Separera tvillingar!?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Timsetim

Trådstartare
Vi är överrens om att tvillingarna vi väntar ska bli uppfostrade och behandlade som individer och inte som grupp. Men en sak som jag funderat på är om man ska låta dom sova ihop ett tag efter förlossningen eller om man ska dela på dom direkt? Tanken är ju att de ska ha varsin säng så småningom. Men efter att ha legat så tätt i flera månader så funderar jag lite på om de kan få separationsångest?? Hur har/hade ni gjort? (Detta under förutsättning att förlossningen går som planerat.)

/Timsetim

Sv: Separera tvillingar!?

Jag hade nog låtit dem sova ihop till en början och sedan separerat dem allt eftersom de själv upptäcker att de är två individer. Det är nog tryggt för dem att ha varandra i livets början :D De har ju hela resten av livet på sig att vara två individer och de komemr ju att bli behandlade som två dagtid, så då kan de kanske tycka att det är skönt att sova bredvid varandra. Tror jag, som ingen erfarenhet av tvillingar har. :)

Har två kompisar som är tvillingar. Deras mamma lät dem sova ihop första 2-3 mån. Sedan fick de sova i varsin spjälsäng. Det fungerade jättebra för dem. De måste ju bygga upp en trygghet i sig själva och i sina föräldrar.

Men det där löser sig nog.
Lycka till!

Mina sov ihop i någon månad (tills de började vara för stora). Eller sov och sov :rofl: ...
Jag har inte direkt tänkt på mina barn som tvillingar, om någon har frågat "hur mår tvillingarna" så har jag nästan vänt mig om och kollat om det står ytterligare en mamma/pappa bakom mig :) !
Mina killar är väldigt tighta men har också väldigt många egna intressen och kompisar.

Först ett stort grattis till tvillingar. :banana: Mina dom sov i varsin säng efter BB. Det är lättare om dom skulle vakna. Då väcker dom inte varan när dom rör sig. Sen så ligger dom brevid varan i vagnen. Tänk på dom som olika individer. Lycka till.
Mvh

Mina döttrar sov tillsammans de första fyra månaderna ungefär. Mest för att de var tillräckligt små för att få plats i samma säng. Sen har de bott i varsin säng men i samma rum. När de blev större och vi köpte ett större hus så fick de eget rum. Jag uppfattar mina tvillingar som otroligt trygga ffa på nätterna - de kom i princip aldrig lommande på natten när de var små.

En liten kommentar om att upptäcka att de är två individer. Jag vet inte hur medvetena de är om detta när de är bara ett par månader.

En ganska rolig händelse när mina flickor var i ettårsåldern. Molly står framför spegeln och utbrister: "Titta där är My". I deras värld var det ju så att den som såg ut på det viset var systern.

hotmamma skrev:
Först ett stort grattis till tvillingar. :banana:

Tack! :bow: Det ska bli jättespännande!

Till alla:

Tack för att ni delat med er av era erfarenheter. Båda alternativen verkar ju fungerar. Får väl se vad som fungerar bäst för oss så småningom!

/Timsetim

Mina brosor sov ihop i några månader, sen fick de varsin spjälsäng med några meters mellanrum.

Efter ett tag kom de finurliga gossarna på att man kunde ställa sig upp i sängen, grabba tag i spjälkanten och gunga fram och tillbaka med hela kroppen, för då rörde sig sängarna framåt. Så tillslut stod de bredvid varandra och var nöjda. Mattor och allt annat var dock kaos.

Hoppas du får lugnare ungar än dessa två!

Jag blir bara så glad när jag läser ditt inlägg om att verkligen se till att tvillingarna blir sedda som individer! Mitt liv präglas av vänskap med tvillingar av någon underlig anledning. ;) :D Mina bästa vänner under skoltiden är tvillingar och i vuxen ålder blev jag jättebra kompis med en tjej till som visade sig ha en tvillingsyster.

Det andra paret tvillingar har haft en del problem med saker angående att vara just tvillingar. När de var små kallade alla dem "tvillingen". Inte ens tvillingarna! "Kom och ät tvillingen!" fick de höra hemma. När kompisar ringde sa de "får jag prata med tvillingen" och det spelade ingen roll vem de fick prata med. Det där med likadana kläder var väl det minsta problemet för dem.... :crazy: :confused: De har en väldigt nära kontakt och trivs bra med varann, men jag vet att den tjejen jag känner bäst har tyckt det varit jobbigt att identifieras som "tvilling" och jag inbillar mig att det bottnar i den behandling de fick under uppväxten.

De systrar jag umgicks med i skolan hade det inte alls på det sättet - de var alltid behandlade som egna personer.

Thera skrev:
Hoppas du får lugnare ungar än dessa två!

Men mina barn kommer att bli små änglar som aldrig skriker och när de är tonåringar kommer de att sitta hemma hos sina föräldrar och titta på tv på helgerna. :D :D :D Det är vad jag har beställt iaf!

/Timsetim

Björk skrev:
Det andra paret tvillingar har haft en del problem med saker angående att vara just tvillingar. När de var små kallade alla dem "tvillingen". Inte ens tvillingarna! "Kom och ät tvillingen!" fick de höra hemma. När kompisar ringde sa de "får jag prata med tvillingen" och det spelade ingen roll vem de fick prata med. Det där med likadana kläder var väl det minsta problemet för dem.... :crazy: :confused: De har en väldigt nära kontakt och trivs bra med varann, men jag vet att den tjejen jag känner bäst har tyckt det varit jobbigt att identifieras som "tvilling" och jag inbillar mig att det bottnar i den behandling de fick under uppväxten.

Det var det värsta jag har hört!!! :crazy: :crazy: Stackars tjejer! Jag har redan börjat prata om för alla i min närhet att våra barn inte ska kallas för "tvillingarna", så att de vet redan innan och hinner vänja sig! ;)

/Timsetim

Jag råkar vara tvilling själv och bör väl som sådan ha en viss insyn i "problemet"... :smirk: Jag och min syster var väldigt tajta som små, utvecklade eget språk och allt sånt, och ville ha likadana kläder ändå till mellanstadiet. Men det var aldrig någon som "tvingade" oss att vara tvillingar, och hemma har vi alltid varit två personer (även om man blir kallad fel namn ibland... :) Det var värre på skolan där ingen lärare lyckades lära sig skillnaden (fick därför oftast samma betyg trots olika prestationer) och kompisar kallade oss "tvillingarna". Tror det är svårt för en som aldrig har varit med om det att förstå hur jobbigt det kan vara att inte bli sedd som en egen person utan en del av ett par... Men det finns förstås otroligt många fördelar också, jag skulle aldrig byta bort min tvillingsyster! :D

Väldigt omodernt sätt att förhålla sig till tvillingar måste jag ju säga. Jag tror att förr så var tvillingar lite "freakshow" särskilt om de var av samma kön och lika varandra. Nu finns det ingen som rekommenderar eller ens föreslår att man skall ha det förhållningssättet till tvillingar. Alla förordar alla former av "unikhet" framför detta att de skall behandlas i grupp.

Jag minns när mina var små och fick kommentarer från ffa den ngt äldre generationen att det syntes ju inte att de var tvillingar eftersom de hade ju olika kläder. Gissa om jag tyckte såna var redigt puckade. Och då är mina enäggstvillingar

Racoon skrev:
hemma har vi alltid varit två personer (även om man blir kallad fel namn ibland..
Det där händer inte bara tvillingar. Jag har en 5 år äldre bror (det är bara han och jag i barnaskaran) och jag har mååååånga gånger blivit kallad för hans namn, och han för mitt. Det går av bara farten tror jag. :)

Racoon skrev:
Det var värre på skolan där ingen lärare lyckades lära sig skillnaden (fick därför oftast samma betyg trots olika prestationer) och kompisar kallade oss "tvillingarna".
Där jag jobbar finns ett tvillingpar som är oerhört lika varandra. Jag har dem bara en gång i veckan och har inte lärt mig se skillnad på dem men jag försöker diskret att snegla på en av deras skrivböcker i början av lektionen för att sedan minnas vem som sitter var och kalla dem vid rätt namn. Om jag någon gång inte hinner/minns brukar jag försöka göra så att jag vid tex samlingar bara tittar på den som ska svara och inte säger namnet (gäller även de andra eleverna). Hittills har det fungerat rätt bra, jag tror att de tror att jag kan skilja dem åt. De är dock inte i betygåldern än...

Jag har full förståelse för att lärare inte på en gång lär sig allas namn och så (har själv jobbat som lärare och säkert kastat fel namn till höger och vänster) men de som var värst var de man hade i flera år och som satte betyg på flera kurser på gymnasiet... Det var nån slags mental blockering tror jag, bara för att de visste att vi var tvillingar så GICK det bara inte! :D Minns särskilt en lärare som vi hade haft ett bra tag när han plötsligt (med näsan i klasslistan) mitt under en lektion utbrast: "Men! Är ni TVILLINGAR?!" Hela klassen bara stirrade på karln... :rofl: Det roliga var att INNAN dess hade han aldrig några som helst problem med att skilja på oss, men EFTER det var det kört... Fick givetvis samma betyg... :smirk:

På tal om lärare som blandar ihop elver...

När jag gick på gymnasiet så gick min kusin i samma klass, vi är inte speciellt lika men lärarna blandade ihop oss iaf. Helt sjukt.. När man inte ens är lika..

Då börjar man undra.. Och om man inte är på samma nivå i skolarbetena så blir man ju lite rädd för om dom kommer sätta rätt betyg.. :confused:

Nej de är säkert inte medvetna om det i den åldern, men ska ju bli så småningom.

Egentligen finns detta problemet även hos syskon. I alla fall hos mina söner. De är ganska tighta och behandlas lika, jag har till och med likadana kläder på dem ibland:D Men jag har kommit på mig själv på den biten, har råkat ut för att folk tror att de är tvillingar och tycker att de är SÅ lika. Jag har nu börjat tänka på att inte behandla dem lika, att separera dem, att göra dem medvetna om att de är sig själva även utan brorsan :D Nu är mina barn nästan lika stora trots 19 månaders åldersskillnad så på ett sätt förstår jag att folk tar dem för tvillingar. Och i år är första gången jag har köpt vinterjackor i olika färger till dem :o :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 229
Senast: Dimmoln
·
Relationer jag och min man har haft våra motgångar men hänger ändå ihop, vi har snart klarat av två år som föräldrar. Även om det varit med nöd och...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
18 491
Senast: rutans
·
Hästmänniskan Jag behöver lite hjälp i ett dilemma jag brottas med. Mellan augusti 2014 och juli 2015 hade jag en häst på foder. Hösten 2015 bodde...
Svar
8
· Visningar
1 045
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gotland i början på mars?
  • Höjda elpriser
  • Julklappar 2024!

Hund, Katt, Andra Djur