Separationsångest ?

J

Johanna Rynman

Hej,

jag undrar om det är någon här som har erfarenheter av separationsångest hos hundar. Visst är det kanske vanligt att en hund gnyr när den blir lämnad ensam, men generellt sett brukar juh hundar kunna koppla av om man tränar detta. Själv har jag en foxterrier som jag tränat sedan jag fick honom på ensamhetsträning. Tyvärr har han en mycket stor dos av separationsångest. Han blir otroligt stressad av att vara ensam och mår inte bra av detta. Så jag undviker det i möjligaste mån. Men jag vill juh att han ska kunna vara ensam och kanske kunna koppla av utan att stressa upp sig över det. Han hamnar i det närmaste i panik när jag tar på mig ytterkläderna och ska gå ut. Även om jag lägger mycket tid och träning på momentet att gå och stänga dörren så vet han mycket väl när jag ska lämna honom själv på dagtid. Han är inte ensam mer än 3 tim vid två olika tillfällen i veckan, i övrigt är han på dagis.

Min fråga är således, är det någon annan här som har erfarenhet av hundar som stressar upp sig när de lämnas ensamma. Själv känner jag att problemet accelereras, särskilt sista tiden. Det har fungerat hyffsat en period, men nu verkar det ha gått bakåt igen så jag får börja om med träningen.

Tips och råd ... ? Tas tacksamt emot....:confused:

Sv: Separationsångest ?

Min Welsh har extrem separationsångest (som tydligen är rätt vanligt inom rasen) och har alltid haft, trots träning..
Han river ner hela huset om han lämnas själv, och vi har försökt allt. Nu är han 6 år och vi kör på hundvakt helt enkelt och på dagarna är han med på mitt jobb, men även där blir han tokig om han inte har mig i sitt synfält.
Och ja, vi har kollat allt hos veterinär, samt att han ska bli utredd av hundpsykolog (min chef) i april. Så vi hoppas att det löser sig.

Det hoppas jag att det gör för er :). Själv har jag inte bekymret att hunden biter eller river i saker utan springer runt och stressar upp sig. Tänkte höra om det var någon som hade lite tips och trix samt egna erfarenheter. Någon universell lösning finns nog inte mer än träning och att han kanske lugnar ner sig. Tills dess räknar jag med att inte lämna honom ensam själv någon längre period :).

Lycka till med experthjälpen. Det är verkligen synd om hundarna som drabbas av det.

/johanna

Du skriver att du lägger mycket träning på att "gå och stänga dörren". En tik som lämnar sina valpar, hon spatserar helt sonika iväg, och när hon kommer tillbaka sker det lika odramatiskt.
Har du provat att apa efter detta? Dvs, bara ta din jacka och kliva ut genom dörren, och när du kommer tillbaka, inte ägna hunden en blick förrens den lugnar ner sig?

Ett annat tips är bur, att öva att platslägga i buren när du tex städar eller meckar med något annat när du är hemma.

Ett tredje är ett märgben som hunden bara får ha när det är ensam.

Sen är det väl dessvärre vissa hundar som helt enkelt inte kan vara ensamma, så det är inte helt enkelt.

hej, separationsångest är en etologisk rätt känsla hos hund, i vilda naturen så väljer inte varger att bli lämnad av flocken, de blir lämnade när de är sjuka och kommer att dö... så våra hundar tror ju så klart att någonting är fel eftersom flocken lämnar dem. jag skulle rekomendera att vända sig till hundpsykolog för att få tips och hjälp innan det accelererar till någonting större. eller gå in på vovve.net och kolla efter liknande länkar. maila mig gärna om du vill ha mer konkreta tips eller träningsprogramm.. mvh elena

Hej Elena,

jag överväger att prata med den instruktör jag tränar hos, som även är utbildad hundpsykolog och problemhundskonsult :). Men jag tänker inte ge upp riktigt än och eftersom han inte är ensam mycket så väntar jag lite till. Men hon är informerad.

Söker tips och erfarenheter från andra hundägare som upplever samma sak :)

Du skriver att du lägger mycket träning på att "gå och stänga dörren". En tik som lämnar sina valpar, hon spatserar helt sonika iväg, och när hon kommer tillbaka sker det lika odramatiskt.
Har du provat att apa efter detta? Dvs, bara ta din jacka och kliva ut genom dörren, och när du kommer tillbaka, inte ägna hunden en blick förrens den lugnar ner sig?

Ett annat tips är bur, att öva att platslägga i buren när du tex städar eller meckar med något annat när du är hemma.

Ett tredje är ett märgben som hunden bara får ha när det är ensam.

Sen är det väl dessvärre vissa hundar som helt enkelt inte kan vara ensamma, så det är inte helt enkelt.

Tack för tipset men det fungerar tyvärr inte på min hund. Om jag inte lugnt och metodiskt lägger ner honom i ett annat rum, så får han panik när jag tar på mig ytterkläderna och rusar till dörren. Det går således inte att bara spatsera ut genom dörren :). Det är kanske svårt att förstå och att förklara om man inte har sett det själv. Jag har aldrig sett dessa symptom hos andra hundar i den här utsträckningen. Så därför ägnar jag mycket tid och att bara öppna och stänga dörren tex för att han ska ligga kvar på sin plats och inte rusa iväg.

Och märgben, leksaker eller andra godsaker, bryr han sig inte om. Så jo, det kan säkert vara så att han inte kan vara längre stunder någonsin. Vem vet *S*. Det får väl tiden utvisa.

Senast ändrad av en moderator:

Ja du, några tips har ag inte mer än att lämna korta stunder bara någon minut till att börja med och sedan öka tiden. Min hund har seperationsångest. Jag har problemet att jag bor i lägenhet och han ylar när jag lämnar honom plus att han både kan bita sönder saker och kissa ner saker. Nu så är jag tack och lov mammaledig och väntar nästa barn i maj så jag kommer vara hemma länge plus att jag sedan ska plugga på distans. När jag ska iväg till vårdcentralen och annat så ordnar jag hundvakt. Nu när jag är ledig och fått i gjordning lägenheten har jag tänkt börja träna på allvar och hoppas att vi ska kunna sippa ta med hunden om vi så bara ska handla och ha honom i bilen.

Ja du, några tips har ag inte mer än att lämna korta stunder bara någon minut till att börja med och sedan öka tiden. Min hund har seperationsångest. Jag har problemet att jag bor i lägenhet och han ylar när jag lämnar honom plus att han både kan bita sönder saker och kissa ner saker. Nu så är jag tack och lov mammaledig och väntar nästa barn i maj så jag kommer vara hemma länge plus att jag sedan ska plugga på distans. När jag ska iväg till vårdcentralen och annat så ordnar jag hundvakt. Nu när jag är ledig och fått i gjordning lägenheten har jag tänkt börja träna på allvar och hoppas att vi ska kunna sippa ta med hunden om vi så bara ska handla och ha honom i bilen.

Det har jag tränat på sedan han var 2 månader. Jag har för övrigt inga problem med att han tuggar eller förstör saker tyvärr. Han är så fokuserad på att springa runt och jaga upp sig att han inte bryr sig om något annat. Har prövat det mesta och fantasin börjar tryta nu lutar det åt att få hjälp från instruktör/problemhundskonsult. Fast jag inser nog att jag aldrig kommer att kunna lämna honom ensam längre stunder om jag inte själv vill få dåligt samvete. Men man kan juh hoppas att han stresströskelnivå ökar, den är fn otroligt låg. Så vi ägnar mycket åt lugna aktiviteter ;) och väldigt korta stunder ensam. Han är med mig nästan överallt i den mån det går. Men jag förstår juh ditt problem. Du har inte funderat på att testa sällskap med någon annan hund, fast det kanske Du redan har gjort?

Det hjälper inte med någon annan hund tyvärr. Vi har tränat honom på att lämnas själv i snart 4 år. Och tja det har blivit bättre, men jag kommer nog aldrig kunna lämna honom mer än för en liten stund om jag inte vill riskera mina saker. Tack och lov finns det ju hunddagis när jag väl börjar arbeta.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 233
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 274
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 908
Senast: Tantan
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 505

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka