Sent föl??

T

Tosca

Mitt sto blev till sist dräktig i sista stund, och kommer inte att föla förrän i slutet av juli, väldigt sent med andra ord... Jag går och funderar lite på nackdelarna med det, förutom att fölet blir lite efter i utvecklingen om man vill visa det. När fölet tex börjar äta annat foder förutom mammas mjölk, då är ju redan betet slut?! Går det lika bra med ett fint hö? Jag bor i mellanSverige så det borde inte bli alltör kallt i alla fall... Vad finns det för nackdelar? Hjälp, jag börjar bli orolig... :crazy:

Du har ju själv radat upp de flesta...

Näringsvärdet i gräset är ju nästan obefintlig så sent. Det blir till att stödfodra mamman extra mycket! Förmodligen med hö också. Du behöver ett hö med mycket protein.

Tror inte du hinner vara med på nån visning, de brukar vara i juli-augusti! Men jag vet ju inte om det finns någon lägre åldersgräns för fölen iofs. Men jag tror faktiskt att ditt föl kommer att vara för litet!

Du går ju även miste om sommarvärmen och solen. Även om det skulle komma regn är det ju varmt och det brukar inte bli kallt och lerigt som på hösten/vintern.

Varför fortsatte du betäckningarna/seminen så sent? Du borde ju varit medveten om det sämre läget för fölet redan då.

Har själv ett sto som fölar sent i år, fast lite tidigare än ditt, i början av juli. Jag brukar få föl i mitten-slutet av juni annars och jag ser mest fördelar med det. Stoet kan föla ute. Fölet kan vara ute direkt eftersom vädret ofta är bättre mitt i sommaren.

Tänk också på att stoet har massa bra bete att äta i slutet av dräktigheten när näringsbehovet är som störst!

Jag tycker inte att du ska ha panik, du får väl visa fölungen som ettåring istället!

Lycka till med ditt föl!
Piggy

Min kompis sto fick föl så sent för 3 år sen. Hon fick ju mycket foder förstås, men i övrigt var det ingen skillnad på den mot de andra. Jo, hon släppte aldrig fölpälsen så det syntes, utan den blev bara tjockare när vintern kom.

Idag är hon som sagt 3 och ursnygg, välväxt och verkar inte vara efter i sin årskull alls, snarare tvärtom! Den är född i början av augusti förresten.

Förmodligen får du fodra ditt sto lite mer eftersom betet är sämre så pass långt fram på sommaren. Fölet kanske är i minsta laget att visa på fölmönstring, men det finns väldigt små föl som har hävdat sig bra också.
Fördelen är att det är varmt så att fölet kan vara ute mer än tidigt födda föl från första början . Stoet kanske t o m kan föla ute?
Nackdelar är att behöva ha mamma och föl tillsammans i box på hösten. Ingen kan skita ner som ett sto med ett halvstort föl...
Det kan också vara lite bökigt att fodra om du vill veta vad fölet resp. stoet får i sig. Alla ston är inte heller roade av att få dela med sig ur krubban.
Och om du vill betäcka om stoet så blir nästa års fölunge lika sen om du inte betäcker på fölbrunsten.

Vad gäller visning av sent fött föl, så var vårt föl 3 veckor när han blev reg fölchampion. :)

kolla så att fölis inte blir infekterad i navlen med tanke på att det är så nära rötmånaden, det gäller ju även annars ochså men i augusti är det ju extra stor risk för infektioner särskilt med tanke på att den inte har hunnit bygga upp imunförsvaret helt.

och effter att ha jobbat på en semin station i två somrar så kan jag tala om att du är långt i från ensam med att ha ett sto som fölar i slutet av juli, det var många sto ägare som inte gav upp fören i slutet av augusti början av september :)

Wow! Trodde faktiskt inte man fick ställa ut så små/unga föl! Gratulerar i efterskott!

Stationen hemmavid stängde mitten av augusti. Efter det gick det inte ens att komma för ultraljud.

Trodde avelssäsongen inte sträckte sig till längre än mitten av aug, just för att fölen inte ska födas allt för sent på året och därmed gå miste om gräs och sol.

vi utförde dom sista insemineringarna i slutet av augusti, men det var några sto ägare som blev uprörda över det, som ville inte ge upp, särskilt en dam , hon började med sitt sto i slutet av mars, början av april, hennes dam var rätt smutsig inuti och hon skulle ha en hingst som bara fanns som frusen och desutom hade låg dräktighets statistik, odsen för att det stoet skulle bli dräktig med den sperman var superlåg så vi försökte få henne att byta hingst men hon vägrade :smirk:

Men kära nån! Om man ska lyckas får man nog vara lite mer realistisk. Vet du om hon behandlade stoet först, innan semineringsförsöken? Eller senare, över huvud taget?

Mitt sto visade sig ha livmodersinflammation när brunsterna började förra vårvintern. Det blev en dyr behandling, eftersom hon var för gammal för försäkring...men efteråt blev hon dräktig på första försöket i början av maj! Nu går hon högdräktig, stor och otymplig här hemma.

Hej!

Jag har länge planerat att ta ett föl på henne, och sen blev det så att jag fick ett perfekt tillfälle att betäcka henne förra våren för att jag visste att jag inte skulle kunna rida under senvår/sommaren det här året pga en operation.Men självklart skulle jag inte ha gjort det om det vore en risk för fölet!! Hingsthållaren tyckte inte alls att det skulle vara någon fara, och inte andra jag pratat med heller. Det tror jag inte nu heller, men man blir lite nervös när folk går och väntar med ett par veckor kvar, och så kommer min lilla "stackare" inte förrän om flera månader... :crazy: Men det är ju för- och nackdelar med allt, fölen som kommer nu i februari föds ju i årets kallaste månad, min kan ju i alla fall kliva ut i värmen. Och som nån sa, mitt sto får ju gå på grönbete under högdräktigheten... Jag var mest orolig för att fölis inte lika gärna skulle använda sina små tänder till att knapra hö som att riva grönt färskt gräs... Det är säkert bättre med en tidigare fölning, men nu blev det inte så, och jag hoppas att vi ändå överlever ;)
Och om jag inte kan visa den i år så gör det mig faktiskt inte så mycket, vi kommer ikapp!! ;)

Tack

Tänkte lite fel faktiskt, han var 1 månad gammal.....
Men har läst om 3 veckors föl som vunnit.

Jag kanske kan lugna dina nerver en del.. har fått flera föl i mitten-/slutet av Juli, ett par i början av Aug. samt två föl i slutet av Aug.

Ingen av dessa 'seningar' har lidit någon som helst skada, sålda - ridits & tävlats.. ingen skillnad alls från de tidiga födda!

Det viktiga är att fodra både sto & föl på rätt sätt.. OK, bete vill man ju att de ska ha, och det hinns med en bit in i Oktober (inkl. stödfoder =full foderstat).. men betet är inte det viktigaste, rätt foderstat kompenserar och mkt utevistelse samt en STOR box första vintern fram till avvänjningen.. gör visserligen en dyrare uppfödning, men absolut inte en sämre!!

Under utvecklade föl behöver inte vara födda sent på säsongen. Jag håller med dig. Utfodringen är betydelsefull.
Tyvärr så ser man ofta dom som inte bryr sig...

Ingen fara skulle jag vilja säga!
Jag har fått många föl i slutet av juli- hela augusti och t o m ett den 8 september.
Alla har klarat sig jättebra!
Den som är född i september är nu som 1.5 åring nästan större än han som strax fyller 3.
Bara mamman är i gott hull så fixar sig resten!

Lycka till!

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 740
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 311
Senast: Masse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar