Senskydd bak?

Terja

Trådstartare
Jag var på Falsterbo i Lördags och såg presentationen av alla ryttare i HM derby. Först kom det ut två hästar med ryttare o flagga... Den ena hade senskydd bak också. Tyckte det såg konstigt ut men brukar man ha det?

Sv: Senskydd bak?

Jag har det lite då och de på hästen, oftast vid race ute i skogen. sitter bara bra bak varflr inte cosp skydda bak när man skyddar fram?

Jag var inte där och såg det, men efter Gudrun så har jag heltäckande benskydd eller lindor på ALLA benen....
Fick sådana sår på bägge hästarna under första ridturen efteråt bland all nedfallna träd och annan bråte....
Så nu är det heltäckande skydd och boots som gäller på bägge hästarna runt om....

Jo det är klart att dem skyddar bak men jag har alltid trott att senskydden fram skyddar mot slag från bakhovarna. Fast jag kanske är ute o cyklar...
Strykkappor fram skyddar ju mest skrapningar men senskydden ska väl skydda senorna???

Senast ändrad:

Senskydd skyddar mot all slags slag, hästen kan ju få bommar oxå på benen, hästar har ju senor på bakbenen oxå ;)

Jo jag vet men det såg så avigt ut...

Man lär sig nåt nytt varje dag! ;)

om modellen du menar är Eskadrons höga Ludger Beerbaum skydd för bakbenen så har många det för att hästarna ska öppna upp bättre bak. Skydden väger lite mer än vanliga låga bakskydd och kan ge den effekten. Man får inte ha dom på unghästar i unghästchampionaten just för att det är otillåten hjälp att få hästen att hoppa bättre.

Hmm, har skrivit lite flummigt men hoppas att ni förstår vad jag menar. Tror också att det går lite mode i dessa skydd.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 663
Senast: morgaine
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 084
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
643
Senast: cowgirl81
·
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 079
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31