Serveringstips för hö i hage?

Maran

Trådstartare
Tips om praktiska, säkra och billiga sätt att fodra hö/hösilage i hagen så att fodret inte behöver ligga direkt på geggig mark mottages tacksamt. Gärna bilder om ni har.

Ifall tråden är på fel forum eller det redan finns liknande tråd hoppas jag att någon vill hänvisa mig vidare.

Sv: Serveringstips för hö i hage?

I vår "gegghage" har vi en höhäck som min man har byggt. Enkelt beskrivit så är det som en vagga (som ett v om du ser den från sidan) som sitter mellan två vanliga staketstolpar. Ena stolpen används också för tråden så den står precis vid staketet vilket gör det väldigt enkelt att fylla på. Mellanrummet mellan bräderna är tillräckligt för att de kan ta av höet på sidan om de vill eller så står de över den, men det är också tillräckligt tätt för att de inte ska kunna fastna med några hovar om de skulle sparka på den. Vi har tre hästar i hagen och de äter där tillsammans alla tre och den funkar hur bra som helst. Kostade heller inte många kronor att bygga :) Vi har nog haft den i fem-sex år nu.

Till de som står på fri tillgång i hagen fodrar jag på en lastpall med tre stycken pallkragar över,blir precis lagom högt för att alla ska nå ner,dessutom går den att flytta runt i hagen utan större svårigheter.Bosset åker ner under det är också bra.
De övriga får i varsin svart murarbalja i plast som jag borrat några hål i botten på.De är också lätta att flytta runt,regnar det ute brukar jag ställa baljorna under träden......

Tack för tipsen! Vi vill kunna fodra på flera ställen i hagen för att inte ledarhästen ska lägga beslag på allt när det väl fodras så tyvärr går höhäck bort, annars verkar det vara ett bra sätt. Lastpall och pallkragar har jag sett och det är fiffigt. Gäller bara att få tag på sådant...

Murarbaljor har vi funderat på att testa, men borra hål i botten så att vattnet kan rinna undan. Får baljorna stå kvar där du ställer dem eller flyttar hästarna runt dem eller puttar omkull dem?

Pallkragar finns att köpa på tex Granngården, men det går nog att få tag i billigare om man letar runt lite..

Hur höga pallkragar har ni?

Har 3 kragar/pall. Skulle dock behöva höja då det finns ett par "kastare" bland hästarna. Dvs, man borrar ner huvudet i silaget och slänger ut maten;). Mitt sto började med detta och sen har hennes polare lärt sig hur man ska göra:crazy::D

När de är tomma brukar de leka lite med dem,men de brukar tappa intresset när de sett att det faktiskt inte kommer ut något mera hö ur dem.....

Vi använder också tre kragar per pall.

har en foder ring dar det ar en pall inuti. sa ho slangs in men hamnar pa pallen och inte pa marken.. flyttar runt den emellanat.
dock fungerar det bara i en paddock da gammel marra ater allt och inget och de andra tva far nada.. i deras paddock lagger jag det rakt pa marken, det ar inte dar lange nog att ta ngn skada..lol..

vilthack, den vagg modell som beskrivs ovan ar ocksa bra.. och sitter den i staketet ar det ju latt att fodra ocksa..

31732127.jpg

Mina pållar har två såna här i hagen. Jag var lite orolig i början att någon skulle sparka mot den eller få för sig att gå upp i den, men de äter bara ur den som väl är, inget annat. Det är vanliga lastpallar i botten och så en ram runtom.

de där va riktigt smart! Skall ta och testa de nätet till mina två pållar som går på lösdrift. Såg tyvärr att dom var slut:( Hoppas dom får in mer.

Badkar :idea:
De är även lätta att flytta runt, så det inte blir för upptrampat och geggigt.

Ett mkt bra tips är att alltid ha en extra foderhög, dvs vid 4 hästar i hagen, lägg ut 5 högar, varken mer eller mindre blir minst bråk så:)

Badkar hade jag oxå, när jag hade eget stall. Lätt att hålla rent, lätt att flytta och hållbart.
Enda nackdelen var att min gamla valack kom på att det lät roligt när man sparkade på badkaret.....

Våra hästar har varsin potatislåda som de får höet serverat i. De första lådorna köpte vi för fem år sedan hos en lokal lådtillverkare och gav 250 kr/st. Nu i sommar såg jag att just de två lådorna, de äldsta, började bli skrangliga och instabila, så jag körde och köpte två nya. Nu gav jag 300 kr/st men tycker att det är ett riktigt bra pris för en så bra grej!

du kan inte ha nätlösningar till skodda hästar alls, det är livsfarligt. så det alternativet fungerar bara för oskodda.

Känns livsfarligt även för oskodda hästar, jag kan se minst 10 olika skadesituationer med ett sådant nät, särskilt när tillverkarna själva varnar för att hästarna kan tugga sönder det:eek:

Jag skulle heller aldrig våga ha några varianter där de kan trampa igenom och fastna, därför går höhäckar, lastpallar etc bort för mig och mina hästar.

Jag har istället hårdgort en foderplats med olika lager grus där jag byggt upp en kulle, uppe på kullen har vi ställt ett "brunnsrör" dvs ett cementrör ca 120 cm i diameter och ca 60-70 cm högt som i sin tur står på ett kryss av reglar så att regnvattnet kan rinna ut.
Röret väger nog 2-300 kilo, hästarna kan inte flytta det och det finns inga vassa kanter att skada sig på.

En stor fördel med stenkullen är att hästarna alltid står helt torrt och äter, ingen lera överhuvudtaget.

Funkar kanon

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 315
Senast: Efwa
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 659
Senast: super
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 021
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 933
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka