Senskada - behov av råd och tips

G

Glorfindel

Nu har tredje hästen av tre skadat sig.:(

Denna gången är det höger fram. På insidan av skenan har senan blivit tjock strax nedanför knäet. Detta hände för ca 14 dagar sedan. Jag hittade honom kraftigt halt. Det mystiska är att senan inte varit varm dvs. ingen inflammation och han har heller inte haft en skråma på benen.

Olyckligt nog så upptäckte jag en djup hovböld några dagar senare, som fortfarande inte har läkt ut.
Hältan avtog mycket snabbt så jag har avvaktat tills igår. Men i och med att senan inte ville bli smalare och han fortfarande markerar så
ringde jag distriktsveterinären för att prata med dem. De sade att de inte kunde göra något i och med att det inte är något akut stadie utan rådde mig istället att boka tid på klinik för att ta ultraljud på senan för att avgöra hur skadad senan var. Hon sade att det spelar inte så stor roll om jag gör det denna eller nästa vecka utan att han bara ska få vila.

Har någon varit med om att senan påverkas av en hovböld på det viset jag har beskrivit? Det är nämligen på inner trakt hovbölden sitter.

Vågar man avvakta till hovbölden har läkt ut? En senskada ska ju läka ut själv utan medcinering.

Jag tycker ju att om han hade halkat eller sträckt sig skulle senan blivit inflammerad och varm, men detta har den inte varit.

Jätte tacksam för råd och tips, för jag vet faktiskt inte vad jag ska göra.

Det ska tilläggas att jag är en fattig student som vänder på slantarna...:o

Sv: Senskada - behov av råd och tips

Jag tycker att du ska fara in på klinik så fort som möjligt!
Finns det misstankar om en senskada så är det alltid bäst att kolla upp det en gång för mycket än en gång för lite.

Klart att senan kan påverkas av en hovböld, men att senan inte var varm lät lite konstigt? Fast ifs så behöver det absolut inte vara en allvarlig senskada om det ens är någon, så förklaringen kan ju finnas där. Svårt att säga om det beror på hovbölden eller att det är en senskada el. dylikt.

Hade jag varit du så hade jag ställt hästen i en liten sjukhage alt. box och farit in till kliniken så fort som möjligt, även fast att det blir tomt i plånboken så är det förmodligen värt det.

Jag hade inte avvaktat då du inte vet säkert om det rör sig om en senskada eller annat, veterinärerna kan ju trots hovbölden ultraljuda benet och förmodligen ställa en diagnos, trots att böjprov förmodligen är uteslutet pga hovbölden.

Vet en som avvaktade med att fara in på klinik några veckor, efter en misstanke om senskada.. Kan ju säga att tillståndet förvärrades då hästen gick på ett stort bete och hade riktigt ont.
Det beräknas nu bli ca 1års konvalecens, och dom har just påbörjat ett konvalecensprogram som innebär att dom leder honom ca 15min per dag, på hårt underlag.

För övrigt är det relativt ovanligt att en senskada är just där du beskrev, oftast så brukar det enligt veterinärerna som jag pratat med sitta längre ner.

Precis som du sa så brukar en senskada läka av sig själv, dock kan den läka på fel sätt och försvaga senan enormt om inte benet sköts om på rätt sätt under läkningsperioden.

Lita på din veterinär eller på din instinkt, du känner din häst bäst själv och vet exakt hur det står till med hästens hälsa!

Håller tummarna för att det inte är något allvarligt! Lycka till.

/ Declare

Är det senan som är förtjockad (i så fall vilken sena) eller menar du att benet är tjockt? Senan påverkas inte av en hovböld men däremot kan ju benet bli ganska tjockt pga inflammation och ökat blodflöde till hoven och lura ögat att tro att det är senan som är svullen.

Senskada på en böjsena är inget roligt och det hoppas jag att du inte har drabbats av eftersom du då kan se fram emot minst 6-12 månaders konvalescens. Spolformig svullnad längs hela senans längd brukar höra till. Om du lyfter upp frambenet som när du ska kratsa, och "knipsar" runt senorna så känner du tydligt ytliga böjsenan, djupa böjsenan och gaffelbandet och kan knipsa och känna alla tre en i taget och jämföra benen för att känna om det är någon av dessa tre som är svullen.

Djupa böjsenan har ett förstärkningsband som också kan översträckas eller brista och detta ger svullnad på insidan under framknät men ingen banankontur längs hela senan. Då får du en mera distinkt svullnad ungefär en tredjedel ned från framknät räknat, samma symptom kan du också få vid en griffelbensfraktur. En skada i gaffelbandet kan ge en allmän förtjockning i skadeområdet och ingen banankontur.

Hovbensfraktur kan ge liknande symptom som hovböld. Bara för att ytterligare komplicera bilden :devil:

Jag rekommenderar som alltid att man tar reda på vad som är problemet innan man bestämmer sig för behandling och att du därför bör ta hästen till klinik om du inte är säker på att hästen bara har en hovböld. Men det verkar ju onekligen ganska konstigt att han ska ha översträckt en sena samtidigt som han har en hovböld på samma ben.. och det känns kanske ganska löjligt att åka dit med en simpel hovböld.. men ändå, jag kan inte råda dig till något annat när jag inte sett hästen eller omständigheterna i övrigt.

Har du en banankontur på senan så tycker jag definitivt att du bör åka in och få ett ultraljud eftersom det är enda sättet att få veta hur mycket hästen kan röra på sig utan att skadan blir värre. Och kontrollerad motion är mycket viktigt för läkningen vid alla senskador.

Tack för alla väldigt bra råd och tips! :bow: :bow:

Nej det är bara senan som är tjock och inte benet. Det är därför jag är orolig.
Intressant att veta orsaken till förtjockningen av benet vid hovböld!:idea:

Ja, det låter rimligt det ni båda säger att det bästa är att åka till klinik. Det svider i plånboken, men vad gör man... Har ju ingen lust att få ett års konvalecens på honom med. Har redan fått det på min 3-åring.:mad: :cry:

Tänkte dock avvakta till på måndag till att beställa tid. En hästkunnig kompis kommer och tittar på benet.

Tack för all uppmuntran!:bow: :bow:
Magdalena

Ja nu har jag beställt tid. Kändes skönt!
Men de hade inte tid förrän 25/9 för ultraljud, så jag får hoppas att han håller tills dess.
Magdalena

Vad är det för j**ra klinik? :eek: Ursäkta, men jag var tvungen att få det ur mig. :o

De ska alltid ha akuttider för skador som inte kan vänta, och jag anser att en senskada (eller misstänkt sådan) är allvarlig. En sån undersökning ska man inte behöva vänta i 2½ vecka på! Gav de inga direktiv om hur du ska ta hand om skadan så länge? Jag hade nog för säkerhets skull ställt hästen i sjukhage med hårt underlag, och sedan promenerat 5 minuter morgon och kväll på asfalt eller hårt grus. Kanske låter extremt, men visar det sig sen att det är en senskada så har du i alla fall gjort vad du har kunnat under väntetiden.

Har det kommit "nya" rön om hur man ska ta hand om en senskada (som jag inte hört talas om) så förbehåller jag mig rätten att ändra ovanstående skötseltips i efterhand! ;)

Jag måste säga att jag blev också faktiskt lite orolig att vänta så länge. :( Jag har ändå avvaktat länge nog tycker jag. Men i och med att det inte är ett aktut stadie och senan inte är mer än något tjock hoppas jag att han håller. Tittade till honom idag och han markerar mycket svagt på det dåliga benet, så jag hoppas det inte rör sig om en så allvarlig senskada.

Receptionisten tyckte heller inte alls det var bra att jag fick vänta så länge. Hon var uppriktigt förvånad över att de inte hade någon tid för ultraljud. Typiskt nog hade de tid den 11:e och 12:e men då kunde jag absolut inte, så där körde det sig helt.

Som det är nu, får han gå i en hård hage tillsammans med en kompis. Han håller sig lugnast så. Han blir nämligen mycket stressad över att vara ensam i en hage.

Magdalena

Liknande trådar

Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 250
Senast: ll.96
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 534
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 378
Hästvård Hästen brallade till igår när jag busade runt i hagen med mina två. Hon snubblade till och stampade sig på framhoven. Jag tog då in...
Svar
9
· Visningar
1 157

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka