Senskidegalla som blivit hård

Är det alltså ringbandet som är skadat då? För det är den enda orsaken jag kan se som orsakar att genomtrampningen är problemet. Det är ju av den anledningen som jag tog bort min häst nu eftersom han inom kort skulle känna av skadan.

Är ringbandet förtjockat så skaver ju senorna varje gång hästen rör sig vilket tillslut kommer orsaka hälta och senproblem.

Då är det nog tyvärr inte så mycket att göra. Dock så kan man ju också operera ringbandet, dålig prognos men det finns en chans iallafall.
från tidigare inlägg här: "Om jag fattade veterinären rätt så trampar hon igenom för mycket med bakbenen som gör att det blir friktion på senan.." Helt riktigt är det ringbandet (kom inte på vad de hette förrens du skrev det) som är förtjockat... Jag vet att veterinären pratade om någon operation, ska kolla upp det en gång extra! :)

usch vad tråkigt, gick det snabbt för din häst att bli dålig? hur illa var ringbanden? opererades din?

Min häst är lite "blöt" i alla benen när man känner, men mer synliga gallor bak varav vänster bak syns en kotsenskidegalla ordentligt sedan en vrickning som tvååring. De har alltid varit mjuka och bubbliga. Inga problem med dom tidigare.
(dessutom genomgången av vet med böjprov osv u.a senast i våras) Hästen är fem år nu.

Nu efter tävling där hon fick gå hårt med med bra prestation så har gallan vä. bak blivit hård. Har gått två dagar.

Det här handlar alltså om en hård kotsenskidegalla, ganska stor, bakben.
Ohalt häst.

Brukar man tömma gallan och behandla med kortison? Effekt? Långvarighet?
Är det ingen hälta vid senskideinflammationer? Och när och hur blir de kroniska? Vill man kolla med UL när man far till veterinären? Gaffelband och senor känns ok. Det är samma gamla galla som blivit hård, alltså mer fylld.

Vill man tömma och behandla fortast möjligt om behandling bedöms nödvändig? Risk för kronisk senskideinflammation om man väntar några dagar?
Min häst har en sån galla sen många år tillbaka, böjprovats flera ggr efter de utan reaktion. Oftast mjuk men kan hårdna vid hårdare träning. Även röntgat ua.

Kan hon inte få ringskor eller längre traktarmar?
Svårt att se på bilden men det syns inget understöd.

från tidigare inlägg här: "Om jag fattade veterinären rätt så trampar hon igenom för mycket med bakbenen som gör att det blir friktion på senan.." Helt riktigt är det ringbandet (kom inte på vad de hette förrens du skrev det) som är förtjockat... Jag vet att veterinären pratade om någon operation, ska kolla upp det en gång extra! :)

usch vad tråkigt, gick det snabbt för din häst att bli dålig? hur illa var ringbanden? opererades din?
Ok, då är det svårare :( För min häst gick det väldigt fort, jag red fullt ut, han blev halt och sen åkte jag in, testade behandla en gång vilken han inte svarade på alls. Sen så nästa gång dömdes han ut och två veckor nu senare så är han borta.

Ringbandet var såpass dåligt att det syntes väligt tydligt utifrån så att säga, han var väldigt tjock där helt enkelt, som en hård svullnad kändes det som.

Veterinären tyckte inte operation var ett alternativ då det var en häst som dels var väldigt aktiv och mådde skit av vila och sen att prognosen var otroligt dålig. Tror läget hade varit ett annat ifall han tog vila och promenad/sällskapslivet bra, och inte mådde dåligt av det. Då hade nog kanske veterinären tyckt det vart en idé att testa även ifall han inte skulle komma tillbaka till någon ridning igen.

Din häst är ju redan sällskapshäst/promenadhäst och trivs med det livet så för din häst är det mycket möjligt att en operation skulle funka. Sen så har din kanske heller inga sammanväxningar i senskidan vilket även det gör prognosen lite bättre. Tycker absolut du ska prata med dom om operation.

Ok, då är det svårare :( För min häst gick det väldigt fort, jag red fullt ut, han blev halt och sen åkte jag in, testade behandla en gång vilken han inte svarade på alls. Sen så nästa gång dömdes han ut och två veckor nu senare så är han borta.

Ringbandet var såpass dåligt att det syntes väligt tydligt utifrån så att säga, han var väldigt tjock där helt enkelt, som en hård svullnad kändes det som.

Veterinären tyckte inte operation var ett alternativ då det var en häst som dels var väldigt aktiv och mådde skit av vila och sen att prognosen var otroligt dålig. Tror läget hade varit ett annat ifall han tog vila och promenad/sällskapslivet bra, och inte mådde dåligt av det. Då hade nog kanske veterinären tyckt det vart en idé att testa även ifall han inte skulle komma tillbaka till någon ridning igen.

Din häst är ju redan sällskapshäst/promenadhäst och trivs med det livet så för din häst är det mycket möjligt att en operation skulle funka. Sen så har din kanske heller inga sammanväxningar i senskidan vilket även det gör prognosen lite bättre. Tycker absolut du ska prata med dom om operation.
Nästa vecka har vi tid på en större hästklinik så hoppas jag de kollar allt de ska :) Så får jag hoppas att senan inte är skadad och att de kan göra en lyckad operaration senare under veckan.

Om jag fattade veterinären rätt så trampar hon igenom för mycket med bakbenen som gör att det blir friktion på senan... Hon var värre idag än förra återbesöket och behandlingen hjälper inte tyvärr så hon kommer få gå och strosa i hagen så länge hon inte har ont. Tyvärr kommer det bli värre med tiden pga åldern så hur länge hon klarar av det vet vi inte.. :(

Hör med veterinären om ni kan slå på med päronsko på bakhovarna. Detta förhindrar genomtrampet endel. Problemet kan vara att de kan få tryck över strålen men det beror helt på individen.

Nu har vi gjort en riktigt grundlig och noggrann undersökning med bla röntgen och ultraljud på nya kliniken. Hittade orsaken som var en senskada(!!!) på höger framben och inte några bakben. Både röntgen och ultraljud såg bra ut på bakbenen så inget veterinären tyckte jag behövde oroa mig för.

Ja, man lär sig ju iaf vilken klinik man ska åka till och inte...

Frågan är ju om det hjälper att spola eftersom det är själva genomtrampningen som är problemet... Även om jag spolar så är orsaken till senskideinflammationen fortfarande kvar :(

Ska ta och ringa andra hästkliniker och höra lite :)

Har ni försökt gjort något åt genomtrampningen? Om inte hade jag absolut provat göra något åt det! 1-2nr för stora skor så han får ett rejält utlägg och långa traktarmar som ger stöd och även stråltryckarsulor/buffertsula (samma sula med olika namn) så den får understöd för strålen.

Det funkar super på löphästar som trampar igenom så de får köttsår och börjar blöda undersida kota. Med dessa beslag har de inte ett märke efter loppen.

Jag hade helt klart provat det på din häst om jag var du, du har absolut inget att förlora! Och våga ta till rejält på skorna så han får rejält stöd. En äggsko kan också vara att föredra, och då en med rejäl båge.

Jag har själv en häst (travhäst som fortf tränas för att tävla) som har kotsenskideproblem (inflammerad och söndertrasad efter ett fall i hagen) och dessutom trampar igenom så han blöder och han har blivit väldigt bra på just denna balansen. Trampar inte igenom och kotsenskidan håller nu för hårda intervaller två ggr per vecka. Han körs då över 16km båda tillfällena och i hårt tempo, så han tränas inte direkt lätt. Och kotsenskidan blir bara finare och finare.

Nu har vi gjort en riktigt grundlig och noggrann undersökning med bla röntgen och ultraljud på nya kliniken. Hittade orsaken som var en senskada(!!!) på höger framben och inte några bakben. Både röntgen och ultraljud såg bra ut på bakbenen så inget veterinären tyckte jag behövde oroa mig för.

Hur fasen har de kunnat missat så stort??

Vad skönt att ni hittat orsaken! Hoppas hästen kryar på sig snabbt nu :)

Men gisses.

Jag åkte in med min pga en galla som blivit större och hårdnat på vb. Felet sitter såklart i hb på min, och därför har han ju belastat vb mer.

Konstigt att de verkade fokusera helt på gallan/gallans ben?

Underbart att felet hittades, antagligen var väl kanske det andra benet bara överansträngt av frambenet då. Tur det inte hunnit bli någon skada där iallafall!

Hoppas hästen bra fort nu.

Har ni försökt gjort något åt genomtrampningen? Om inte hade jag absolut provat göra något åt det! 1-2nr för stora skor så han får ett rejält utlägg och långa traktarmar som ger stöd och även stråltryckarsulor/buffertsula (samma sula med olika namn) så den får understöd för strålen.

Det funkar super på löphästar som trampar igenom så de får köttsår och börjar blöda undersida kota. Med dessa beslag har de inte ett märke efter loppen.

Jag hade helt klart provat det på din häst om jag var du, du har absolut inget att förlora! Och våga ta till rejält på skorna så han får rejält stöd. En äggsko kan också vara att föredra, och då en med rejäl båge.

Jag har själv en häst (travhäst som fortf tränas för att tävla) som har kotsenskideproblem (inflammerad och söndertrasad efter ett fall i hagen) och dessutom trampar igenom så han blöder och han har blivit väldigt bra på just denna balansen. Trampar inte igenom och kotsenskidan håller nu för hårda intervaller två ggr per vecka. Han körs då över 16km båda tillfällena och i hårt tempo, så han tränas inte direkt lätt. Och kotsenskidan blir bara finare och finare.
För tillfället har vi rejäla utlägg på skona och längre traktarmar men tänkte kolla med hovis om äggsko nästa gång hon kommer :)

@Ozen ge stråltryckarsulan en chans också, den är helt avgörande på mig häst och har hört många travhästar som blivit klart förbättrade med den sulan!

Såg att jag skrivit fel, det är Vänster framben och inte höger framben skadan sitter i.

Den andra kliniken skickade ju hem mig nu senast med "det finns inget mer att göra", de sa att jag skulle höra av mig när jag ville ha henne utdömd :crazy: tur som f*n att jag åkte till annan klinik sen!!

@Nominous , tack för tipset ska kolla upp det! :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 582
Senast: Fiorano
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 318
Senast: Ida94
·
B
Hästvård Hej! För ca 3 månader sen fick min häst en galla på höger bak. Upptäckte det en morgon innan jag skulle ut och rida. Inte särskillt...
Svar
4
· Visningar
4 207
Senast: sandrafors
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka