Ser han spöken?

Lena Furberg

Trådstartare
Beauceronen, frisk och kry, är 11 år. Ok, han äter Norocarp för artros (?) och han har definitivt saktat in farten. Men ändå.
Nu har han börjat reagera konstigt inomhus. Han kan plötsligt stirra ut genom fönstret eller dörren och skälla, på osynliga saker som ingen annan ser. Det är som om han ser spöken. Han blir inte rädd eller direkt upprörd, men han skäller och blir alert.

Nån som upplevt liknande plötsliga beteenden hos en gammal hund?

Min gamling på 14,5år gör samma sak, det började smyga sig på med åldern. Hon är precis som din pigg och kry i övrigt men jag upplevde att det kom i samband med att hörseln och synen blev sämre? Hon liksom "hör & ser i syne" och drar igång de andra varpå hon går igång för de andra skäller.

Han börjar inte se eller höra lite dåligt?

Svarar alla - och tackar för alla svar!
Jag misstänker själv att det kan handla om hörselnedsättning och att han därför inbillar sig saker? Synen är ok, han är ögonlyst och undersökt då jag oroade mig lite över vårtor i nedre ögonlockskanten. Han kan också upptäcka t.ex. katter som han ser en kilometer bort, ungefär...!
Han kan också reagera på dofter på ett sätt han inte gjort förut - stå med nosen högt och vädra utomhus och sen reagera med lite oro.
I övrigt är han precis som vanligt, inga konstiga beteenden eller förändringar. Bara lite långsammare och lite klenare i bakkärran ibland.

Tror också att det kan vara att han börjar bli lite senil. Mina föräldrars hund (en gordon setter) blev likadan när hon blev äldre. Hon blev förvisso i princip döv också så det var jättesvårt att "nå fram" till henne när hon drog igång över att hon hört något och försöka förmedla till henne att det inte var någon fara. Hon kunde ligga och sova och sen plötsligt fara upp och börja skälla och eftersom ingenting förändrats i rummet och hon inte hörde något så kändes inbillning som det enda rimliga alternativet.

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 803
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 325
Senast: Modig_Korn
·
Hundhälsa Vi har gått på valpkurs med vår lilla 5 månaders :love: (fyller han på fredag) och bland annat pratat en del om ensamhetsträning. Vi...
Svar
4
· Visningar
1 001
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Nu har hunden börjat pissa inomhus igen! Och jag O R K A R inte mer! Jag vill bara skrika, skälla (inte på hunden, men någon helt...
2
Svar
24
· Visningar
4 010

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka