Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men naturliga ledare lägger faktiskt de ranglåga på rygg för att visa dominans. Det jar jag sett på TV.
Den ska "ta korrigeringen som en man", inte fly.
Förresten, om jag inte minns fel nu - och det kan jag mycket väl göra, blandar kanske ihop det med någon liknande galning, så någon som vet kan väl rätta om det är så - men: Är det inte hans hundar som inte får visa undvikande heller? Krypa undan från obehag ger bara mer obehag? Panisk fjäsk eller total passivitet är det enda som accepteras?
Naturligt skulle de inte finnas hundar. Det finns inget mer naturligt för hundar än att samspela med människor, de tom använder samma ansiktsavläsning på oss som vi gör på varandra. De är verkligen "hard wired" till att kommunicera med och förstå oss!
Jag skulle säga ABC på den frågan!SÅ prutten valpen gav mig i ansiktet nyss betyder? Att a jag stinker, B jag e avskyvärd eller c vårt förhållande har tagit ett steg längre :P
SÅ prutten valpen gav mig i ansiktet nyss betyder? Att a jag stinker, B jag e avskyvärd eller c vårt förhållande har tagit ett steg längre :P
Äh, den dominerar dig och fötsöker ta över!
Förresten, om jag inte minns fel nu - och det kan jag mycket väl göra, blandar kanske ihop det med någon liknande galning, så någon som vet kan väl rätta om det är så - men: Är det inte hans hundar som inte får visa undvikande heller? Krypa undan från obehag ger bara mer obehag? Panisk fjäsk eller total passivitet är det enda som accepteras?
Eeeeeeeeett till citat från stollen kan jag inte låta bli ändå :
"Att det inte finns ledare ibland flockdjuren är ett av de mest befängda uttalanden jag stött på, det behöver vi inte diskutera överhuvudtaget. Det är bara att hänvisa till David Mech, som är den mest framstående forskaren på vilda vargar (ej att jämföra med alla som tittar på hägnade vargar) och hans dokumentation av vem som tar initiativ till aktiviteter i vargflocken. Det är undantagslöst någon av ledarparet som startar flockens vandringar, fördelat ungefär fifty, fifty mellan dem båda."
Observera hänvisningen till David Mech...
Nästa citat:
"På annat håll framförs det att ledarna i en vargflock inte skall kallas alfapar utan de skall benämnas föräldrapar och att detta par inte leder utan att det blott och enbart handlar om att alla sammarbetar."
Ovan citat är (hånfull) kritik mot ospecificerad hemsida som kritiserar Rödseths typ av "sanningar".
Nu kommer vi till något som jag tyckte var rätt intressant när jag läste dessa spännande utläggninar ovan. Just denne David Mech, som ovan hänvisas till som stöd för detta "naturliga ledarskap", angående alfapar och ledare i vargflockar:
Är det det här som kallas att plocka russinen ur kakan?
För övrigt, enligt samme Mech leder någon av föräldravargarna () flockförflyttningar till ungefär två tredjedelar, alltså en tredjedel per förälder (jämställdhet! ) och en tredjedel över... Men det blir det ju bara jobbigt om man råkar veta - man måste veta lagom för att hänvisa rätt!
...Vad nu nåt av detta skulle ha med hundar att göra.
Haha, jag vet inte riktigt om jag ska skratta eller gråta, för det mesta (sjuka, och i det här sammanhanget ganska roliga ) dravlet är säkert något liknande som dom använder - fast dom menar allvar…
Det hade varit väldigt intressant att höra någon utövare berätta mer initierat om varför dom egentligen gör vissa saker. Såg någon skriva om att man skulle stampa riktigt hårt i golvet för att hunden ska bli undergiven, för så gör tiken mot sina valpar… Jag har aldrig sett någon hund stampa???
Haha, jag vet inte riktigt om jag ska skratta eller gråta, för det mesta (sjuka, och i det här sammanhanget ganska roliga ) dravlet är säkert något liknande som dom använder - fast dom menar allvar…
Det hade varit väldigt intressant att höra någon utövare berätta mer initierat om varför dom egentligen gör vissa saker. Såg någon skriva om att man skulle stampa riktigt hårt i golvet för att hunden ska bli undergiven, för så gör tiken mot sina valpar… Jag har aldrig sett någon hund stampa???
Hunden är nära släkt med kaninen... Vad har du missat om hundens histora? Läs på