Separerade föräldrar-gemensam vårdnad, kontrollbehov

Timsetim

Trådstartare
Hur mycket insyn måste ens fd ha sedan man separerat?

Var går gränsen mellan det som tillhör den gemensamma vårdnaden och det som är intrång i ens privatliv?

Sv: Separerade föräldrar-gemensam vårdnad, kontrollbehov

vid barnens välmående
exet behöver inte ha någon insyn alls, så länge barnen mår bra

Man diskuterar barnen och det runt omkring dem. När det går in på annat så är det intrång i ens privatliv. Han har inte med att göra vem du träffar så länge du inte låter barnen träffa varje date du träffar och han har inget med att göra vad du gör när han har barnen.

Tack för era svar!

vid barnens välmående

Vem är det då som avgör när barnen mår bra?

Det som är "bäst för barnen" går gärna hand i hand med hur han vill ha saker och ting. Han vill gärna göra överrenskommelser oss emellan som är "bäst för barnen". Skulle jag sedan vilja ändra de överrenskommelserna så är jag opålitlig och sätter mig själv först osv.

Ska/kan jag bara köra på efter eget huvud, läsa av barnen och sedan slå dövörat till när han kommer med sina, enligt mig, falska anklagelser?

Jag lider med dig. Och antagligen övertolkar jag och överidentifierar mig.

Det du är inne på var något av ett tema i mitt liv flera år.

Idag skulle jag - hoppas jag - ha gjort som jag tyckte, och gjort allt jag kunde för att rent praktiskt förhindra honom att öht prata med mig om den sortens saker. Lagt på luren, gått där ifrån, vad som helst.

Och i "gengäld" vara ganska strikt själv med att hålla överenskommelser, datum, tider osv, för att få så lite som någonsin är möjligt att prata om och så lite förhandlingar som möjligt mellan er.

jag tycker att du ska göra klart för exet att du lever ditt liv med barnen och han lever sitt. Båda ska förutsätta att barnen mår bra av detta så länge som det inte finns något som pekar på motsatsen. Och skulle det vara så att någon misstror den andre så kanske det är socialen som ska avgöra ifall barnen far illa eller inte.

Mina föräldrar hade i princip NOLL diskussioner om annat än överlämningsdagar.

Han har inte med det att göra heller.

Nej det har du rätt i. Jag tänker mer att barn kan fara illa av att träffa en massa människor de fäster sig vid som sedan försvinner. För mej personligen har det varit viktigt att mina barn inte skulle träffa någon som jag själv inte trodde på och det vet man ju inte i början det var därför jag skrev som jag gjorde om just när man är i dating stadiet.
Jag vet ju många tjejer som har liknande problem med att barnen kommer hem från pappa och pratar om nya tjejer hela tiden och det kan blir ett orosmoment för ett barn att liksom aldrig veta vem som egentligen är hos den andre föräldern.

Men du har helt rätt i att det är något som varje vuxen borde förstå själv och inget som exet ska lägga sig i. Jag syftade mer på att hen får lägga sig i när något hos den andre parten får barnet att må dåligt.

Tack för era svar!

Vem är det då som avgör när barnen mår bra?

Det som är "bäst för barnen" går gärna hand i hand med hur han vill ha saker och ting. Han vill gärna göra överrenskommelser oss emellan som är "bäst för barnen". Skulle jag sedan vilja ändra de överrenskommelserna så är jag opålitlig och sätter mig själv först osv.

Ska/kan jag bara köra på efter eget huvud, läsa av barnen och sedan slå dövörat till när han kommer med sina, enligt mig, falska anklagelser?

Ja du ska slå dövörat till och förklara (om du orkar) att han inte har något i ditt liv att göra längre. Det som är bäst för barnen är att det som är sagt till dem blir som man har sagt så att de inte står och väntar på mamma/pappa som aldrig kommer för det om något sätter spår hos små barn. Men, att ändra något som ska ske om två veckor spelar ju inte barnen någon roll alls.

Gör upp ett schema och håll det i möjligaste mån. Min erfarenhet är att det är bättre att t.e.x fixa en annan barnvakt om man ska göra något speciellt när man ska ha barnen än att börja krångla med att byta och ändra. Allt sådant blir upphov till just sådant tjafs som du skriver om.
Du har mina fulla sympatier, jag vet hur fruktansvärt jobbigt det är att försöka samarbeta med någon som bara gör allt för att krångla till det så mycket som bara går.

Helst ska man vara tacksam att han vill träffa sina barn alls och ändra och ställa upp i all :devil: evighets tid!

Nä, låt honom inte trampa på dej utan kräv att han är barnens andra förälder och är han inte det så strunta i honom och kör ditt eget race. Sätt inte ditt eget liv på paus för att han krånglar.
Du har bara ett liv, gör det bästa av det för dej och dina barn och skit i honom.

Min dotter sa häromdagen att man får höra och läsa så ofta om hur synd det är och hur jobbigt det är för barn som har vuxit upp med en förälder. Hon sa -det har jag aldrig märkt något av! Riktigt skitsnack är vad det är enligt henne (som jag varit ensam med sedan hon var nio månader.)

Exet och jag pratar om dagis, sonens mående, om han ska/har gjort nåt speciellt när han är hos den ena eller andra. Vi ringer varandra när sonen är hos oss så han får prata med den andra föräldern. Lite allmänt kallprat om allt möjligt blir det också.

Men ingen av oss lägger sig i saker som sker i varderas liv.
Vad jag och sambon gör struntar exet i och vad han gör struntar vi i.

Det där är en fråga som är svår att svara på.

Jag ansåg att är vi separerade så är vi o då har vi inget med varandras liv att göra men pappan ansåg att jag ska berätta om exakt ALLT vi gör, vad vi äter, vad vi leker med vem vi hälsar på osv osv. Jag vägrade och då gick han till familjerätten och beklagade sig över min ovilja till smamarbete o det värsta... han fick genhör! :mad:

Så jag vet inte vad som är rätt, det beror nog ärligt talat mycket på folk runtomkring oxå. Har de valt sida kvittar det nog vad man gör o inte gör allt är ändå fel.

Jag syftade mer på att hen får lägga sig i när något hos den andre parten får barnet att må dåligt.

Jag förstår vad du menar här - men det som är svårt är nog att den som lägger sig i säkert gör det i "barnens bästas" namn, men det är inte alls säkert att den har tolkat situationen rätt.

Jag har ingen aning faktiskt, rent juridiskt.

För mig är situationen fortfarande oerhört grön & färsk gällande informationsutbyte mellan mig och fadern till barnet (8 månader). Detta är första helgen som pappan på eget bevåg träffat vår dotter.

Dock är min tanke, att man så långt som det bara är möjligt, skall försöka samarbeta och utbyta information som kan påverka barnet. Sedan kan olika aspekter spela in. Det är viktigt att fråga sig själv, om det handlar om barnets välbefinnande eller om det är av ren nyfikenhet/avundsjuka/svartsjuka.

Jag anser att det påverkar barnet om man träffar en ny partner och den skall ingå i barnets liv. Därför kommer jag att också uppdatera pappan till vårt barn, den dagen en ny man skall introduceras i dotterns och mitt liv.

I den bästa av alla världar så ser jag att föräldrarna utbyter information som kan påverka barnet och samtidigt uppdaterar den andre vad som skett vid resp. möten osv. Dock är ju i regel inte alltid så enkelt ....

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 472
Senast: lizzie
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 479
Senast: Elendil
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 303
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn Hej! Jag skriver här för jag skulle vilja ha råd hur en anhörig (mamman) ska göra, eller var hon kan söka hjälp. Hon är separerad och...
Svar
15
· Visningar
1 734
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka