Sensation Ride

Sv: Sensation Ride

Jag har visserligen en islandskorsning men hon ser ut som en islandshäst i kroppen. Dock är hon tregångare.
I vilket fall så älskar vi sadeln både jag och hästen :love:
Den är helt underbar att rida i och den ligger still oavsett hur mycket vi klättrar.

Jag hade en G3:a, jätteskön och den enda sadeln som låg still på hennes rygg.:)

Jag förstår inte varför det här är en fråga för enbart islandshästar? Dom kan se mycket olika ut.

Grannen har iaf en sensation ride och är mycket nöjd med den, både till sig själv och hästen.

Jag har den som 2:a sadel.
Mjuk, skön, behövs bra pad för att ryggraden skall gå fri.
Man får lite stolsits.
För att vara bomlös så är den bra.

Jag tycker tvärtom, inte att man hamnar i stolsits, utan att skänklarna blir placerade långt bak och svåra att ta fram.... Men jag har orginalstigläder som fäster nedtill, kanske därför?
Jag är väldigt nöjd med sadeln, men eftersom den är så lätt så tycker jag att det är väldigt lätt att den inte hamnar perfekt vid sadling, eller rättare sagt, jag oroar mig för att andra personer sadlar lite på fel plats....
Vilken padd rekommenderar ni? Jag har en bra (HAF), men den har ingen kanal för ryggraden....

Då måste det vara fel på din pad för alla haf padar jag har sett har gett kanal för ryggraden. Om din inte ger det så ska du givetvis inte använda den utan köpa en annan.

Jag tycker inte alls att jag hamnar i stolsits men det kanske beror mycket på hästens rygg också?

Nejdå, den paden jag har ser precis ut som alla andra. Det finns ingen kanal, bara en cm mittband. Visst, man "skapar" en kanal om man lägger den rätt, men det "finns" ingen, är du med?

Men självklart måste man lägga den rätt så att man skapar en kanal. Det är ju precis som att säga att det inte blir någon kanal på en bomsadel om man lägger den snett. Kanal blir det ju oavsett om man nu inte skulle knöla ihop paden då men det hoppas jag att folk har tillräckligt med kunskap så att de förstår att de inte ska göra så.

Jag har en G3 med G4-sits, som jag gillar skarpt. Ligger jättebra på min hästfröken som har medelhög manke, rak och rund rygg. Står mycket om Sensation-sadlarna i sadeltråden så kika in där :)

Första gången jag kom i kontakt med en sensation var efter att min fd häst haft fel sadel och fått hovledsinflammation, hon krävde en mycket kort sadel och det var enbart sensation som jag hittade som skulle funka.
Jag provade, tyckte inte att det var något speciellt i början, efter en månad kunde jag känna hästens ryggaktivitet, aldrig känt innan, hon började bygga muskler.

I samma veva fick jag en foderhäst.
När jag provred henne så var hon väldigt framtung, jag fick hem henne och satte på min sensation och hon blev hur bra som helst, inte alls framtung, MEN, jag fick också känna en av baksidorna.
Hästen stack med mig rejält, i efterhand så har jag kommit på varför då jag har testat lite, jag knep lite lätt med knäna/låren vilket resluterade i full galopp eftersom hästen var känslig, det var inte förän jag tappade stigbygeln och lossade knäna som om lugnade sig, jag fick inte stopp innan!!!.
Bomlös=håll koll på din kropp, den är bomlös, hästen känner typ allt du gör i sadeln.

Hästen jag har nu har stora rörelser, det har varit svårt att rida in mig med henne eftersom sadeln är bomlös vilket gör att minsta lilla vikt eller annat stör henne.
Jag har också upplevt att sadeln har glidit fram på henne i galoppen trots komplettering med Eric trixe "fransk gjord".
Jag hatar att det inte finns bättre knästöd, jag har det största som levereras med sadeln men hade behövt mycket mer för att stötta upp korrekt.
Jag hatar stiglädren som inte är som vanliga stigläder, karborrebandet som man ska dra runt stiglädret+ stroppen kanar ner titt som tätt och riskerar att haken lossar och hela stigbygeln åker av, jag har vart med om det!!!
Jag försöker komma på nån lösning på det som kan funka, bland annat längre stigläder vilket ännu inte har skickats till mig från återförsäljare som lovat.

Jag kan uppleva sadeln som en aning hård, jag får ibland ont i mina sittben, det hade inte varit fel om den var mjukare.

Men i det stora hela är jag nöjd, inget är perfekt men jag kommer inte återgå till nån annan sadel.
Det är skönt att veta att den är bomlös vilket gör att hästen kan växla i vikt och muskler, för en bomlös är ju väldigt flexibel.

Jag har testat pommel boster som ska göra sitsen smalare men jag tog bort den snabbt, det blev ännu hårdare och mycket obekvämt.
Cantle boster gör sitsen mindre när man växlar från overall till ridbyxor beroende på årstid och det funkade bra.

Jag förstår inte ditt problem med stiglädren? Det har jag aldrig upplevt. Är du väldigt lång så att du måste använda något av de yttersta hålen så det kan bero på det? Varför använder du inte vanliga stigläder istället om du inte tycker att de som hör till sadeln fungerar?

Vilken modell har du? Varför jag undrar är för att jag undrar hur du kan tycka att sadeln är hård? Jag köpte min Sensation Hybrid just för att den är så otroligt mjuk. Jag har nervsmärtor i hela kroppen och klarar inget tryck men jag har inga problem att sitta i min Sensation sadel en stund för den ger mig inget tryck som gör ont genast just för att den är så otroligt mjuk. Att jag dessutom kan flytta mig lite i sitsen utan att hamna i stolsits eller fel på något annat sätt gör ju det hela ännu bättre. Jag kan inte rida i bomsadlar ens en minut just för att de är så hårda så jag undrar lite vad du har ridit i för sadlar innan om du tycker att Sensation sadlarna är hårda.

Har du verkligen satt knästöden på rätt ställe om du upplever att du inte får något stöd av dem? Jag har de vanliga och jag tycker att de ger tillräckligt med stöd och då behöver jag mycket stöd ifrån sadeln pga mina handikapp. Om du har behov av större knästöd så kontakta en sadelmakare så kan de säkert göra större knästöd till dig.

Alla upplever sadlar olika, detta är min upplevelse om sadeln vill jag starkt påpeka.

Jag har en g4a

Jag har ridit i olika typer av sadlar, jag blir öm i mina sittben.

Knästöden antar jag automatiskt att de är rätt monterade eftersom den kommer direkt från åf.

Jag har på 3dje eller fjärde yttersta hålet på stiglädren och karborret man ska ha runt glider ner och släpper lös stroppen och då har det hänt vid t.ex lättridning att jag på något vis har lyckats få loss hela stiglädren så det har öppnat sig och stigbygeln lossnat.
Min tanke var längre stigläder som skulle skickas men inget har kommit, fick sadeln i mars.

Jag har inte satt på vanliga stigläder eftersom systemet som är på sadeln ska jämna ut och fördela trycket på hästen

Senast ändrad:

jag har haft en sensation sadel och då förstod jag att man kan byta ut det där orginal systemet mot helt vanliga websters (eller vad det heter). kanske jag har fattat fel. inte första gånegn :)

Alla upplever sadlar olika, detta är min upplevelse om sadeln vill jag starkt påpeka.

Jag har en g4a

Jag har ridit i olika typer av sadlar, jag blir öm i mina sittben.

Knästöden antar jag automatiskt att de är rätt monterade eftersom den kommer direkt från åf.

Jag har på 3dje eller fjärde yttersta hålet på stiglädren och karborret man ska ha runt glider ner och släpper lös stroppen och då har det hänt vid t.ex lättridning att jag på något vis har lyckats få loss hela stiglädren så det har öppnat sig och stigbygeln lossnat.
Min tanke var längre stigläder som skulle skickas men inget har kommit, fick sadeln i mars.

Jag har inte satt på vanliga stigläder eftersom systemet som är på sadeln ska jämna ut och fördela trycket på hästen

Då har du inte gjort rätt mht. stigläderna för om du gjorde rätt är det tekniskt helt omöjligt att stiglädret öppnar sig och stigbygeln lossnar.

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Ajda
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
0
· Visningar
151
Senast: LG68
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
220
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama