspapper? :confused:

Jag använder samma liniment shampo som du på hästarna innan start. jag gör typ som sweep, dushar hästen ren, blandar shampo+vatten svampar och skrapar av.

Jag badar alltid mina shettisar med linimentschampo innan utställningar - tycker att det fungerar bäst (bästa glans). :D

Hur det är med liniment vet jag inte men med kyllera så är det tidningspapper man använder för kylande effekt.

Jag använder detta schampo när jag tvättar hästarna innan start eller om jag tvättar dem efter träning.
Jag gör som flera av tidigare talare- blandar med vatten. Första gången jag använde detta schampo gjorde jag inte så utan masserade in det koncentrerat (som det står på flaskan), dåvarande häst fick då eksemreaktion och "mjällade" i några veckor efter. Därefter använder jag bara schampot utspätt....

Jag hör också till dom flitiga linimentschampo användarna!
Jag brukar massera in schampot för hand och faktiskt skölja av det när jag tvättar dom innan start. Jag tycker att dom blir renare då, jag har några riktiga skitgrisar som rullar sig varje dag :D.
Efter start brukar jag duscha dom en gång, sen träcka dom torra, sen brukar jag svampa av dom med linimentschampo (som jag hällt i vatten) och om det är riktigt varmt ute brukar jag inte skrapa av dom efter det.

det är bara att följa anvisningarna som står på flaskan. står hur man ska göra både efter träning och tävling. jättelätt!

min gamla lärare sa att vanligt liniment ska man massera in och sen ta plast, ica-påse, och lägga runt sen linda med fleecelindor el annat. sen på morgonen när man tar hand om hästen så tar man av allt och spolar med slangen.

kyllera lägger man på och sen tidningspapper för att fukten (kylan) ska hålla sig längre annars bara ramlar det av. sen på morgonen så tar man av och borstar av leran. kom inte ihåg om man skulle spola av men det skadar ju inte!

När dom blivit svettiga efter ett kör eller ridpass så blandar jag lite schampo med vatten och svampar av och skrapar bort överflödigt vattten. Men om jag vill att hästen ska bli riktigt ren så spolar jag av schampot första gången och shamponerar på nytt och skrapar bort.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka