Samtidigt, gällande plattor och telefoner: mitt barn har lärt sig jättemycket engelska genom att titta på skärmar. Iofs skulle hon kanske inte göra det om hon inte hade en rik svenska i grunden..?
Det enda jag hittade gällande vad som räknats in i de där 6 minuterna var att det inte var tillsägelser utan samtal. Men som @pollex skriver: vad är då ett samtal?
Här har vi iaf mååånga samtal per dag med femåringen, trots att hon samtidigt får titta för mycket på både tv och andra skärmar. Hon har alltid pratat mycket och haft ett rikt ordförråd.
Jag har träffat en ~treåring som hade en imponerande engelska, enbart lärd från Youtube. Men, hen hade också en imponerande svenska så jag tror inte att man ska dra alltför stora växlar på det. Små barn har generellt sätt väldigt svårt att generalisera sådant som de ”lärt” sig på t ex iPad till verkligheten, jag lyckas inte hitta det tydligaste jag läst om det igen men se t ex https://www.forskning.se/2019/03/18/diggar-det-digitala-men-forskolebarnen-lar-sig-inte-det-vi-tror/ (delarna som rör Malin Nilsens forskning en bit ner).