Sensationslystnad, eller??

Texaz

Trådstartare
Har funderat ett tag, men det blev mer påtagligt efter den tragiska händelsen i Sala, känns mer aktuellt då personen är bekant...

Själv läser jag väldigt mycket när fruktansvärda saker inträffat. Anser dock inte att det beror på sensationsbiten i sig, utan att jag helt enkelt behöver försöka förstå. Hitta en förklaring till varför saker inträffar.
Jag tror att andra människor fungerar likadant, men är det verkligen så?

Hur känner ni?

Hur känner ni?
Jag känner på liknande sätt, men ändå olikt. Jag vill ofta försöka förstå, precis som du säger, men det är sällan man kan ta del av en relevant beskrivning av bakgrund och händelse i massmedia. Däremot går det alltid att läsa domar och förhör, det ger ofta en betydligt mer nyanserad bild.

Har funderat ett tag, men det blev mer påtagligt efter den tragiska händelsen i Sala, känns mer aktuellt då personen är bekant...

Själv läser jag väldigt mycket när fruktansvärda saker inträffat. Anser dock inte att det beror på sensationsbiten i sig, utan att jag helt enkelt behöver försöka förstå. Hitta en förklaring till varför saker inträffar.

Hur känner ni?

Vilken händelse refererar du till?

Hur känner ni?

Jag sökte info när det var nytt för att ta reda på om det var någon vi kände, jag känner till mannen men har ingen relation till honom så på sätt och vis var det skönt. I det här fallet tror jag att den enda förklaringen är att han var så sjuk i sin depression att han tog det här fruktansvärda steget. Jag tror inte att man kan förstå hans logik för att den går emot allt som en förälder ska kunna göra. Men sen har jag bara sett den info som har blivit "serverad" genom att öppna sociala medier.

Det som gjorde mig ledsen och fundera över mänskligheten var okända människor som började skicka hatfulla meddelande till vänner som la ut RIP om mannen och barnen och till mannens instagramsida. Jag förstår inte varför, mannen själv är borta sen länge och han blir inte påverkad av vad de har skrivit, men anhöriga och vänner som är i djup sorg får läsa dem och måste bearbeta även det. Jag hörde till och med att folk har ringt till hans mobilsvar och pratat in hatfulla meddelande. Det får mig att undra vad det är för fel i huvudet på de människorna. :(

Hur känner ni?
Att det är ett kallblodigt mord begått av en sjuk människa och att det är tragiskt för inblandade och anhöriga, men jag kallar det snarare ett kallblodigt mord än tragisk händelse och jag grottar inte in mig i såna händelser, men sätter gärna in mig i psykologin varför somliga människor tar andras liv.

En nära vän till oss, är mycket nära vän till barnens mamma. Min sambo har träffat henne flera gånger. Jag vill inte ens försöka förstå vad hon går igenom. Det är helt ofattbart.

Jag sökte info när det var nytt för att ta reda på om det var någon vi kände, jag känner till mannen men har ingen relation till honom så på sätt och vis var det skönt. I det här fallet tror jag att den enda förklaringen är att han var så sjuk i sin depression att han tog det här fruktansvärda steget. Jag tror inte att man kan förstå hans logik för att den går emot allt som en förälder ska kunna göra. Men sen har jag bara sett den info som har blivit "serverad" genom att öppna sociala medier.

Det som gjorde mig ledsen och fundera över mänskligheten var okända människor som började skicka hatfulla meddelande till vänner som la ut RIP om mannen och barnen och till mannens instagramsida. Jag förstår inte varför, mannen själv är borta sen länge och han blir inte påverkad av vad de har skrivit, men anhöriga och vänner som är i djup sorg får läsa dem och måste bearbeta även det. Jag hörde till och med att folk har ringt till hans mobilsvar och pratat in hatfulla meddelande. Det får mig att undra vad det är för fel i huvudet på de människorna. :(
Ja, det känns fruktansvärt, tror alla runt honom gjort vad de trodde var bäst. Men ibland går det att mörka psykiskt för omgivningen. Nu hade han visserligen varit öppen för vänner, men den senaste tiden verkade han ju må bättre
Att skuldbelägga personer i hans omgivning känns enbart sjukt, och även om det han gjorde är fruktansvärt så sörjer de såklart ändå en vän.

Hur känner ni?
Jag är ju admin för fbgruppen inom hans gren. Jag har valt att det inte får skrivas ett ord. Dels vill jag inte hålla i en plattform för spekulationer, och så tycker jag att hur( eller ens om) personens eftermäle ska vara är helt och hållet en fråga för de anhöriga. Har kollat andra sidor på nätet och det har gjort mig spyfärdig. Inte minst hur man utnyttjat morden för egna syften. Som rasister för att driva på sin sak, men även sidor som säljer andelspel har använt det för att få trafik på sina sidor. De borde skämmas ta me fan. Men de har ju ingen skam.

Jag är ju admin för fbgruppen inom hans gren. Jag har valt att det inte får skrivas ett ord. Dels vill jag inte hålla i en plattform för spekulationer, och så tycker jag att hur( eller ens om) personens eftermäle ska vara är helt och hållet en fråga för de anhöriga. Har kollat andra sidor på nätet och det har gjort mig spyfärdig. Inte minst hur man utnyttjat morden för egna syften. Som rasister för att driva på sin sak, men även sidor som säljer andelspel har använt det för att få trafik på sina sidor. De borde skämmas ta me fan. Men de har ju ingen skam.
Rasister, hur kan de hitta stoff i det här?

Ja, jag har också sett andra forum, och blir bestört över kommentarerna.
Allt är en tragedi, hur man än ser på det.
För egen del ville jag bara förstå hur det kunde ske, men har nu nått till den gränsen att det helt enkelt inte går att förstå.
De enda som jag tror kan förstå är de som balanserat på den gränsen, och de är nog få....

Såg att du stängt för inlägg och det kändes rätt, visste dock inte att det var du.

Det finns ingen ursäkt för det som hänt, men jag förstår ju att det finns orsaker. Det hävdar jag i många fall, det är ingen ursäkt, men en förklaring.

Jag har läst och mina funderingar går till varför en människa vill ta med sina anhöriga i döden?

Det händer ju emellanåt - att män dödar sina anhöriga innan de tar sitt eget liv. Vi hade det i bygden för ett gäng år sedan. Han slog ihjäl sin fru och tände på huset men misslyckades ta sitt eget..
Vad jag kunnat följa efter det är att det extremt sällan är kvinnor som gör så? Vad är det för tankemönster som gör självmordet till ett utöka dito?

Jag tror människor vill veta för att försöka förstå.
Sedan har vi ju genom historien varit fascinerade av våld och död. Gladiatorspel, offentliga avrättningar etc. - de drog mycket folk. Men varför? Antar att det finns forskning, men jag begriper inte.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 102
Senast: Sassy
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 544
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 382
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 113
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar