Serpentiner i galopp?

F

Frajda

Jag har planer på att snart rida en A:3a. Allt sitter på träning osv och tränare tycker att det är dags. Men så idag fick jag en liten tankr. Serpentinerna i galopp, på träning får jag "order" om att göra de två yttersta bågarna (1a och sista) så små som möjligt för att den mittersta ska bli lite större och därmed lättare. Visst förstår tanken men är de så dom ska ridas på tävling? Ska inte bågarna vara lika stora? Vad ger mest poäng, en för stor båge i mitten eller ett avbrott för att det bli för trångt. Det blir ju lätt lite spänt på tävling så även om vi klara mer avancerade saker hemma så kan det ju hända saker på tävling. Vad har ni lärt er?

Sv: Serpentiner i galopp?

Avbrott eller omslag är ett större fel än att man gör vägen lite felaktig. Så var jag osäker på att hästen skulle klara att utföra det på tävling skulle jag modifierat vägen lite.

Domarna har ofta svårt att se storleken på serpentinerna om det inte är jätteskillnad. Men tips som jag har fått av min tränare (som även är dressyrdomare) är att man gör första och sista bågen lite mindre (om man behöver) och att man även kan minska galoppen i sista bågen för att det ska se ut som att hästen inte rinner iväg efter förvända. Lycka till på tävlingen! :D

Ungefär samma som min tränare sa till mig. Men visst måste det vara allra bäst om alla bågarna blir lika stora? Men iofs så tittar man på LA klasser lokalt (som är det jag ska rida) så gör dom flesta inte helt perfekta bågar. Blir lite nojjig över om man är redo eller inte men tränaren tycker ju det så då får man väl tro på henne hehe

Ja självklart är det bäst om alla bågar är lika stora, men jag tror att de flesta som vet att deras häst har en tendens att sakta av tar nog det säkra före det osäkra och gör nog mittenbågen något större än de övriga två. :D

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 336
Senast: Lady_S
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 549
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 316
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat