Sent föl?

Sv: Sent föl?

Det beror på vad du tycker passar dig. En del vill ha fölen tidigt för att få iväg dem tidigare på hösten. En del vill att fölen ska födas ute i maj-juni, allt är möjligt.
Jag vill helst betäcka i maj men kommer slutar inte förrän i slutet av juli om stoet inte tar sig.

Hittills har våra föl fötts i maj, helt okej tycker jag. Har betäckt ett sto på fölbrunsten i år för att föröka få lite tidigare föl men precis som Welsh skriver så är det hur man tycker att det passar en själv. Jag skulle inte vilja ha föl senare än i mitten av juni. De ska ju hinna njuta av sommaren och gräset :)

Det finns fler trådar med liknande frågor... Leta lite så hittar du dem.
Det är ofta LÄTTARE att få dem dräktiga i juli-augusti, enligt expertisen.
Vill man vara med i årgångstävlingar (gäller väl främst halvblod, fullblod, travare) är det ju bra om de hinner utvecklas så mkt som möjligt innan det är dags, men det kan mkt väl gå bra ändå.

min häst är född i mitten av juli, så augusti är ju inga problem. även om det inte är så vanligt.

Battre ett sent fol, an inget fol alls.
Juli tycker jag sjalv ar det senaste laget for att betacka. Men det beror pa vad man vill ha ocksa.

Jag vet flera fullblod som ar fodda i november/december, men som inte reggas som fodda forrens i januari. Det ar givetvis fusk, men allting gar om man vill.

Jag vill ha mina föl i mitten av april-mitten av maj om jag får önska. Då är de tillräckligt stora för att tillgodogöra sig lite av betet samt att man kan ställa dem i egen box på natten vid installningen på hösten. Jag avskyr att ha halvstora föl och mammor i samma boxar. Det finns inget som kan grisa ner så mycket som ett sådant par.

Tyvärr trasslar mina ston i år, så det lär bli föl från mitten av maj och framåt, om den nu tar sig överhuvudtaget. Det tycker jag är i senaste laget, men jag resonerar så att det är bättre med ett sent föl än inget alls. Hela juli och ev fram till mitten av augusti kan jag tänka mig att betäcka.

Enligt vet. som har hand om Flippans ET är september en bra månad att få dem dräktiga, så bortsett från att man förlorar nästan hela betessäsongen (och att det kan vara svårt att hinna få dräktigt i tid nästföljande år) så kan man nog ha is i magen!

athena skrev:
Enligt vet. som har hand om Flippans ET är september en bra månad att få dem dräktiga, så bortsett från att man förlorar nästan hela betessäsongen (och att det kan vara svårt att hinna få dräktigt i tid nästföljande år) så kan man nog ha is i magen!

Fast Sunshine bor ju i England, sa hon bor ha helt ok bete anda i i november, sa det ar ingenting hon bor oroa sej for. Givetvis ar betet battre i juli, men det ar helt ok anda tills temperaturen gar under +4 grader pa dagen.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 479
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
699
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
705
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 009
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka