Ser magra hundar-kommenterar ni?

H

Hallonkvist

Om ni ser en hund komma gåendes(givetvis med matte/husse)och hunden är så mager så revbenen sticker ut samt höftbenen. Kommenterar ni eller ni lider i tysthet?Såg en drevertik i Lördags på marknad och den var så mager och huvudet såg enormt ut jämfört med kroppen.Iandra änden av kopplet en yngre tjej med mobil i örat givetvis. Jag kan ärligt säg att hade hon inte pratat i telefon så hade jag frågat varför hunden såg ut som den gjorde.:mad:

Sv: Ser magra hundar-kommenterar ni?

Hunden kan ju ha varit sjuk.

Jag har själv haft hundar som varit dåliga och som resultat blivit magra och fula. Rix var ju inte direkt vacker efter hans sammanstötning med tåget och inte åt på ett bra tag efteråt :crazy:

Eller hon kan ha haft en stor valpkull, vilket kan göra tikar riktigt riktigt fula i kroppen.

Om nu tiken var i så dåligt skick, så varför inte vänta tills hon pratat färdigt eller gått fram och frågat i alla fall?

Jag personligen skulle nog inte i första hand misstänka att ägaren svälter hunden med flit i alla fall..

Fråga är ju en bra ide. Det kan finnas många skäl bakom att en hund ser ut som den gör.

Åkte tåg och delade kupe med en groteskt överviktig hund, har sett mycket i mina dar men aldrig någontng så groteskt fet, med lånag förvridna klor. Var ju tvungen att fråga, och det visade sig att ägaren precis hämtat hunden från en jättegamal senil släkting. Han hade alltså "räddat" hunden samma dag, och förtjänade inte alls kommentarena som folk mumlade-

Senast ändrad:

Jag lägger mej sällan i. Det kan bero på så många saker så man ska inte alltid tro det värsta.
De gånger jag har frågat har jag alltid fått en supervettig anledning till varför det är som det är, så numera låter jag saker och ting vara.

Man kan ju knappast följa efter för att vara nyfiken?
Men som man redan har läst så kan det ju finnas förklarliga orsaker.Men ibland har man god lust och ifrågasätta.:smirk:

Jag har fått mååånga kommentarer av människor på bussen och i tunnelbanan och lite varstans angående min tik. När jag tog över henne hade hon precis fått en kull som togs ifrån henne (lång historia) och hon var väldigt benig. Hade dålig aptit en längre tid och hade rätt svårt för att gå upp i vikt. Idag ser hon bättre ut, men jag tycker överlag att folk kan ta det lite lugnt med sina slutsatser om att man svälter hunden. (Inte riktat till dig)

Det bästa är att fråga trevligt varför hunden ser ut som den gör.:)

Jag kommenterar inte i första hand. Hellre ser jag att jag skapar en positiv relation med ägaren innan för att sen ta upp det på ett passande sätt. Man ska vara försiktigt med angrepp - även om det inte är så man menar. Men ser jag en person som ständigt har magra hundar då skulle jag kanske fråga. Säga som det är att jag har märkt att personens djur är magra och undrar vad det beror på. Det skulle ju kunna vara en smittsam sjukdom eller djurplågeri. Om personen kan svara lite moget och vänligt som jag frågar så får man troligen ett vettigt svar. Annars hade jag nog tagit kontakt med djurskyddsmyndigheten.

Men ibland har man god lust och ifrågasätta.:smirk:
Varför då?
Tror du verkligen att människor som är elaka och svälter sina hundar tar med dem på stan?
Ibland när jag ser nervösa hundar på spårvagnen eller på stan så brukar jag alltid tänka att någon person just tagit hand om den och just nu håller på med seriös miljöträning.
Många hade i samma fall tyckt synd om hunden som trots sin nervositet var tvungen att följa med överallt.

Hundar är som hästar, man får liksom inte läsa in så mycket i det!
Jag fick djurskyddsmyndigheten på besök oväntat en dag. Jag hade nämligen en svältande häst ute dygnet runt.
Djurskyddsinspektören kom ut och tittade och skakade på axlarna och åkte hem. Hästen hade ägt i en vecka kanske, den var oerhört mager och jag köpte den endast för att "rädda" den.
Jag hade haft den inne i stallet i ca 2 dagar och börjat ge dem foder, samt hade låtit den beta i grimskaft i hagen en stund varje dag för att vänja sej vid betet.
Hur som helst så hade jag släppt den på bete (det var i juni) så att den kunde äta hur mycket den ville och gå upp i vikt. Samtidigt stödfodrade jag den med kraftfoder.

Men någon hade ringt och anmält, trots att den smala hästen stod i en stor hage med massor med bete. Ibland fattar jag inte vad folk tänker när de inte frågar först utan bara ha en massa förutfattade meningar!

Som porslinshunden på trappen som fick sitta ute i ur och skur. Stackare!!

Om ni ser en hund komma gåendes(givetvis med matte/husse)och hunden är så mager så revbenen sticker ut samt höftbenen. Kommenterar ni eller ni lider i tysthet?Såg en drevertik i Lördags på marknad och den var så mager och huvudet såg enormt ut jämfört med kroppen.Iandra änden av kopplet en yngre tjej med mobil i örat givetvis. Jag kan ärligt säg att hade hon inte pratat i telefon så hade jag frågat varför hunden såg ut som den gjorde.:mad:

Fråga kan man, men man ska absolut inte utgå ifrån att hunden inte FÅR tillräckligt med mat:(
Min hund har ända upp till 7-års ålder varit väldigt smal och ibland t.o.m. mager - men vad ska man göra då hunden matvägrar??? Jag har t.o.m försökt mata henne ibland i ren desperation, men hon har varit noll intresserad.
Min hund har alltid varit väldigt pigg och glad trots sin självsvält.

...som tur har jag en långhårig hund som spinkigheten inte märks så bra om man inte rör henne, men nog har jag fått kommentarer...
...och nog har jag varit ledsen...:crazy: och uppgiven...och desperat :cry:

Jag är av naturen en trevlig person, och jag utgår inte från att hunden är svält till sin magerhet men jag undrar dock.Därför satt jag och funderade om andra hundmänniskor också har dessa funderingar när man ser en mager hund....Därför menar jag inte att jag skulle skälla ut en person med ex mager hund utan lite försynt fråga om hunden och därigenom få en förklaring,jag skulle aldrig få för mig att rusa fram och skrika djurplågare eller att personen är en olämplig ägare......

Jag utgår mao inte från att personen skulle svälta hunden med flit :mad: Förstår inte varför du har sådana konstiga förutfattade meningar med en del inlägg här?

Senast ändrad av en moderator:

Kommenterar ni eller ni lider i tysthet?
...Iandra änden av kopplet en yngre tjej med mobil i örat givetvis. Jag kan ärligt säg att hade hon inte pratat i telefon så hade jag frågat varför hunden såg ut som den gjorde.:mad:

De ovannämnda meningarna och orden ger nog lätt ett intryck av att du tycker att det är hundäagrens fel i det här fallet.

...svarade på meddelandet ämnat för ramonarunds, men ...

De ovannämnda meningarna och orden ger nog lätt ett intryck av att du tycker att det är hundäagrens fel i det här fallet.
..

Japp, så tolkar jag inlägget med.

En ide kan alltid vara att säga tex "åhh vilket söt hund, det är väl en xxx? bla bla och ses "jag måste bra fråga, hur kommr det sig att...?"
Då brukar man få svaret utan att ägaren känner sig ifrågasatt.:angel:

Det finns situationer jag kanske skulle fråga om. Men tycker nog att man ska vara lite försiktig med att dra slutsattser. En bekant till mig som föder upp leonberger hade en tik som efter valpningen tappade ganska mkt av sin päls och var ganska svår att få ordning på igen. Folk hade väldigt mkt åsikter om den smala, lite skalliga hunden. Hundar kan ju även bli toksmala av andra orsaker så tycker nog inte att man ska vara för snabb. Tycker som "escodobe" att man i så fall kan väva in det lite snyggt så att ägaren eller vem det nu är inte känner sig påhoppad. Även om det skulle vara ägarens fel och inte ngn sjukdom så vinner varken du eller hunden på att ägaren blir arg och stormar därifrån med en släpande mager hund i släptåg..

Jag har själv tidigare "tyckt synd" om magra jyckar och tagit förgivet att ägarna av någon anledning ger dem för lite mat.

Nu har jag själv en parson hane som är ett riktigt spink. Han får mat tre gånger per dag och mängd uträknat efter hans vikt + att jag lägger på lite extra gojs av något annat till honom. Men han lägger inte på sig. Jag antar att han är smal av naturen, precis som vissa männinskor är smalare än andra. Dessutom är han rätt energisk och förbränner säkert mycket på så sätt.

Jag tar inte illa upp om någon frågar varför han är så smal, då får jag ju en chans att förklara. Men tissel tassel och nedlåtande blickar avskyr jag.

Så fråga gärna men ha ett öppet sinne och döm inte på förhand.

Jag kommenterar sällan. Som greyhoundägare är det dock inte helt ovanligt att man får kommentarer. ;) Ändå tycker jag att vår greyhound har betydligt mer hull än många andra som man ser.
Nu är han dock mager efter alla magproblem som han haft i vår. :(

Förstår inte varför du har sådana konstiga förutfattade meningar med en del inlägg här?
Kan du ge exempel på mina konstiga förutfattade meningar?
Jag förstår faktiskt inte vad du menar, för jag om någon försöker ju i denna tråden få fram att man inte ska ha konstiga förutfattade meningar om någonting, då det kan finnas en mängd av orsaker till att saker är som de är.

Ibland skulle jag vilja det, men inte lika ofta som jag skulle vilja kommentera hur fet hunden är. För det är ofta.

.

En ide kan alltid vara att säga tex "åhh vilket söt hund, det är väl en xxx? bla bla och ses "jag måste bra fråga, hur kommr det sig att...?"
Då brukar man få svaret utan att ägaren känner sig ifrågasatt.:angel:

Det där var jäkligt bra tänkt faktiskt :bow:

Mitt lejon har varit för tunn när hon gick in på 3e månaden som magsjuk (kronisk tarminfl.) men vi ställde henne ändå för att se vad de skulle tycka om exteriör, & som träning för utställningar längre fram. Domaren kommenterade att hon var lite tunn, men då jag hade en bra förklaring såg hon det inte ens som ett hinder för hp (inofficiell tävling) utan markerade det bara i protokollet "ngt tunn för dagen". Fråga kan man alltid.

Ibland skulle jag vilja det, men inte lika ofta som jag skulle vilja kommentera hur fet hunden är. För det är ofta.

Det håller jag med om!!! Usch, särskilt labbar.. har sett EN normalviktig labbe på hela året :eek: Och grannarna här har en rottis som är så fet så det är sorgligt.
Notervärt är kanske att på kliniken jag jobbade så var sjukt feta katter inte helt ovanligt, hundarna var som tur är mer sällan SÅ feta.

Liknande trådar

D
Övr. Hund Imorse var jag med om nåt mindre behagligt som jag har svårt att smälta som jag känner att jag behöver lufta här samt funderar jag på...
Svar
3
· Visningar
912
Senast: AnnaSGM
·
Övr. Hund Åh vad jag önskar att jag aldrig skulle behöva starta en sådan här tråd, speciellt inte redan. I lördags hämtade vi hem en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
32 230
Senast: yennork
·
Övr. Hund Förra veckan så hände en hemsk olycka. Mina 2 döttrar 14, 12 år var ute i kaningården (som ligger brevid vår staket o grinden) och hade...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 035
Senast: Lenis
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 453
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar