ser han dåligt?

Apollo 13

Trådstartare
I oktober fick jag hem min häst i oktober och han såldes till mig eftersom han hade så stort flyktbeteende och den tidigare ägaren var rädd för honom eftersom hon åkt i backen några gånger.

Efter att han kom hem till mig så har han varit rätt stuttsig, huvudskygg och välldigt tittig. Han kan verkligen studsa till för de minsta lilla. Jag har inte riktigt lagt märke till om det är just från en sida han hoppar till eller om det är från båda. Han är ju som sagt huvudskygg men det har blivit MYCKET bättre sedan vi lärde känna varandra bättre och nu kan han vila hela huvudet i min famn, men om jag kommer fram till honom och sträcker upp handen så sliter han upp huvudet i taket, går jag ist via halsen med handen och tar ner hans huvud så är det inga problem alls. Han tycker inte heller om att man borstar honom på halsen, men efter lite övertalning så går det bra.

Förut kom det på tal att han kanske inte såg speciellt bra, men hag trodde starkt på att hans beteende hade o göra med att han blivit slagen och inte är speciellt trygg i sig själv. Nu har tiden gått och jag har funderat lite på om det kanske inte är så att han faktiskt ser dåligt. Men då undrar jag, om jag tar honom till kliniken och de kollar synen på honom, vad kan jag egentligen uppnå förutom att få det bekräftat eller dementerat? Det är så klart svårt att svara på när man inte ens vet vad det kan vara men vad tror ni? Vad kommer jag egentligen uppnå? Problemet är ju inte direkt stort och ptja borde jag åka till kliniken bara för att få ett "ja han ser dåligt" eller ett "han ser bra".

Jag är lite vilsen, hoppas att någon har lust att komma med lite funderingar..

Sv: ser han dåligt?

Spontant tycker jag att det låter som att han är huvudskygg.
Om han inte såg borde han ju inte reagera om du sticker fram händerna?
Jag föreställer mig att en häst som ser dåligt är mer allmänskygg för tex rörliga saker på lite avstånd... Inte på nära håll?
Kan du inte testa att ta ett konstigt föremål, tex en mönstrad boll, och hålla den lite på avstånd och röra den i sidled och se om han verkar kunna följa dess rörelse? Ta inget godis, det kanske han kan följa med luktsinnet :smirk:
Men har det blivit bättre och det inte är något som stör er i hantering och ridning så skulle jag avvakta och hålla koll på om det verkar bli värre.
Sedan skulle jag nog ringa en duktig veterinär på någon liten trevlig klinik(=har kanske lite tid att svara på frågor) och höra hur de går till väga vid ett syntest, kanske är det några tips du kan få för att avgöra om hästen verkar se dåligt.
Du kan också kika in i hästens öga (lysa kanske lite försiktigt) och se om allt ser klart och fint ut :idea:
Lycka till!

jag tror att han har blivit spöad i sitt liv och att mycket av problemen ligger där. men han kan vara så att han kör upp skallen och tittar som tusan på saker som rör sig långt bort. här om dagen red vi ute och det var några hästar längre fram på vägen, det var mörkt ute men de hästarna stod där det var belyst, han blev då tveksam och ville itne riktigt gå fram. alltså, jag tror inte att han ser noll, men jag tror att han ser dåligt, för han har både svårt för saker som är nära och saker som är långt bort.
han tittar välldigt mycket på grejer och kan bli lite nervös av sig. bilar har han inget som helst problem med, han är nästan löjligt orädd för bilar, skyggar för soptunnorna mot bilarna *suck* ;)
men MYCKET grejer på ett och samma ställe så blir det nipprigt, när det blåser och han inte hör ordentligt så blir det jobbigt.
när han besiktigades så lyste de ju så fint med en lampa i ögat på honom och noterade ingenting. (besiktigades på en klinik)

jag har också funderat på det där med att hästar som har sådana "handikapp" inte är speciellt ranghöga. många uppfattar det som att min häst inte är ranghög, men jag har sett endel av hans beteende och tycker att han kan vara det. Hans tidigare ägare sa att han var JÄTTE ranghög och att hon hade massa problem med det. Hos oss så blev han en naturlig tvåa i hagen där det då stod tre hästar. En äldre bjässe och ett ungt hlb. Sedan kom det en åring in i hagen och han började köra med den som tusan, föser undan den vid maten och om han så bara kommer in i hagen efter de andra så föser han undan den för att markera. Han låter inte heller de två yngre hästarna gå nära varandra om han inte tycker att det passar honom. Han ställer sig mellan dem och talar om för dem att de ska hålla avstånd från varandra. Det anser jag som att han är i rätt hög rang och ska hålla på och bestämma. Som jag sa så känns det som "fel" att han ska vara ranghög om han nu har det "handikappet" en häst som ser dåligt är ju en utsel flockledare och blir automatiskt ranglåg?

Jag vet inte om jag oroar mig i onödan? Min häst har stått i två år utan nästan någon som helst miljöhantering och jag kanske borde ha mer förståelse för att han är nervös? Och andra sidan känns det "onormalt" att han helt plötligt hoppar till för en stock och tror att den ska slita honom sönder och samman......

låter som han är skvattig och osäker med stor flyktinstinkt. säkert inget att orao sig för eftersom det redan har blivit bättre sedan han kom till dig!
Men om du är orolig är det ju bättre att ringa nån vet. och fråga vad de tror och kanske åka och kolla upp synen!

och du, det är inte bara din lilla buse som tror att han ska bli uppäten...jag höll på att åka av min kuse tre gånger höromdagen i skogen då hon trodde hon skulle bli uppäten av röter som stack fram ur marken:crazy: .. snacka om överspänd:p ...

Senast ändrad av en moderator:

haha jaa, men han har sna dagar typ. blåsiga dagar är för mig rätt tråkiga och jobbiga dagar.
men han är konstig. han kan klampa genom vatten i ca 50 m som nästan är upp till knäna, men igår kunde han inte hoppa över ett 50 cm brett dike med lite vatten i..... suck.

han testar mig rätt mycket det vet jag och diket var väll kanske så, men att han hoppar till för en stock.. jösses. han e löjlig, ibland är soptunnorna verkligen FARLIGA, nästa gång går han förbi dem som ingenting, tredje gången är de FARLIGA igen. men det har iof inget o göra med synen för det är bara fasoner...

men jag e rätt pjoskig med min häst har jag fått höra :angel: men nu har tom en god vän till mig börjat fundera på om det kanske inte är så att han ser kasst.

Jag tycker fortfarande att allt du skriver tyder på en osäker och skygg häst. Min alldeles toklugna valack kan ju få för sig att en sten ska äta upp honom :o så det låter helt naturligt faktiskt.

Kanske skulle du testa att träna lite NH med honom? Det har lugnat vår lilla oroliga unghäst iaf. Det finns ju faktiskt en del hästar som rids för fullt trots att de ser dåligt, litar de bara på sin ryttare ska det inte vara problem...

Men hör med en vet om du är orolig!

Det låter nästan som det är min ena häst du beskriver:love: Han är 18 år, har haft honom i 10 år. Helt orädd för bilar, motorcyklar och sånt men stenar ,flugsvampar, blommor, soptunnor, postlådor mm mm är livsfarligt och han har inte fel på synen. Han bara är sån, det är liksom bara att gilla läget:) och inte göra så stor grej av det hela. Det bästa med att ha en sådan häst är att man får en väldigt bra balans:) Efter 10 år med honom sitter jag som gjuten i sadeln efter alla tvärnitar, kast åt sidan mm. Han var också huvudskygg när jag köpte honom,antagligen fått en massa spö. Men det gick över snabbt.

Jag tycker fortfarande att allt du skriver tyder på en osäker och skygg häst. Min alldeles toklugna valack kan ju få för sig att en sten ska äta upp honom :o så det låter helt naturligt faktiskt.

Kanske skulle du testa att träna lite NH med honom? Det har lugnat vår lilla oroliga unghäst iaf. Det finns ju faktiskt en del hästar som rids för fullt trots att de ser dåligt, litar de bara på sin ryttare ska det inte vara problem...

Men hör med en vet om du är orolig!

Jag har försökt jobba med endel "NH" typ logiskt tänkande. Iaf så gott jag kan. Har en mycket god vän som hjälper mig. :love: Efter att hon kom in i bilden så har han förändrats en HEL DEL, men jag blir så konfundersam när han helt plötligt hoppar till för massa skit. Han är ju rätt osäker i sig men på det sättet det varit så har jag blivit misstänksam. Antar att jag får ge det lite mer tid och lite mer ridning, dock hinner jag inte med mer än 3 h om dagen :o och vi är uppe i 2½-3 timmar om dagen :eek: Efter vi kom upp i den längden har han blivit mycket bättre men ptja, han kanske behöver dubbla ;)

Det låter nästan som det är min ena häst du beskriver:love: Han är 18 år, har haft honom i 10 år. Helt orädd för bilar, motorcyklar och sånt men stenar ,flugsvampar, blommor, soptunnor, postlådor mm mm är livsfarligt och han har inte fel på synen. Han bara är sån, det är liksom bara att gilla läget:) och inte göra så stor grej av det hela. Det bästa med att ha en sådan häst är att man får en väldigt bra balans:) Efter 10 år med honom sitter jag som gjuten i sadeln efter alla tvärnitar, kast åt sidan mm. Han var också huvudskygg när jag köpte honom,antagligen fått en massa spö. Men det gick över snabbt.

Haha, men det är inte så roligt att komma i full galopp och så kastar han sig åt sidan, eller typ att man skrittar lungt på vägen och så börjar han tvärskygga för massa grejer på sidan av vägen och MÅSTE gå på fel sida av vägen annars vägrar han gå framåt. Bilisterna bli mindre glada :cool: I skogen (läs urskogen) så gick det bättre igår när min tokige väg drog ut mig på upptåg i nationalparken rakt över grenar och gräd jag höll på att bli avskalad ett antal gånger :p Jag låter honom pilla i sig lite lugnande örter typ kamomill och så, så ska han få lite magnesium och så ska jag se om det blir bättre. Haha, jag sitter i ett drömsenario... not. Imorgon byter vi stall vilket hästen tycker miiindre om och på lördag kommer en tjej o ska provrida för att ev bli medryttare. Jag får helt enkelt lita på min häst att han beter sig som en häst och inte som en mås uppe bland molnen som bara skriar och skriar. Han är en jäkel på att gnägga när han e ensammen.

Jag är rätt säker på att din häst inte ser dåligt kanske t.o.m tvärt om. Skulle vara kul att veta vad det är för ras och kanske få en bild på hästens huvud.
Min häst beter sig precis som din pga brist på miljöträning (jag har haft henne på ett stall ute på vischan och innan bodde hon också mitt i skogen) och att hon har ett något annorlunda synfält. Hennes ögon sitter mer isär och de står ut mer än på andra hästar (hon ser alltså bättre bakåt och mycket lite framåt)
Innan olyckan i helgen så hade jag börjat med medveten miljöträning, skaffat en stor presenning och en stor knallröd pilatesboll och börjat leta efter en rökmaskin :rofl: :idea: som vi skulle träna på. Men nu får vi vänta tills vi är OK igen:crazy: .

Han är kosning hlb/welsh, 8 år. Haft 5 ägare på de åtta åren varav han har bott hos en av dem två gånger, och vart iväg på inridning där emellan (va där rätt länge) så stackaren har flyttat mycket.

slänger in två bilder, en från sidan och en framifrån. tyvärr har jag bara en bild framifrån och där har han ju ett stort plåster :angel:

föresten kom jag på en fråga. han är ju glosöggd, vad innebär det för hans syn? gör det honom ens någon skillnad?

edit: att ögonen ser vita ut på bilden beror endast på blixten från kameran.

5399334.jpg

7149443.jpg

Senast ändrad:

Han ser inte ut som min, men beteendet är väldigt likt min häst. Jag vet precis hur det känns, det är jättejobbigt.
Ska se om jag hittar någon typisk huvudbild på min häst. Har fått förklarat an "NH-experter" att hon har ett annorlunda synfält. Men jag tror inte riktigt att det är hela sanningen. Sanningen ligger nog mer i att hon större delen av sitt liv gått rel ohanterad. Hon skulle behöva vara med människor och bara vara i en lång tid. Skulle typ låta henne flytta in i garaget:idea: ett par månader:rofl: Jag tror iaf både din och min häst behöver massor av tid så de lär sig lita på människor och t.o.m VILJA vara med människor. Idag när jag hämtade min häst på kliniken så blev hon glad att jag kom, det märktes, men sedan var jag tvungen att lasta henne med mer eller mindre våld:cry: . Hon är verkligen livrädd att åka transport, blir helt genomsvettig så det bara rinner om henne:cry: :cry: :cry: .
Hon är den absolut vackraste häst jag vet och jag vill ha henne för alltid, men hon är så jättejobbig och ibland t.o.m farlig:crazy:

Glömde skriva att din häst ser väldigt söt ut med det där plåstret:love: Tror inte glosögat spelar roll, men vet inte säkert, vi har haft en häst med glosöga och de som har henne nu säjer att hon är bakskygg men det var inget vi märkte när vi hade henne.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 402
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 305
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka