• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Becca85
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 4 734
Sv: Senskada

Har en ponny som haft senskada sedan den 11 sept.. (olyckligt datum..) Först nu efter fem månader har jag fått börja skritta uppsuttet.. Men igår markerade han så sitt ben igen..

Allt hopp sjönk verkligen till botten.. Vill inte börja om från början.. De var inte nån stor markering.. men att hans sena, som vilat helt i tre månader och skrittats för hand i två (hästen, inte senan.. ;)) inte klarar att jag sätter mig på honom en gång..! tänk om han aldrig blir bra! :confused: :cry:

min lilla tjej har en "måttlig till allvarlig" senskada just nu. Ska inom ett år vara tillbaka helt enligt vet. :) (så jag hoppas det stämmer :( )

GoldSkipper skrev:
Har en ponny som haft senskada sedan den 11 sept.. (olyckligt datum..) Först nu efter fem månader har jag fått börja skritta uppsuttet.. Men igår markerade han så sitt ben igen..

Allt hopp sjönk verkligen till botten.. Vill inte börja om från början.. De var inte nån stor markering.. men att hans sena, som vilat helt i tre månader och skrittats för hand i två (hästen, inte senan.. ;)) inte klarar att jag sätter mig på honom en gång..! tänk om han aldrig blir bra! :confused: :cry:

din stackare jag LIDER verklligen med dig och hoppas att ALLT blir bra för er båda

Hej!
Inom FT är ju detta ganska vanligt förekommande så det har varit uppe många gånger...

De allra flesta ridhästarna går att rehabilitera helt och de brukar hålla för ridningen. MEN det tar i snitt ett år av vila och uppbyggande träning.

Håller inte med Linda L helt, de jag sett på nära håll har skrittat BETYDLIGT längre tid än 2 veckor... Rörelsen under läktiden är viktig för att bindväven skall läka i senans riktning.
Däremot är vi helt överrens om underlaget. Bara fast underlag.

Tag hjälp av en kunnig veterinär.

*KL*
Glöm ej att se till att hästen står rätt på sina hovar, sko/verka oftare.

Hoppas att inte "sisu" har fått de igångsättningsinstruktionerna från en vet?!? Som flera påpekar så kan hästarna mycket väl hålla efter en senskad, emn det tar ofta 6-12 i "rehab". Sen beror d ju på om man låter självläka eller spruta...

Försök pågår med att spruta in stamceller i den trasiga senan.
Stamcellerna tas ur bröstbenet.
Har dock inte hört hur det går ännu! :banana:

Försök pågår med att spruta in stamceller i den trasiga senan.
Stamcellerna tas ur bröstbenet.
Har dock inte hört hur det går ännu! :banana:

jag såg på ett sjurprog. när det sprutade in cellerna i den
skadade senan. hästev var utdömd av vet. men efter
igreppet vart den återställd. vet heller inte riktigt vad som
är bra med cellerna .. ?

Det var en gammal tråd du hittat!!

Försöken med stamcellerna är positiva, men konvalecenstiden är inte förkortad något nämnvärt.

Kallblodtravaren jag rider hade för korta senor i båda frambenen och fick genomgå operation (båda senorna), en ny metod som inte har testats på speciellt många hästar men med goda chanser att bli bra efter operationen. Han hade boxvila på en månad först och sedan ut en månad i sjukhage. Sakta igångesättning i skritt en månad och sedan börja trava och efter det galloppera. Det har tagit en väldans tid men nu är han pigg som en nötkärna :). Operationen gjordes tidigt i juni och det kanske tog fram till november innan han var helt återställd. Måste dessvärre alltid rida honom med fleecelindor på frambenen nu men det gör absolut inget, huvusaken har är frisk :D.

Kommer inte ihåg vad det var det hette men har läst om senkontraktur nu och det skulle kunna vara det. Ska ta reda på det :) Tänkte du på något särskilt när du frågade om det?

Senast ändrad av en moderator:

Detta låter mer som en senkontraktur?

Tänkte du på något särskilt när du skrev "Detta låter mer som en senkontraktur". Konstig fråga eftersom jag inte skrivit vad det heter, bara beskrivit vad problemet var.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
361
Senast: slant98
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 065
Senast: Freazer
·
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 032
Senast: jemeni
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
709

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka