Senskidegalla som blivit hård

sandrafors

Trådstartare
Min häst är lite "blöt" i alla benen när man känner, men mer synliga gallor bak varav vänster bak syns en kotsenskidegalla ordentligt sedan en vrickning som tvååring. De har alltid varit mjuka och bubbliga. Inga problem med dom tidigare.
(dessutom genomgången av vet med böjprov osv u.a senast i våras) Hästen är fem år nu.

Nu efter tävling där hon fick gå hårt med med bra prestation så har gallan vä. bak blivit hård. Har gått två dagar.

Det här handlar alltså om en hård kotsenskidegalla, ganska stor, bakben.
Ohalt häst.

Brukar man tömma gallan och behandla med kortison? Effekt? Långvarighet?
Är det ingen hälta vid senskideinflammationer? Och när och hur blir de kroniska? Vill man kolla med UL när man far till veterinären? Gaffelband och senor känns ok. Det är samma gamla galla som blivit hård, alltså mer fylld.

Vill man tömma och behandla fortast möjligt om behandling bedöms nödvändig? Risk för kronisk senskideinflammation om man väntar några dagar?

Sv: Senskidegalla som blivit hård

Jag kan inte så mycket om kotsenskidor men jag hade en ponny som fick inflammation i kotsenskidan, det märktes pga hård galla + att jag inte upplevt henne som lika ambitiös som vanligt under ngn vecka. ´

Vi åkte in ganska snabbt och hon var ren på longering om jag minns rätt men hade en halv grad vid böjprov. Hon sprutades med ngt(antar kortison?), vilade ca 2 veckor och sedan lugn igångsättning. Hon hade aldrig problem med kotsenskidan igen efter det och tävlades/tränades aktivt.

Jag hade åkt in för gallan ska inte vara hård och ju tidigare man får igång en ev behandling desto bättre tycker jag.

Sv: Senskidegalla som blivit hård

pratat med veterinär nu och de tyckte man kunde tömma och spruta senskidan, om hästen ej är halt så behövdes ingen vidare utredning

@sandrafors Hur gick det för hästen? Blev den bättre?
For in till veterinär som undersökte, klämde och gjorde böjprov samt longering. Hästen visade ingen ömhet eller hälta så vi gjorde ingen åtgärd. Gallan finns kvar och är hård och ful. Blir dock mindre och mjukare om jag lindar benen samt efter rörelse. Har inte märkt av något problem av den, så den får vara där den är dock under uppsikt :)

Det kanske är inaktuellt nu men jag har en häst som haft en relativt hård och stor kotsenskidsgalla i många år som vi inte alls behandlade. Var in på klinik när det först upptäcktes (-03 om jag inte minns fel) och veterinären tyckte inte att vi skulle göra något åt den då, hästen har aldrig varit halt eller besvärad. Gallan försvann sedan med tiden när hästen flyttade till lösdrift och nu kommer den tillbaka om hästen står stilla mycket. Den lösdriftar fortfarande men vid dåligt väder på höstkanten står den gärna inomhus och då kan gallan komma tillbaka. Samma häst har varit in på klinik flera gånger i år för återbesök med en senskada (på ett annat ben) och inte fått några kommentarer om kotsenskidsgallan (sista besöker kollades hela hästen igenom).

Min häst är lite "blöt" i alla benen när man känner, men mer synliga gallor bak varav vänster bak syns en kotsenskidegalla ordentligt sedan en vrickning som tvååring. De har alltid varit mjuka och bubbliga. Inga problem med dom tidigare.
(dessutom genomgången av vet med böjprov osv u.a senast i våras) Hästen är fem år nu.

Nu efter tävling där hon fick gå hårt med med bra prestation så har gallan vä. bak blivit hård. Har gått två dagar.

Det här handlar alltså om en hård kotsenskidegalla, ganska stor, bakben.
Ohalt häst.

Brukar man tömma gallan och behandla med kortison? Effekt? Långvarighet?
Är det ingen hälta vid senskideinflammationer? Och när och hur blir de kroniska? Vill man kolla med UL när man far till veterinären? Gaffelband och senor känns ok. Det är samma gamla galla som blivit hård, alltså mer fylld.

Vill man tömma och behandla fortast möjligt om behandling bedöms nödvändig? Risk för kronisk senskideinflammation om man väntar några dagar?

Min ponny fick en hård galla i vänster bakben som jag åkte in till klinik för. Hon har blivit behandlad med kortison 3 ggr nu och efter behandling försvinner den några dagar sen dyker den upp igen :( Hon är ohalt vid longering men reagerar vid böjprov. Ska in på återbesök imorgon igen (4v sen sist) så får vi se om det har blivit bättre, dock är gallan lika stor som innan...

@Ozen Är det ultraljudat något? Senskideinflammation kan vara hopplöst och kommer det tillbaka den kanske fått sammanväxningar?
Om jag fattade veterinären rätt så trampar hon igenom för mycket med bakbenen som gör att det blir friktion på senan... Hon var värre idag än förra återbesöket och behandlingen hjälper inte tyvärr så hon kommer få gå och strosa i hagen så länge hon inte har ont. Tyvärr kommer det bli värre med tiden pga åldern så hur länge hon klarar av det vet vi inte.. :(

Usch, jobbigt. Jag fick ta bort min häst nu precis pga av samma :( Jag valde dock att inte vänta på att han skulle få ont då han inte trivs som en haghäst utan bara blir frustrerad och jobbig.

Är hon röntgad?
Lösa benbitar kan orsaka ledinflammationer o därmed konstanta hårdare gallor.

Frågade om vi kunde röntga igår för jag tänkte också på lösa benbitar men veterinären sa att det inte var någon idé för det är genomtrampningen hon får ont av. Hon reagerar lika på båda bakbenen men det är bara en galla på vänster bakben och det benet har hon överansträngt sedan en tidigare sparkskada på höger bakben :(

Frågade om vi kunde röntga igår för jag tänkte också på lösa benbitar men veterinären sa att det inte var någon idé för det är genomtrampningen hon får ont av. Hon reagerar lika på båda bakbenen men det är bara en galla på vänster bakben och det benet har hon överansträngt sedan en tidigare sparkskada på höger bakben :(
Är det i kotleden gallan sitter?

Är det senana ultraljudad någonting?

Är det i kotleden gallan sitter?

Är det senana ultraljudad någonting?
Här är en bild från första kortisonbehandlingen, gallan är borta på bilden men den sitter där vid blåmärket. Senorna är inte ultraljudade
2014-08-05_185524_5438f6c9e087c350fc5a7548.jpg

Dom borde ju ultraljuda senskidan för att se om det är sammanväxningar, det är ju ganska avgörande för framtiden, konstigt att dom inte gjort det.

Dom borde ju ultraljuda senskidan för att se om det är sammanväxningar, det är ju ganska avgörande för framtiden, konstigt att dom inte gjort det.
Kan det vara för att hon har åldern emot sig, är pensionerad och går som sällskapshäst? Som jag fattade det fanns det ändå inget vi kunde göra åt det mer än att testa behandla med kortison vilket vi gjorde utan framsteg :(

men borde jag kanske påtala att jag vill ha det ultraljudat och röntgat ändå? om det är sammanväxningar, går det att göra något åt det?

men borde jag kanske påtala att jag vill ha det ultraljudat och röntgat ändå? om det är sammanväxningar, går det att göra något åt det?
Jag har fattat det som att det går att spola senskidan vilket kan ge goda resultat. Dock om det är mycket sammanväxningar så finns det inget att göra. Min häst hade ju mycket sammanväxningar vilket påverkat ringbandet som blev förtjockat. Innan ringbandet blir förstört så finns det vad jag fattat det som större förhoppning att det går att spola senskidan. Även om det ofta är en dålig prognos men eftersom din just bara är promenad/sällskapshäst så kan det ju också fungera så att hästen kan få ett lite längre liv.

Tycker absolut du ska be dom ultraljuda det. Ser det för dåligt ut så vet man iallafall vad man kommer vänta sig och kan förbereda sig lite mera. Istället för att gå och undra om hästen kommer hålla eller inte. Det kanske till och med "bara" är en senskada som kommer bli okej med längre vila, man vet ju aldrig.

Min häst höll ju inte ens som haghäst :( benet reagerade direkt han rörde på sig tillslut och det gick så fort som på bara 2 veckor.

Röntga det är dock ingen ide då det inte är något som har med skelettet att göra. Man ser ju inga mjukdelar på röntgen.

Senast ändrad:
Jag har fattat det som att det går att spola senskidan vilket kan ge goda resultat. Dock om det är mycket sammanväxningar så finns det inget att göra. Min häst hade ju mycket sammanväxningar vilket påverkat ringbandet som blev förtjockat. Innan ringbandet blir förstört så finns det vad jag fattat det som större förhoppning att det går att spola senskidan. Även om det ofta är en dålig prognos men eftersom din just bara är promenad/sällskapshäst så kan det ju också fungera så att hästen kan få ett lite längre liv.

Tycker absolut du ska be dom ultraljuda det. Ser det för dåligt ut så vet man iallafall vad man kommer vänta sig och kan förbereda sig lite mera. Istället för att gå och undra om hästen kommer hålla eller inte. Min häst höll ju inte ens som haghäst :( benet reagerade direkt han rörde på sig tillslut och det gick så fort som på bara 2 veckor.
Frågan är ju om det hjälper att spola eftersom det är själva genomtrampningen som är problemet... Även om jag spolar så är orsaken till senskideinflammationen fortfarande kvar :(

Ska ta och ringa andra hästkliniker och höra lite :)

Är det alltså ringbandet som är skadat då? För det är den enda orsaken jag kan se som orsakar att genomtrampningen är problemet. Det är ju av den anledningen som jag tog bort min häst nu eftersom han inom kort skulle känna av skadan.

Är ringbandet förtjockat så skaver ju senorna varje gång hästen rör sig vilket tillslut kommer orsaka hälta och senproblem.

Då är det nog tyvärr inte så mycket att göra. Dock så kan man ju också operera ringbandet, dålig prognos men det finns en chans iallafall.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 582
Senast: Fiorano
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 318
Senast: Ida94
·
B
Hästvård Hej! För ca 3 månader sen fick min häst en galla på höger bak. Upptäckte det en morgon innan jag skulle ut och rida. Inte särskillt...
Svar
4
· Visningar
4 207
Senast: sandrafors
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka