Separation och höggravid.

Oj, vilken tuff situation. Stor kram till dig.

Funderade på om det kanske är lättare att du och nya bebisen flyttar till det nya boendet och att pappan och treåringen bor kvar i ert nuvarande hem. Om det är så att ni inte kan bo kvar tillsammans under den första mest omvälvande spädbarnstiden. Men då tar jag för givet att tanken är att du inte ensam ska vara huvudansvarig för båda barnen. För isf ska du ju självklart bo kvar.

Äsch, jag vet inte. Men vill skicka med en kram till dig, det är tufft!

@Mois

Det andra boendet är inte permanent utan mer en tillfällig lösning, hos släktingar. Det kommer sannolikt röra sig om 6-10 månader innan vi kan hitta nya hem på varsitt håll om inte ett smärre mirakel sker på bostadsmarknaden :meh:

Tanken är nog inte att jag ska vara huvudansvarig mer än jag varit tidigare. Det går dock inte komma ifrån att jag kommer ha barnen mest, då vi endast får lämna syskonet 15h/vecka på fsk under föräldraledigheten och fadern jobbar heltid i veckorna.

@cirkus

Ja, sömnen är viktig så det vore ju skönt om man kunde få till ett liknande upplägg... Känns dock som amningen skulle ta stryk av det, men barn måste ju inte helammas. Ni hade inga äldre barn då? Jag försöker redan förbereda mig på en låg ambitionsnivå men det kommer bli utmaning delux för mig ;)

@Kattennizze

Tro mig, jag önskar det var precis så jag kunde hantera det hela på men jag vet inte hur det ska gå till. Jag står redan i kö för samtal pga min depression men jag ska se om man inte kan få snabba på en kontakt nu när situationen "förvärrats".

@cirkus

Ja, sömnen är viktig så det vore ju skönt om man kunde få till ett liknande upplägg... Känns dock som amningen skulle ta stryk av det, men barn måste ju inte helammas. Ni hade inga äldre barn då? Jag försöker redan förbereda mig på en låg ambitionsnivå men det kommer bli utmaning delux för mig ;)

Nej, det fanns inga äldre barn. Jag helammade inte. Jag ammade + gav ersättning, praktisk lösning tycker jag. Helammning gör ju att bebin är väldigt beroende av barea mamman och det var ju inte så lyckat i min situation. Jag hade med mig pumpen när jag sov nån annanstans.

@Svartfot

Jag ringde FK om de där första dagarna men fick till svar att det är i princip bara om en förälder är avliden, fängslad eller har besöksförbud som man kan ge dem till någon annan? Mycket märkligt, tycker jag.

Är det med förskolan något som kanske gäller i vissa kommuner? Här har de bara informerat om 15h/vecka så länge en förälder är föräldraledig och verkar dessutom räkna med att syskonet är hemma ett par veckor och umgås med den nya familjemedlemmen i samband med födseln.

@Smulu

Jag är minst sagt kluven inför förlossningen och vem jag kan tänkas ha med mig.. Det känns på ett sätt vansinnigt egoistiskt att stänga ute pappan från det ögonblicket samtidigt som det skulle krävas en enorm kraftansträngning av mig att ha honom med (i ett redan ansträngt läge så att säga..) Jag har dock en vän, en mamma, en (ex)svärmor och en (ex)svägerska som skulle kunna rycka in om jag vill det..

+ @ameo

Vi kommer nog försöka få till så att treåringen kan vara mest med pappan i början.. Vill bara inte att hen ska känna sig bortstött eller utestängd :( hen ser fram emot "sin" bebis så otroligt mycket..

Det här med känslor och hanteringen av dem kommer mest från närmsta familjen. De menar, i princip, att det inte är läge att lipa nu utan bara bita ihop och acceptera läget. Jag säger inte att de har fel, det inser ju jag med, men jag förstår inte hur jag inte skulle kunna sörja det jag/vi förlorat.

Senast ändrad:
OM du vill att 3-åringen ska bo mer hos pappa så kan inte förskolan stoppa det med 15h för att du är föräldraledig. Är ni separerade så gäller arbetstiden som vistelsetid hos pappan. Sen kan jag förstå att heltid hos pappan inte är vad du vill men den tid 3-åringen är där har ni visst rätt till mer förskoletid de dagarna. Hur skulle det annars se ut? X:et skaffar "nytt" barn då får man inte ha ditt barn på vardagarna för att ens FD partner är föräldraledig?

I Umeå får man också om man vill behålla heltidssplats på förskolan de första fyra veckorna det kan ju vara ett alternativ som avlastning om samma finns hos er i er kommun.

När det gäller förlossning: välj det DU är bekväm med, pappan kommer där i andra hand. Det är nog jobbigt att föda barn så där anser jag att man som kvinna oavsett själv får välja vilja som är med på förlossningen. Det är en bråkdel av bebisens liv och visst ett stort ögonblick men det är ändå en så liten del och man är så utsatt att den rätten går först.

@Smulu

Jag är minst sagt kluven inför förlossningen och vem jag kan tänkas ha med mig.. Det känns på ett sätt vansinnigt egoistiskt att stänga ute pappan från det ögonblicket samtidigt som det skulle krävas en enorm kraftansträngning av mig att ha honom med (i ett redan ansträngt läge så att säga..) Jag har dock en vän, en mamma, en (ex)svärmor och en (ex)svägerska som skulle kunna rycka in om jag vill det..

+ @ameo

Vi kommer nog försöka få till så att treåringen kan vara mest med pappan i början.. Vill bara inte att hen ska känna sig bortstött eller utestängd :( hen ser fram emot "sin" bebis så otroligt mycket..

Det här med känslor och hanteringen av dem kommer mest från närmsta familjen. De menar, i princip, att det inte är läge att lipa nu utan bara bita ihop och acceptera läget. Jag säger inte att de har fel, det inser ju jag med, men jag förstår inte hur jag inte skulle kunna sörja det jag/vi förlorat.

Pappan kanske kan vänta utanför och komma in när allt är klart om det kan vara en lösning för dig?

@Arezo

Jag såg nu att det stod så på FKs hemsida, men jag ifrågasätter om de har stöd för det. De 10 första dagarna är tillfällig föräldrapenning som till skillnad från den vanliga föräldrapenningen inte är personspecifik (jfr VAB- vilket kan tas ut av annan än förälder). Eftersom du, vid den tiden, kommer vara ensam vårdnadshavare så ser jag inte varför inte du i s f har bestämmanderätten om vem som får ta ut dagarna. Å andra sidan är socialförsäkringen inte min starka sida. Men jag tror det kan vara värt att dubbelkolla det.

Det är möjligt att det är kommunspecifikt. Men det satt ganska långt inne för vår förskola att erkänna, att så var fallet. Så även det kan vara värt att dubbelkolla.

Vidare så stämmer det @Javan skriver. Om ni har separerat och bor isär så ska 3-åringens förskoletider styras av faderns tider och behov de veckor som hen bor hos honom. Det kan möjligen finnas vissa formella krav, så som att ni måste vara skrivna på olika adresser eller skrivit ett formenligt umgänges/boendeavtal. Kontakta kommunens familjerätt så borde de kunna hjälpa dig.

@Kattennizze

Tro mig, jag önskar det var precis så jag kunde hantera det hela på men jag vet inte hur det ska gå till. Jag står redan i kö för samtal pga min depression men jag ska se om man inte kan få snabba på en kontakt nu när situationen "förvärrats".

Försök genom mödravården, det borde gå mycket snabbare där.

Intressant dethär, och jag får verkligen inte grotta ner mig i detta utan måste ägna sonens sovtid till tentaplugg!

Men fadern är ju inte förälder (i juridisk mening) när bebisen föds. Det blir han först genom faderskapsbekräftelsen. Han är alltså inte och kan inte heller enligt FKs egna regler jämställas som förälder (om ni har flyttat isär tills dess). Även om han skulle anses vara förälder har jag svårt att se att FK kan neka att han överlåter sin rätt. Och i detta fall när det bara finns en förälder (än en gång i juridisk mening) så har jag svårt att se att de kan neka att du överlåter dagarna.

Men som sagt jag hinner tyvärr inte grotta ner mig mer i detta. Här finns lite matnyttigt:
http://www.forsakringskassan.se/wps...4f26b63d64/vagledning-2001-06.pdf?MOD=AJPERES

Nix, fel av mig (så går det när man förlitar sig på gammal och uppdaterad kunskap :o).

Grunden för att neka dig finns i SFB 13:10 och 11. Spontant så borde dock alla samboföräldrar hamna in under p. 1 i 13:10 fram till faderskapsbekräftelsen. Många uttag just efter förlossningen borde formellt sett alltså vara grundat i ett samtycke från FK.

Men för din situation är ordet 'får' det centrala. FK kan men behöver inte samtycka. Vidare så lurar jag på om just ordet "far" kan betyda ngt särskilt. Jmfr med ordet förälder i 13:2 och 8, som handlar om det 'vanliga' tillfälliga föräldrapenningen.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...ocialforsakringsbalk-201011_sfs-2010-110/#K13

Gällande de där tio "pappadagarna" så får annan ta ut dom. En kollega tog tio "pappadagar" då en av hennes närmaste vänner födde barn eftersom det just då inte fanns någon pappa med i bilden. Så det går att lösa :)

Min mamma tog min sambos 10 dagar så visst sjutton kan du ge dessa till någon annan. Kanske trodde personen på FK att du menade föräldradagar?

Mja, amningshjärna? :) inom 2 månader (vill jag minnas) från födseln har man ju 10 dagar "extra" till att vara hemma ihop. Dessa räknas väl inte med i föräldradagarna heller har jag för mig. De brinner inne om man inte tar ut dem inom den givna tiden. Utöver det har man ju dubbeldagarna.

Är jag helt ute och cyklar, men 10 dagar? Är dom inte 30 nu mer? Dubbeldagarna alltså.

@deathslyna Jasså, är det så det är. Men jag skulle inte skylla på amningshjärnan, trots att jag ammar, haha. Jag hade inte haft koll ändå... För att va inne på andra föräldraledigheten så har jag väldigt dålig koll på hur det funkar.. känner inte heller att jag har jätte behov av att läsa på hur mycket som helst för att kunna "suga ut" maximalt, det är lite spillerill :)

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 845
Skola & Jobb Bytte jobb för snart 6 månader sedan. Har mindre än en månad kvar på min provanställning, och än har jag inte fått veta om jag får vara...
Svar
3
· Visningar
1 221
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka