• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Becca85
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 4 734
B

Becca85

Vad har ni för erfarenhet av det. Hur har era hästar fungerat igen efter en sådan skada. Kan man rida "normalt" eller kommer hästen bli dålig igen.
Vill ha många erfereheter av dena skada vad ni har gjort för att hästen ska fungera igen och hurmycket den kan ridas och i vilken utsträckning.
/Becca

Sv: Senskada

Becca85 skrev:
Vad har ni för erfarenhet av det. Hur har era hästar fungerat igen efter en sådan skada. Kan man rida "normalt" eller kommer hästen bli dålig igen.
Vill ha många erfereheter av dena skada vad ni har gjort för att hästen ska fungera igen och hurmycket den kan ridas och i vilken utsträckning.
/Becca
Jag tror att det är väldigt viktigt att sätta i gång hästen väldigt försiktigt!!
Skritta fjorton dagar sedan korta sträckor trav rakt fram. i en vecka ungefär. SAmma med galoppen.
Därefter börja rida stora volter och många skrittpauser.

Dessutom är det mycket viktigt att alla hästar får skritta fram ordentligt. Minst 10 minuter, ju längre desto bättre.
Samma sak med avslutningen. Skritta länge.
Hästen ska inte bara sluta flåsa utan den ska lugna ner hela kroppen.

Även om hästen är het och vill börja springa så är det viktigt att den skrittas fram länge!!

Okej. Men sen då när man har fått upp kondisen igen på hästen vad kan man då göra. Kan man göra allt som anligt igen eller får man tänka på vad man gör.
Hur har det gått för era hästar har de fungerat som vanligt igen eller är det vissa saker som ni inte kan göra nu efter skadan.
/Becca

Becca85 skrev:
Okej. Men sen då när man har fått upp kondisen igen på hästen vad kan man då göra. Kan man göra allt som anligt igen eller får man tänka på vad man gör.
Hur har det gått för era hästar har de fungerat som vanligt igen eller är det vissa saker som ni inte kan göra nu efter skadan.
/Becca
Jag tycker att du ska ta det lugnt med hoppningen ett år framåt, och kanske undvika busgalopper. Annars är det nog bara att köra på!!
Lycka till med din pålle:banana:

Okej.
Men de kan fungera ganska bra alltså efter en senskada då. Så det är inte helt kört om man vill rida lite mer än bara skrit i skogen.
/Becca

Becca85 skrev:
Okej.
Men de kan fungera ganska bra alltså efter en senskada då. Så det är inte helt kört om man vill rida lite mer än bara skrit i skogen.
/Becca
Det beror ju så klart på skadans art, men det mesta brukar lösa sig bara man ger hästarna lite tid:)

Okej så om man rider lungt och tar det försiktigt ibörjan och även kanske under ett år så kan man sen rida på lite mer då eller.
Hoppas du förståd vad jag menade.

Jag hade en senskada på en häst för några år sedan. Först var det 6 månaders total vila från ridningen. De första två månader skritt på hårt underlag (asfalt) 2x20 minuter vid hand och fick då ej gå ut i hagen, följande 2 månader konvalescenthage med hårdgjort jämnt underlag, skritt som ovan 2 x 30 min, följande två månader större hage, men ej med mjukt och gropigt underlag, skritt vid hand på hårt underlag 1 timme/dag. Vi fick sedan börja skritta uppsuttet i en månad, sedan trava efter en månad, och efter ytterligare en månad galoppera, allt på jämnt underlag och rakt fram. Efter 9 månaders konvalescens kunde vi börja rida någon gång/ vecka i manege och på volter, och efter ca 1 år var hästen helt återställd. Vi kan rida som förr, helt återställd och inga problem sedan dess, men det beror ju på om skadan läks helt eller inte.

Prognosen beror på vilken sena, vilken typ av skada och hur allvarlig den är. Pratar vi om en böjsena tar rehabiliteringen ofta lång tid. Även hästens ålder kan spela roll då forskning visat att en allvarlig skada på en äldre häst har sämre prognos än motsvarande skada på en yngre häst (forskningen jag tänker på gäller skada på ytliga böjsenan, vet ej om motsvarande undersökningar gjorts på skada i djupa böjsenan).

Det är väldigt viktigt att rehabiliteringen görs på rätt sätt så att senan hela tiden får "lagom" belastning för att få tillbaka sin styrka och elasticitet. Kontrollerad motion är ett måste! Flera ultraljudsundersöknigar brukar rekommenderas för att följa läkningsprocessen.

Hästen kan komma tillbaka helt, den kan också få kroniska problem.

/Lejonelle

Har en hemma som haft senskada och är helt återställd nu. Han fick en rejäl sena, på djupa böjsenan i slutet av mars förra året. Började skritta honom på asfalt efter en månad och gjorde det till senskadan stabiliserat sig, sedan trav på hårt underlag (även asfalt). Hårt, slätt underlag stärker senan enligt vet. I september så var skadan i stort sett borta och veterinären sa ok till mer ridning. Nu är det februari och han är i full kondis och tillbaka som vanligt. Det normala på en senskadad häst är att efter 6-12 månader är de tillbaka som normala ridhästar.

Okej, tack för alla svar. Kul att det har gått så bra för era hästar. Då kan det bli helt återställt från en senskada då alltså. Men att man tar det försiktigt ibörjan.
Hur har erna träning sett ut efter senskadan. Har ni kunnat gått tillbaks till det ni gjorde innan eller får man göra det succesivt??.

Fick en senskada på min förra häst. Han slog på sig rätt rejält under en träning...svullnade ca 5 cm nedanför knät på baksidan av frambenet. Genomlyste benet, fick order om boxvila 1 månad:eek: och hästen höll på att riva stallet efter 1 vecka...:crazy: ...Nytt samtal med veterinären som då sa åt mig att sko av hästen, sätt ut den i en liten sjukhage första månaden och sen i en större några månader till...därefter stilla igångsättning och han blev fullt frisk:D

Det är viktigt att du följer det rehab program som du fått av din vet med hänsyn till just er aktuella skada. Det är inte alltid rätt att ta det så försiktigt som möjligt, belastningen måste öka i rätt takt.

Min häst fick en lindrig senskada i hb efter ett bråk i hagen (dag 2 på sommarbetet, hur kul är det). Skrittade vid hand i en månad och uppsuttet i en månad, satte sedan igång långsamt och på raka spår, fast underlag. Trappade upp träningen successivt och hon var igång som vanligt efter 4-5 månader. Ett år efer skadan kunde man fortfarande känns bindvävsförtjockningen i skadeområdet men den försvann med tiden. Inga problem senare, skadan är c:a 5 år sedan.

Men vad hästen håller för beror förstås också på vilken nivå du tränar på. Att en häst blir "helt återställd" i ägarens ögon om ägaren rider på skogsmullenivå behöver inte betyda att den skulle hållit om målet varit medelsvår hoppning.

Min häst hade en igångsättnings process på nästen ett halv år. Det är nu över 4 år sedan och har inte märkt av något av skadan sedan dess.

okej, så då är det viktigt att följa vet råd och sen får man då se hur det blir. Men det verkar ju som era hästar har blivit bra och det är ju skönt att höra. Tack för era svar.....
/Becca

Har haft runt 20 hästar med senskador (tagit hand om fd galopphästar) En senskada håller efter läkning o du kan rida precis som vanligt. Jag kommer ihåg en häst jag fick som dom sa att den aldrig skulle ens gå att rida igen, den hade en ordentlig senskada för 4:e gången o var jättehalt. Idag tävlar denna häst 1,40 hoppning o har varit frisk i 5 år.
Jag lät honom vila helt i 2 veckor o hade benet lindat dygnet om. Var ute o promenerade med honom 2 ggr/dag på asfalt ca 20 min/gång. Jag masserade även in blue lotion en gång varje dag. (blodcirkulation- back on track funkar lika bra)

Efter 2 veckor var han fortfarande halt. Jag började då skritta uppsuttet 1 timme dag på asfalt. Gjorde detta i 2 veckor.

Efter dessa två veckor var hästen nästan ohalt. Då dom närmaste 2 månaderna så travade jag 1½-2 timmar/dag på hårt grus/asfalt. Då menar jag LUGN trav. Efter detta var hästen helt återställd. Veterinär var helt förundrad o efter denna häst fick jag hand om många senskadade o alla blev helt bra.

Det som är viktigt är att du INTE rider på mjukt underlag närmaste 4 månaderna. Inga skogsstigar o dyl. BARA asfalt o HÅRD grusväg.

Din häst kommer ju inte att tappa kondis heller då du kan fortsätta rida:)
Sen när hästen är helt ok (kolla med ultraljud) kan det ändå vara bra att lägga in ett pass trav på asfalt i veckan. Senorna håller bättre då. Bra även för hästar som aldrig haft senskador.:p

Vill även tillägga att jag var in o ultraljudade senan var 4:e vecka för att kolla att det läkte som det skulle.:banana:

Okej, tack så mycket.
Bra att veta lite vad som ska göras och vad man ska tänka på.
Roligt för dig att det har gått så bra med dina senskador.
Bra att veta att man ska rida på hårt underlag. Det är ju inget som man tänker på annars.

Min häst fick en senskada i slutet av sommaren. Har vilat hela vintern (bara hagvistelse). Nu ska senan vara så pass läkt att jag lite försiktigt ska få börja anstränga honom. Promenader vid hand, tömkörning, och ev uppsutten skritt ca 10-15 minuter, 3-4 dagar i veckan. OM hästen klarar det utan att senan reagerar så ska jag sakta öka passen eftersom. Har fått en rehabiliteringsplan av veterinären som vi ska försöka följa.
Målet är att han ska vara ifull gång om ca 9-10månader. Enligt veterinär ska han bli fullt frisk igen.

Hoppas det går bra för er nu då. Att senan håller vid igång sättningen.
Lycka till.......

Liknande trådar

Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
361
Senast: slant98
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 065
Senast: Freazer
·
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 032
Senast: jemeni
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
709

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka