Sesame the Drop - erfarenheter?

Targa

Trådstartare
Någon här som har satt upp Sesame the Drop till sina hästar? Fungerar det bra?

Jag har läst i andra trådar här att några har konstruerat egna varianter, men eftersom jag inte är speciellt teknisk av mig, så måste det nog bli köpe-varianten för min del. Men billig är den ju inte! Jag behöver två stycken, och då springer det iväg till 7000 kr (ink moms). Och för det priset vill man ju gärna veta först om de här utfodringsanordningarna verkligen är hållbara och fungerar bra.

För idén är ju toppen. Jag har tidigare haft en snäll granne som har gett mina hästar lunch-hö fyra dagar i veckan när jag jobbar. Men nu börjar grannen bli gammal och krasslig, så jag vill hellre lösa den utfodringen på annat sätt. Har två extremt lättfödda hästar som helst inte ska gå på fri tillgång, utan jag vill hellre ge dem ett antal anpassade grovfoder-givor per dag.
 
Sv: Sesame the Drop - erfarenheter?

Det finns ju även fodringsgrindar. De billigaste är inte så fasligt dyra (feed-x kostar väl ca 1500 kr?).
Jag behöver också få till någon bra lösning när jag är iväg och jobbar och det ska fodras. I vinter tror jag iof att det kommer få bli "nästan fri tillgång" mitt i vintern när det är som kallast, men resten av vintern vill jag kunna begränsa intaget mera.
 
Sv: Sesame the Drop - erfarenheter?

Ja, jag har funderat på fodringsgrindar också, men jag har ingen riktigt bra plats att ordna till det på så att höet kan ligga någorlunda skyddat för väder och vind under dagen. Fodringsanordningar som man hakar upp skulle jag kunna placera mer skyddat i anslutning till hästarnas vindskydd.

Ett annat alternativ kan ju vara att lägga ut rikligt med halm för dom att tugga på, men jag är rädd för att det bara resulterar i halmbukiga hästar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tvingar mig själv att fundera över vad jag ska/måste göra OM veterinärbesöket nästa vecka blir en kalldusch. Lillen har ju fång, och är...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
15 980
Senast: mimus
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 355
Senast: 95johsv
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 587
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp