Sv: Sensation Ride
Första gången jag kom i kontakt med en sensation var efter att min fd häst haft fel sadel och fått hovledsinflammation, hon krävde en mycket kort sadel och det var enbart sensation som jag hittade som skulle funka.
Jag provade, tyckte inte att det var något speciellt i början, efter en månad kunde jag känna hästens ryggaktivitet, aldrig känt innan, hon började bygga muskler.
I samma veva fick jag en foderhäst.
När jag provred henne så var hon väldigt framtung, jag fick hem henne och satte på min sensation och hon blev hur bra som helst, inte alls framtung, MEN, jag fick också känna en av baksidorna.
Hästen stack med mig rejält, i efterhand så har jag kommit på varför då jag har testat lite, jag knep lite lätt med knäna/låren vilket resluterade i full galopp eftersom hästen var känslig, det var inte förän jag tappade stigbygeln och lossade knäna som om lugnade sig, jag fick inte stopp innan!!!.
Bomlös=håll koll på din kropp, den är bomlös, hästen känner typ allt du gör i sadeln.
Hästen jag har nu har stora rörelser, det har varit svårt att rida in mig med henne eftersom sadeln är bomlös vilket gör att minsta lilla vikt eller annat stör henne.
Jag har också upplevt att sadeln har glidit fram på henne i galoppen trots komplettering med Eric trixe "fransk gjord".
Jag hatar att det inte finns bättre knästöd, jag har det största som levereras med sadeln men hade behövt mycket mer för att stötta upp korrekt.
Jag hatar stiglädren som inte är som vanliga stigläder, karborrebandet som man ska dra runt stiglädret+ stroppen kanar ner titt som tätt och riskerar att haken lossar och hela stigbygeln åker av, jag har vart med om det!!!
Jag försöker komma på nån lösning på det som kan funka, bland annat längre stigläder vilket ännu inte har skickats till mig från återförsäljare som lovat.
Jag kan uppleva sadeln som en aning hård, jag får ibland ont i mina sittben, det hade inte varit fel om den var mjukare.
Men i det stora hela är jag nöjd, inget är perfekt men jag kommer inte återgå till nån annan sadel.
Det är skönt att veta att den är bomlös vilket gör att hästen kan växla i vikt och muskler, för en bomlös är ju väldigt flexibel.
Jag har testat pommel boster som ska göra sitsen smalare men jag tog bort den snabbt, det blev ännu hårdare och mycket obekvämt.
Cantle boster gör sitsen mindre när man växlar från overall till ridbyxor beroende på årstid och det funkade bra.