BernT

Trådstartare
Hur lång tid tar det för en senskada att läka ut helt?
Kan hästen användas precis som vanligt efter det? Träning och tävlingshoppning upp till 110-120.

Sv: Senskada

Det beror ju på vad det är för senskada och i vilken grad man hittade den.

Vi hade en sexåring som fick en senskada, vilade i tre månader, skrittades i två och sattes därefter igång igen. Tävlade 1,30 efter 8 månader.

Senskador tar lång tid. Vill du att det ska läka bra så är det jätteviktigt att skritta långa rundor varje dag när det är så läkt så veterinären tillåter det. Bara på plant underlag i början och sen lite mer varierat även faktiskt långsamt i djup sand korta stunder för att få senan lite mer elastisk.
Rör man inte på hästen blir senan lite stum när den läker och det är lättare att få en skada igen.

När det väl har läkt brukar det gå att rida på och hoppa som vanligt om det inte har varit en jätte allvarlig skada. Man får bara tänka lite på vad man gör. Inte rida för mycket när det är tungt underlag, vara noga med uppvärning så man inte antränger hästen innan den är varm osv.

det är klart det tar tid!

man får bygga upp hästen i stort sätt från början.

Det är väl lite att ta i kanske. Är det inte så farlig skada tar det några månader, då räknar man in igångsättning med skritt och kanske trav. Man ju jobba och gymnasticera hästen även om man mest rider på raka spår. Så mycket skritt ger rätt bra muskler och kondition!
Hoppa kan man såklart inte göra på ett tag men är hästen vältränad innan skadan ska det ju inte ta så lång tid att komma igång igen.
Men som sagt beror det ju på hur allvarlig skadan är med...

Viktigt är också att kyla mycket förresten, gärna med vattenslang och i 20min efter varje ridpass och sen alltid efter hoppning tex. även i framtiden

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
32 33 34
Svar
670
· Visningar
48 500
Senast: Marvin
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 050
Senast: fio
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
873
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 781
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit