Seriös uppfödare

pippilotta

Trådstartare
Hittade denna annons på v***e och det är faktiskt den bästa annons som jag någonsin läst på den sidan,vill kalla henne för en seriös uppfödare, även fast det är blandras :angel: , hon gjorde denna parning för att kunna behålla en valp efter tiken, vilket blev hennes 3: dje generation.
Jag mailade henne just för att jag blev så glad att äntligen hitta en som vet vad hon sysslar med och vad hon kräver av sina valpköpare, hoppas nu bara att dom hamnar hos rätt ägare

http://vovve.net/Annonsmarknad/view.asp?aid=53688
 
Sv: Seriös uppfödare

Väldigt seriöst att ta 6000 för en blandras! varför överhuvudtaget föda upp dem?
 
Sv: Seriös uppfödare

Tycker inte det är seriöst att föda upp 4-vägskorsningar för 5 öre :crazy:
Däremot, så ställer hon ju krav på sina valpköpare, vilket är bra, men på det stora hela, så tycker jag inte att den "uppfödaren" är speciellt seriös..:cool:
 
Sv: Seriös uppfödare

Jag mailade henne och det att hon tog en kull var för att kunna behålla en tikvalp eftersom det blev 3: dje generationen av hennes första tik.
Jag tycker iaf att den är seriös p.g.a att hon ställer sådana krav på sina valpköpare, visst är det ett högt pris för en 4 vägskorsning, det kan jag hålla med om, men hon ställer krav och har utformat annonsen kanonbra, det är det jag menar med seriös uppfödare.
 
Sv: Seriös uppfödare

Hur är tester gjorda på föräldrarna? Många av raserna som finns med har väl rasrelaterade problem?
 
Sv: Seriös uppfödare

Jag är egentligen emot blandrasavel men måsta säga att denna person verkar ok även om jag inte stödjer hennes val. Däremot tycker jag att det är helt rätt att ta 6000 kronor för en valp oavsett ras då det med större sannolikhet hör av sig köpare med faktiskt intresse för hunden. Det är större risk att en "spontantköpare" kontaktar henne om hon säljer valparna billigt. Dessutom är dom ju chippade , vaccinerade etc.
 
Sv: Seriös uppfödare

Undrar om blandrasuppfödarna tar upp sina sålda djur i deklaration!
Det måste de som är rasuppfödare!
 
Sv: Seriös uppfödare

pippilotta skrev:
Jag mailade henne och det att hon tog en kull var för att kunna behålla en tikvalp eftersom det blev 3: dje generationen av hennes första tik.

Fast att ta valpar enbart av den anledningen tycker jag inte är speciellt seriöst, oavsett om det är renras eller blandras. Man vill väl tillföra aveln något med valparna?
 
Sv: Seriös uppfödare

Trissa skrev:
Fast att ta valpar enbart av den anledningen tycker jag inte är speciellt seriöst, oavsett om det är renras eller blandras. Man vill väl tillföra aveln något med valparna?

Håller fullständigt med!!
 
Sv: Seriös uppfödare

Gnist skrev:
Tycker inte det är seriöst att föda upp 4-vägskorsningar för 5 öre :crazy:
Däremot, så ställer hon ju krav på sina valpköpare, vilket är bra, men på det stora hela, så tycker jag inte att den "uppfödaren" är speciellt seriös..:cool:

Vad jag inte förstår är hur dom får köpare till dessa valpar:confused: När jag läser i AF att renrasuppfödare får ta bort hela kullar pga att ingen köper dom??/C
 
Sv: Seriös uppfödare

Det är rejäl torka på valpköparsidan nu så har hon otur står hon där med 4 rejält konstigt mixade hundar, bara för att hon ville ha en hund efter sin egen...

Visst ser annonsen seriös ut och hon är noga med att påpeka saker som andra sopar under mattan och det ska hon ha credit för, men att ens tänka på att föda upp 4-vägskorsningar planerat är ju skrämmande.

//E
 
Sv: Seriös uppfödare

lady_vip skrev:
Det är rejäl torka på valpköparsidan nu så har hon otur står hon där med 4 rejält konstigt mixade hundar, bara för att hon ville ha en hund efter sin egen...

Visst ser annonsen seriös ut och hon är noga med att påpeka saker som andra sopar under mattan och det ska hon ha credit för, men att ens tänka på att föda upp 4-vägskorsningar planerat är ju skrämmande.

//E

Man kan ju undra vilken målgrupp valpköpare uppfödaren vänder sig till med denna i mitt tycke mycket underliga 4-vägskorsning?!
Tycker detta är allt annat än seriöst...
 
Sv: Seriös uppfödare

Tycker inte att det är speciellt är seriöst och ta valpar på blandraser! Tvärtom oseriöst!!!
 
Sv: Seriös uppfödare

Har läst tråden nu, och ni verkar ha missat poängen angående inlägget.

Inlägget handlade inte om att hon var seriös med sin parning utan att hon är noga med sina valpars eventuella hem. Kan själv inte förstå att man parar blandraser, men hon ville ha en avkomma ifrån sin egen tik. Det är inte värre än att man föder upp renrasiga hundar utav samma anledning. Skillnaden är ju bara att det är blandraser och inte renrasiga som det handlar om.

Men som sagt det trådinnehavaren vill ha fram är att en hund inte är någon "slit-och-släng-leksak", och det var därför som hon tycker att annonsen var bra utfört, då den ställer krav på köparna.


----
OF , Pippilotta är min mamma och därför vet jag hur hon resonerar i detta. Hon är inte heller förtjust i planerad blandrasavel, men som sagt, det var inte det som tråden handlade om.Utan om annonsen utförande!
 
Sv: Seriös uppfödare

Men i förlängningen hör allt ihop... ;) Om nu anledningen till parningen var att få en valp efter sin tik att behålla, varför då inte göra det och ta bort resten av kullen?
För oavsett hur noga hon försöker vara med var valparna hamnar kvarstår ändå faktum att blandningen som sådan är rätt tveksam, och det lätt blir vandringspokaler/problemhundar av sådana hundar.
 
Sv: Seriös uppfödare

Trissa skrev:
Men i förlängningen hör allt ihop... ;) Om nu anledningen till parningen var att få en valp efter sin tik att behålla, varför då inte göra det och ta bort resten av kullen?
För oavsett hur noga hon försöker vara med var valparna hamnar kvarstår ändå faktum att blandningen som sådan är rätt tveksam, och det lätt blir vandringspokaler/problemhundar av sådana hundar.

Där kan jag faktiskt hålla med dig, men det var ju som sagt utformningen av annonsen som jag reagerade på, att den verkligen var bra skrivet och att hon ville att valpköparna skulle veta vad dom gav sig in på.
 
Sv: Seriös uppfödare

Men hon har ju egentligen ingen aning om vad valpköparna ger sig in på, med tanke på de raser hon har korsat. Valparna kan ju bli precis hur som helst....
 
Sv: Seriös uppfödare

Trissa skrev:
Men hon har ju egentligen ingen aning om vad valpköparna ger sig in på, med tanke på de raser hon har korsat. Valparna kan ju bli precis hur som helst....

Om du läser annonsen en gång till så har hon tagit med det också:angel:
 
Sv: Seriös uppfödare

Athos skrev:
Om du läser annonsen en gång till så har hon tagit med det också:angel:
Tror inte den människan existerar som är så mångsidig att h*n kan ta hand om vad helst som kommer:crazy: /C
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Titt som tätt så läser man hur folk avråder från Blocket och kallar framförallt säljarna/uppfödarna där för oseriösa. Men varför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 526
Hundavel & Ras Jag har en svår fråga... Jag är fodervärd till en Leonbergervalp som är betalning för en hannes parning. Hannens ägare är min vuxna...
2
Svar
26
· Visningar
3 362
Senast: Laa
·
Övr. Hund Har ni märkt att det fullkomligen florerar av annonser om hundkurser av alla olika slag och kvaliteter? Det är förvisso jättekul, men...
Svar
10
· Visningar
1 183
Senast: barajag...
·
F
Övr. Hund Behöver råd och hjälp..Står just nu och stampar på samma ställe! (Drar de kort) Har en fd *vän* eller vad man nu ska säga som jag...
Svar
9
· Visningar
1 158
Senast: OhNoez
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp