separera ungarna??

M

moon light

:confused: jag tänker para min hon kanin i mars/april.hon bor utomhus o hennes bur är typ 1 meter och en halv och jag kan inte ha en bur till men fick höra att man måste separera ungarna från modern när dom är 6/7 veckor gammla men som sagt kan jag inte skaffa en bur till så..borde jag låta bli att para henne??

Sv: separera ungarna??

moon light skrev:
:confused: jag tänker para min hon kanin i mars/april.hon bor utomhus o hennes bur är typ 1 meter och en halv och jag kan inte ha en bur till men fick höra att man måste separera ungarna från modern när dom är 6/7 veckor gammla men som sagt kan jag inte skaffa en bur till så..borde jag låta bli att para henne??

I sådana fall tycker jag du skall låta bli att para henne...
Ungarna måste bo själva i minst 1 vecka (dvs i egen bur) för att bygga upp sitt eget immunförsvar, pga att de åkt snålskjuts på mammans immunförsvar genom modersmjölken..
Får de inte bo själva och bygga upp det är risken väääldigt stor att de blir sjuka direkt de flyttar till ett nytt hem..

kan dom då bo tillsammans (ungarna) om jag skaffar en stor bur?

Ungarna kan bo tillsammans, bara de kommer ifrån morsan. Jag har alltid haft dem i en egen bur någon vecka.

Överväger att para min kanin igen då hon gav väldigt vackra ungar senast. Men jag vet inte... lycka till iallafall!

ok tack kan moder och dotter bo tillsammans senare när dom vart separerade och kan honans han unge para sig med modern när den är könsmogen??

Om det bara är någon vecka så ja, det tror jag. Min hona har funkat bra med sina ungar även efter en vecka.

Fast det beror ju på din hona, jag funderar ju på att spara en hona nästa gång. Ska kolla upp med kaninuppfödare och sånt hur det funkar att skilja dem ifrån varandra en vecka och sen tillbaka igen.

Men jag är inte 100% säker.

Tycker inte du ska para henne. Vad gör du om du får en massa hannar och inte får dom såld och måste ha alla kaniner i samma bur ?

Håller med Mynta, en bur åt ev hanar behövs, de kan bo ihop i 3-4 mån men sedan börjar hanarna att bråka med varann. MEN honungar behöver inte flytta ifrån sin mamma de kan bo kvar med henne. Man MÅSTE inte sära på ungarna från mamman innan de flyttar. Men de BÖR inte flytta före 8 veckors ålder då 6 -7 v ålder är en kritisk ålder när mammans mjölk minskar snabbt och de börjar äta mer pellets.

men om jag inte parar henne är det ju en stor risk att hon får livmoders canser det är främsta anledningen till att jag vill para henne

moon light skrev:
men om jag inte parar henne är det ju en stor risk att hon får livmoders canser det är främsta anledningen till att jag vill para henne

Är det???
Jag har då aldrig hört om någon som sagt att om man inte parar sin honkanin så får de livmoderscancer...
Det kan de få iaf.. att de får ungar är absolut ingen garanti att de klarar sig från livmoderscancer..

Såhär står det på Roslagstull´s sida om livmodercancer:
"Den vanligaste dödsorsaken hos honkaniner är cancer i livmodern, kallat adenocarcinom. Detta är en elakartad sjukdom, och när väl diagnosen är ställd har den vanligen hunnit sprida sig till andra områden i kroppen. Hos avelskaniner yttrar sig sjukdomen ofta till en början som diverse problem med dräktigheten och aborter. Hos andra kaninhonor ses vanligen en blödning från slidan. Detta kan ofta misstolkas som blod i urinen."

Så som du ser så spelar det ingen roll om du parar din hona eller ej, en kull ungar hjälper inte mot livmodercancer.. tyvärr..

_Ninni_Hedblom_ skrev:
Är det???
Jag har då aldrig hört om någon som sagt att om man inte parar sin honkanin så får de livmoderscancer...
Det kan de få iaf.. att de får ungar är absolut ingen garanti att de klarar sig från livmoderscancer..

Såhär står det på Roslagstull´s sida om livmodercancer:
"Den vanligaste dödsorsaken hos honkaniner är cancer i livmodern, kallat adenocarcinom. Detta är en elakartad sjukdom, och när väl diagnosen är ställd har den vanligen hunnit sprida sig till andra områden i kroppen. Hos avelskaniner yttrar sig sjukdomen ofta till en början som diverse problem med dräktigheten och aborter. Hos andra kaninhonor ses vanligen en blödning från slidan. Detta kan ofta misstolkas som blod i urinen."

Så som du ser så spelar det ingen roll om du parar din hona eller ej, en kull ungar hjälper inte mot livmodercancer.. tyvärr..

ja du har nog rätt det finns aldrig nån garanti. men en sak till hon blir 1 år i april och om man ska para sin hona första gången så ska man göra det innan hon fyllt 1 år eftersom dom blir stela i bäckenet om dom inte fött nån unge innan.är såå osäker på vad jag borde göra:cry:

Vad jag vet så blir inte kaniner stela i bäckenet alls...
Min kanin var nästan 1,5 när hon fick sin första kull, och utan några komplikationer alls... vissa låter sin kanin få sin första kull när de är nästan 2 år, eller ibland t.o.m. mer. Det enda som är att kaninerna med åldern lätt blir lite "feta" och då kan få svårt med födseln..
Men det där med stelt bäcken gäller inte kaniner, utan marsvin.
Så länge kaninhonan har bra kondition så finns det inget hinder att hon får sin första kull efter 1 års ålder. :)

Jag tycker du kan vänta lite, tills du bestämt dig.. och som sagt, du måste inte para henne innan 1-års ålder så länge hon är i bra kondition. :)

Lycka till hur du än gör! :)

_Ninni_Hedblom_ skrev:
Vad jag vet så blir inte kaniner stela i bäckenet alls...
Min kanin var nästan 1,5 när hon fick sin första kull, och utan några komplikationer alls... vissa låter sin kanin få sin första kull när de är nästan 2 år, eller ibland t.o.m. mer. Det enda som är att kaninerna med åldern lätt blir lite "feta" och då kan få svårt med födseln..
Men det där med stelt bäcken gäller inte kaniner, utan marsvin.
Så länge kaninhonan har bra kondition så finns det inget hinder att hon får sin första kull efter 1 års ålder. :)

Jag tycker du kan vänta lite, tills du bestämt dig.. och som sagt, du måste inte para henne innan 1-års ålder så länge hon är i bra kondition. :)

Lycka till hur du än gör! :)

ok tack för all hjälp :) jag kommer kanske inte para henne i år men...vi får se

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 990
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Däggdjur Vi skaffade ju en kanin i höstas (skrev en liten tråd då) och det går bra. Det är en dcärgvädurshane som blir 2 år i mars. Han bor...
Svar
11
· Visningar
2 253
Senast: Martenix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25