Senskada på 24-åring

hanoirocks

Trådstartare
Senskada på ytliga böjsenan konstaterades genom ultraljud 1 sep. Då ganska halt. Sjukhage sedan dess. I sep skritt 10 min/dag för hand och så har vi ökat på det 10 min i månaden. Nytt Ultraljud gjordes 1 nov då såg det mkt bättre ut och visade väldigt lite hälta på böjt samt rakt spår i trav. Fr.o.m januari 50 min skritt för hand/dag. Nytt ultraljud 11 januari som inte visade någon skillnad sen förra ultraljudet. Hon är fortfarande liiite halt på böjt spår. Ingen hälta på rakt spår.

Det känns lite tungt nu. Hon börjar bli less på sjukhage efter 4,5 månader... Hon är mkt fin för sin ålder men hon är ändå 24 år.. Vi ska avvakta 2 månader till och se hur hon ser ut då. Jag vill gärna ha tips och erfarenheter runt senskador. Vattenträning? El-behandling? Vad har fungerat eller inte fungerat för era hästar?
 
Sv: Senskada på 24-åring

Ganska ofta sitter lite av hältan i kotleden (enligt min vet) vid skada på förstärkningband. Är den bedövad? Det har ju "bara" gått 4 månader ännu så jag skulle inte kasta in handuken än!
Det frusna knöggliga underlaget hjälper säkert inte heller (om ni nu haft det i år). Hur stor del var skadad?

Var på en föreläsning med en engelsk professor för ett par år sedan om just senskador och då hade inte några bevisade effekter av vare sig chockwawe, ul, laser eller ens stamcellstransplantation även om dessa används mer eller mindre flitigt.
Kanske finns nya rön.
 
Senast ändrad:
Sv: Senskada på 24-åring

Jag har använt BoT vid gaffelbandssvullnad och vet ju inte hur effekten hade varit utan detta, men hästen blev ju iaf bra så det kan inte ha förvärrat det.
 
Sv: Senskada på 24-åring

Jag har blivit rekommenderad BOTpaddar vilket jag använder nu, har hittat mkt positivt om stötvågsbehandling eller laserbehandling också när jag sökt på nätet.. Så vi kör på här hemma med laserbehandling, får se hur det ser ut på ultraljudet om 2,5 månad.. Hoppas din häst blir bra!
 
Sv: Senskada på 24-åring

Jag tror inte det var förstärkningsbandet som var skadat utan ytliga böjsenan(?) Jag tror inte skadan var så farlig från början men hon rev upp den lite i juli/aug då vi inte visste att det var en senskada utan en annan vet. trodde det var en liten inflamation så hon fick gå i vanlig hage..

Hon står ganska bra i sjukhagen på grus när det varit lerigt så hon inte ska halka i leran (nu är det ju fruset).
Vi har bara promenerat på asfalt de första 3 månaderna. Sen har vi gått på skogsväg (ej mjuk) 1-2 gånger i veckan och resten av dagerna på asfalten för att det ska bli lite roligare för henne.. Jag har fått sitta upp och skritta 3 ggr för att hon ska få "jobba" lite med hjärnan. Men sedan sista ultraljudet har jag bara promerat 30 min/dag.

Jag vet att senskador kan ta lång tid att läka men jag hade trott att vi skulle se en liten förbättring på ultaljudet den här gången också.. :cry:
Någon som vet något om vattenträning? Kan det vara bra/skadligt?
 
Sv: Senskada på 24-åring

Har lindat med back on track i början men det är lite svårt för skadan sitter precis ovanför lindan.. i "knävecket". Funderar på ett BOT knäskydd.. Det skulle kanske funka om man låter padden gå upp över knäskyddet lite och lindar benet under. Då borde det sitta på plats :grin: Ska rådgöra med vet. om hon tycker jag ska prova. :)
 
Sv: Senskada på 24-åring

Uch jag vet hur det känns men 4,5 månad är inte så länge när det kommer till senskador så håll ut, din pålle har ju blivit bättre iaf! :)

Jag har behandlat min häst med stötvågsbehandling. Vi avslutade behandlingen 1 dec och ska på åb i mars så jag vet ännu inte resultatet men har två kompisar som använt det på sina hästar och båda blev helt bra. Har tänkt använda BoT på natten nu så får vi se om det kan hjälpa lite också.

Vi får peppa varandra nu i vintermörkret så att man orkar fram till våren.
 
Sv: Senskada på 24-åring

Uch jag vet hur det känns men 4,5 månad är inte så länge när det kommer till senskador så håll ut, din pålle har ju blivit bättre iaf! :)

Jag har behandlat min häst med stötvågsbehandling. Vi avslutade behandlingen 1 dec och ska på åb i mars så jag vet ännu inte resultatet men har två kompisar som använt det på sina hästar och båda blev helt bra. Har tänkt använda BoT på natten nu så får vi se om det kan hjälpa lite också.

Vi får peppa varandra nu i vintermörkret så att man orkar fram till våren.

Tack för peppningen! :D Vi ska kämpa!

När blev din häst skadad? Hur ser ditt konvalecentprogram ut?
Ska bli kul o höra hur din häst svarade på stötvågsbehandligen!
Min vet. föreslog att vi kan prova det om hon inte blivit bättre till nästa återbesök!
Jag har börjat med BoT nu igen. Det lär väl inte skada iallafall :)
Skönt med någon som är i samma sits som förstår..
 
Sv: Senskada på 24-åring

Han blev först halt på höger bak och sedan konstarerades knäledsinflammation på båda bakknäna nä han gick på bete. Antagligen har han överbelastat frambenet när han hade ont i bakbenet men man vet ju inte 100. Han har haft en gammal skada på vä fram sedan innan så det är hans svaga punkt. Jag började med att skritta honom för hand 15-20 minuter per dag. Han var inte halt så efter en månad ungefär satt jag upp och skrittade, la på 10 min per vecka men höll mig till 45-60 minuter. Sedan busade han rundor dagen innan julafton, som tur var gick inte skadan upp men han slog istt griffelben och blev lindrigt halt i trav. Nu promenerar jag 20 min per dag el tömkör. Så fort han inte är halt längre kan jag skritta uppsutten enligt vet. Då börjar jag med max 30 min och så ökar jag sakta sakta. Vi ska på åb i mars och fram tills dess är det vara skritt och liten hage som gäller tyvärr. Det värsta tycker jag är att han inte kan gå med sin kompis och vara häst men efter mars kan han förhoppningsvis det. Hoppas stötvågsbehandlingen hjälpt till. Kände att jag ville göra det så har man gjort vad man kan. Har två kompisar som behandlat sina med stötvåg och de fick bra resultat men man vet ju aldrig. Min häst blir 17 i år också så han är ju inte lastgammel men inte ung heller och har ett tufft liv bakom sig. Hoppas ju han ska hålla för lite dressyr och uteritter.

Hur ser ert konvalescensprogram ut?
 
Sv: Senskada på 24-åring

Han blev först halt på höger bak och sedan konstarerades knäledsinflammation på båda bakknäna nä han gick på bete. Antagligen har han överbelastat frambenet när han hade ont i bakbenet men man vet ju inte 100. Han har haft en gammal skada på vä fram sedan innan så det är hans svaga punkt. Jag började med att skritta honom för hand 15-20 minuter per dag. Han var inte halt så efter en månad ungefär satt jag upp och skrittade, la på 10 min per vecka men höll mig till 45-60 minuter. Sedan busade han rundor dagen innan julafton, som tur var gick inte skadan upp men han slog istt griffelben och blev lindrigt halt i trav. Nu promenerar jag 20 min per dag el tömkör. Så fort han inte är halt längre kan jag skritta uppsutten enligt vet. Då börjar jag med max 30 min och så ökar jag sakta sakta. Vi ska på åb i mars och fram tills dess är det vara skritt och liten hage som gäller tyvärr. Det värsta tycker jag är att han inte kan gå med sin kompis och vara häst men efter mars kan han förhoppningsvis det. Hoppas stötvågsbehandlingen hjälpt till. Kände att jag ville göra det så har man gjort vad man kan. Har två kompisar som behandlat sina med stötvåg och de fick bra resultat men man vet ju aldrig. Min häst blir 17 i år också så han är ju inte lastgammel men inte ung heller och har ett tufft liv bakom sig. Hoppas ju han ska hålla för lite dressyr och uteritter.

Hur ser ert konvalescensprogram ut?

Oj! Det var många skador på benen :( Hoppas det ser bra ut i mars!
Vi skrittar för hand 30 min/dag och sjukhage. Det ser ut så till maj. Vi har skrittat 10 min/dag i sep och hon har gått i sjukhage hela tiden. Och sen ökat med 10 min varje månad. Men nu efter återbesöket i mitten på januari så är det 30 min som gäller. Ett bakslag helt klart. Men hoppas att läkningen satt igång och att det ser bättre ut i maj. Men som sagt, det jobbigaste är att hon inte får gå i hagen med de andra... Hon har sällskap på natten med låg boxvägg mellan så dom kan klia på varandra, men ändå.. :( Efter 5 månader i sjukhage börjar hon lessna..
 
Sv: Senskada på 24-åring

Hör med EquiRehab i Kvicksund. De ska vara bra på senor och sådant. De har vattenträning, vibrationsträning osv.
 
Sv: Senskada på 24-åring

Uch ja sjukhagen är det värsta, att de inte kan få vara hästar. Min har dock en hage formad som ett L som är lite större än vanligt sjukhage så att han ska kunna gå omkring lite. Nu är det rejält fruset här och is så nu kan vi inte promenera något vidare alls tyvärr. Gick en liten runda runt stallet med honom idag men underlaget är katastrof så jag vågade inte mer, knaggligt och isigt.......Han ska ju skritta men just nu känns det inte bra att ta ut honom. Fick i broddar bak också idag iaf så att han inte halkar, fram hade han redan.

Funderar på att göra hagen lite lite större så att han kan gå ännu lite mer i den men han får ju inte springa så det gäller att inte öka för mycket för han är ett litet busfrö ;)

Håller tummarna för er och att våren kommer snart!!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 283
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 883
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp